Permalänk
Medlem

Problem med att folda

Hej,

jag tänkte ju börja dela med mig av min dator när jag är på jobbet, både då GPU och CPU.

Problemet är att när jag kör samtliga klienter så får jag ett felmeddelande som är högst tråkigt.
Det står nått i stil med att det gick inte att få access till klienten, trotts att jag kör den som admin.

GPU går det liiite bättre med, men där får jag bara error när den försöker tanka ned paketen.

Var lite pill med att få igång 5970 att folda.
Hur har ni andra löst det med -gpu taggen? Körni gpu 0 och gpu 1? jag var tvungen att köra gpu 1 och gpu 2 , kanske är olika för diverse tillverkare.

Permalänk
Medlem

Känner inte direkt igen någon sådant felmeddeleandet men posta FAHlog.txt (eller utdrag) med exakta felmeddelande så kan nån förhoppningsvis hjälpa dig. Vad du kör för OS och vilken hårdvara är bra att ta med också.

Edit: starta också med -verbosity 9 flaggan om du inte gör det, den gör så att så mycket som möjligt skrivs i loggen.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Hah, av nån konstig anledning funkar precis allt idag. Väldigt konstigt.

Edit
Dock verkar SMP klienten bara stå och tugga på 0%. Kollar jag i aktivitetshanteraren går alla kärnor på 100%.

Min rigg:

i7 920@4.2ghz
XFX5970 BE
6GB ram

Permalänk
Medlem

Nu fick jag igång SNP också.

Tittar i FAHmon och har lagt till alla 3 klienter och de som körs via gpu är gula medans den som kör på cpu är grön.
Spelar detta någon roll?

Permalänk
Medlem

Här har du förklaraing på färgerna: http://trac.fahmon.net/wiki/MonitoringClients
Brukar vara så i om man just startat klienten innan den hunnit rulla ett par frames. Ser att det inte är nån ETA eller PPD på GPUna i ditt screenshot.

meeen, om du inte gör annat med datorn ser siffran för SMP väldigt låg ut. Dock så är det så att köra GPU-folding på Radeon i dagsläget tar väldigt mycket CPU-kraft men det skall man kunna fixa till viss del med 'environmental variables' (som jag inte har nån koll på). Sen kanske det är ännu värre med 5970 iom de två gpuerna, men det vet jag inte.

Det kan mycket väl vara så att du tjänar på att köra bara SMP-folding för tillfället (då nuvarande GPU klient suger för Radeonkorten).

Du borde iaf få 9-10kPPD för det tuffaste SMP-WU upp till kanske 17-18-19kPPD för de andra. 25-30kPPD på -bigadv men det kräver ju att den inte används till mycket annat.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej,

Den har dock varit så sen jag startade upp den ungefär vid 16 idag.
Vi får se om jag får alla WU's jag har gjort.
Läste på en sida att det var bra att sätta uppdateringen i FAHmon till fill ungefär 15 minuter, stämmer det eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem

Ett WU med gpu får jag nu runt 600p för, tar ungefär 1 timme.
Jag hade samma poäng på min server (som mest står och idlar), då en gammal xeon på 2ghz.
Även min NAS (står mest och idlar) fick jag en liknande score.

Jag kanske inte har satt upp den ordentligt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Jag hade samma poäng på min server (som mest står och idlar), då en gammal xeon på 2ghz.

Är du säker på att du inte blandar ihop din PPD - points per day på servern med poäng per WU på din nuvarande maskin? Det verkar mer logiskt med 600 PPD för vanlig icke smp foldning på en sådan burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hej,

Den har dock varit så sen jag startade upp den ungefär vid 16 idag.
Vi får se om jag får alla WU's jag har gjort.

Men den tickar på? Progress ökar alltså? då borde det ju funka.

Skrivet av Kalasis:

Läste på en sida att det var bra att sätta uppdateringen i FAHmon till fill ungefär 15 minuter, stämmer det eller spelar det ingen roll?

Tror inte det spelar nån roll för foldingen, jag kör med 1min, kan det ha varit intervallet som Folding-klienten skriver till loggen kanske? Den är 15min normalt, men jag kör alltid 3min och ser många som gör det.

Skrivet av Kalasis:

600x24h innebär 14kPPD(jag vet det funkar inte riktigt at räkn så men) vilket låter väldigt högt för 5970, brukar få mellan 7k och 9k vad jag sett.

Jag vet inte hur mycket du har hållit på förut, endel verkar det vara iaf, men jag skulle nog få CPUn att folda där den borde ligga först och sedan eventuellt lägga till GPUn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Men den tickar på? Progress ökar alltså? då borde det ju funka.

Tror inte det spelar nån roll för foldingen, jag kör med 1min, kan det ha varit intervallet som Folding-klienten skriver till loggen kanske? Den är 15min normalt, men jag kör alltid 3min och ser många som gör det.

600x24h innebär 14kPPD(jag vet det funkar inte riktigt at räkn så men) vilket låter väldigt högt för 5970, brukar få mellan 7k och 9k vad jag sett.

Jag vet inte hur mycket du har hållit på förut, endel verkar det vara iaf, men jag skulle nog få CPUn att folda där den borde ligga först och sedan eventuellt lägga till GPUn.

Testar med det tills vidare.
Återkommer nästa helg helt enkelt

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört nu sedan i lördags kan jag inte mer än konstatera att jag inte får högre ppd när jag enbart kör SMP klienten.
Har följt guiden här på swec och det ser precis ut som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Efter att ha kört nu sedan i lördags kan jag inte mer än konstatera att jag inte får högre ppd när jag enbart kör SMP klienten.
Har följt guiden här på swec och det ser precis ut som det ska.

Vad får du för poäng med enbart SMP då? Rätt inställd vid den klocke så bör du få mellan 14k och 20k beroende på wu om du har HT på. Mindre om HT är av. Rekommenderar starkt att skippa gpu-klienten helt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag får runt 4k ppd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Jag får runt 4k ppd

Har du lagt in en passkey och gjort klart 10 WU sedan dess?

Permalänk
Medlem

Som sagt, gör 10 wu´s med passkey så blir du bonusberättigad, sen kommer du få ca fem ggr högre ppd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att kolla om det presterar som det skall (verkar inte vara så i detta fallet) är att kolla upp TPF och vilket projekt man kör och sedan knappa in siffrorna i denna kalkylator: http://www.linuxforge.net/bonuscalc2.php

TPF fås genom att antingen kolla loggen och manuellt räkna eller Ctrl+B i Fahmon/HFM (tror jag det är i Fahmon, säker på HFM). Projektet finns också i loggen, dock lite knepigare att hitta men kan se ut ex: [20:20:28] Project: 6070 (Run 1, Clone 151, Gen 48) innan räkningen kommer igång. I Fahmon är det under kolumnen 'PRGC' i din tidigare bild närmare bestämt '6056'.

Men eftersom Fahmon numera räknar med bonus(och det gör den i din screen ovan också) by default(?) så är ju din PPD på tok för låg, TPF borde ligga på 7-8min. Är du säker på att alla trådar jobbar till 100%? Om du nu inte gör massa annat samtidigt som ju gör att foldingen går långsamt, men lämna den orörd typ 5 frames och se hur den presterar då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Nej jag har inte kommit igenom 10WU än. Inte på A3.
Passkey har jag lagt in.
@Rba, jag ska kolla det när jag kommer hem så ska vi se vad där står.

Permalänk
Medlem

Project : 6056
Core : SMP2 Gromacs
Frames : 100
Credit : 481

-- 3 --

Min. Time / Frame : 54s - 109272.36 ppd
Avg. Time / Frame : 1mn 22s - 58395.61 ppd
Cur. Time / Frame : 6mn 52s - 5185.08 ppd
R3F. Time / Frame : 6mn 52s - 5185.08 ppd
Eff. Time / Frame : 59mn 05s - 205.44 ppd

Permalänk
Medlem

Ser nu när jag remotar till min hemdator att den bara jobbar på de fysiska kärnorna, inte på HT'n.
Körde -configonly men kunde inte längre välja hur många kärnor den ska allokera.

Permalänk
Medlem

Hmm, nu har den vikt 2 a3, men nu börjar den på nått helt annat.
Blir fan inte klok på detta.

Permalänk
Medlem

Ge den flaggan "-smp 8" om du vill använda alla HT-kärnor...om det är det du har.

Permalänk
Medlem

@Yogge, tack!

Men det verkar inte fungera som tänkt anyhow

*EDIT*

När jag i ren resperation tog bort klienten och la till den igen måste jag ha glömt delen där man får jobba med a3. Nu fixat och alla trådar löper på som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

@Yogge, tack!

Men det verkar inte fungera som tänkt anyhow

*EDIT*

När jag i ren resperation tog bort klienten och la till den igen måste jag ha glömt delen där man får jobba med a3. Nu fixat och alla trådar löper på som de ska.

Grattis! Då är det bara någon dag eller två nu , sen trillar bonusen in. Då händer det grejer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Grattis! Då är det bara någon dag eller två nu , sen trillar bonusen in. Då händer det grejer.

Man får hoppas
PPD fick jag nu upp till 14500 och får väl anses vara bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Man får hoppas
PPD fick jag nu upp till 14500 och får väl anses vara bra!

Det är gissningsvis på en långsam wu, på en snabb bör du kunna räkna med ca 20 000 om du kör 4,2 ghz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snabb WU, 21877 ppd