Permalänk
Medlem

Extra fläktar i chassi.

Det är väldigt sällan man ser kundvagnar i köpråd där det finns extra fläktar för montering i chassit vilket leder till att jag har några frågor då jag trodde att det nästan var ett krav att fylla alla platser för bra kylning.

I mitt fall handlar det om antec 300. Från inet:

Medföljande fläktar 1st 140mm, 1st 120mm
Fläktplatser fram 2st 120mm
Fläktplatser bak 1st 120mm, ingår
Fläktplatser sidan 1st 120mm
Fläktplatser topp 1st 140mm, ingår

Finns alltså plats för 3 extra 120mm fläktar. Jag hade lagt till 2 stycken Arctic Cooling F12 Pro 1500RPM. Funderade på att lägga till ännu en men enligt inet behövdes det absolut inte.

Stämmer detta? Hur är det med antec 300 och dom 2 fläktarna jag har valt ( har cm hyper 212 som cpu kylare)? Blir det bra kylning?

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/air-cooling/748134-negative-pressure-rig-no-case-fans.html

det går att köra helt utan fläktar, det uppstår först problem när chassiet eller inkråmet är i vägen eller inte är värmeledande.

inet försöker nog inte lura dig, det är dem som drabbas av det.

ps. Tänk på ljudnivån, snabbare fläkt = mer oljud

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Försökte absolut inte påstå att inet lurade mig.

Men den här delen förstod jag inte: "det uppstår först problem när chassiet eller inkråmet är i vägen eller inte är värmeledande."

Kan du förtydliga för en okunnig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Försökte absolut inte påstå att inet lurade mig.

Men den här delen förstod jag inte: "det uppstår först problem när chassiet eller inkråmet är i vägen eller inte är värmeledande."

Kan du förtydliga för en okunnig?

Han avser förmodligen möjligheten att köra fläktlöst med väldigt strömsnåla komponenter. I vissa extremfall med exklusiv och mycket välplanerad kylning med strömsnåla och i många fall underklockade komponenter är det ibland möjligt att låta enbart naturligt luftflöde passera genom flänsarna.

4 fläktar räcker gott och väl, du behöver inte fler om du inte ska ha två väldigt varma grafikkort. Sidofläktar gynnar inte processortemperaturer särskilt, det gör mest utblåsfläktar som du redan har två, en i toppen av lådan och en bak. Har du inte väldigt många diskar så kommer du inte behöva mer än 3 chassifläktar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.