Snabbfråga om spolarvätskan till kylpastan.

Permalänk
Medlem

Snabbfråga om spolarvätskan till kylpastan.

Sitter i denna stund och ska ta bort kylpastan enda jag hittade hemma var spolarvätska från micro.

Inehåller denaturerad etanol 50-60 % och isopropanol 30-40 %

Funkar den? Kan tillägga att vätskan är blå.

Visa signatur

Design Define R3 - Titanium Grey, AMD Phenom II X4 965 Black Edition, Corsair H50, ASUS M4A89GTD PRO, ASUS Radeon HD 6870, Corsair Force Series F60 60GB, Western Digital Caviar Green 1TB 64MB, Corsair HX750W

Permalänk
Medlem

spolarvätska ska dunsta bort helt så det bör funka prima !

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Innehåller den ingen olja eller liknande så borde det vara lugnt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda ren isopropanol, men den spolarvätskan verkar som gjord för att rengöra en processor med. Som sagt, så länge det inte finns massa läskiga oljor och andra tillsatser så är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Fungerar Aceton (oljefri) lika bra som isopropanol? Kan aceton skada någon komponent?

Permalänk
Medlem

Spolarvätska:
som koncentrat är det inget problem, utblandat löser den sämre dock, men rent blir det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av denad:

Fungerar Aceton (oljefri) lika bra som isopropanol? Kan aceton skada någon komponent?

Är det aceton kemiskt ren?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Är det aceton kemiskt ren?

Ja

Gripen(märket) Aceton - Kemiskt ren

Permalänk
Medlem
Skrivet av denad:

Ja

Gripen(märket) Aceton - Kemiskt ren

Jag använder det, funkar kanon!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Aceton smälter fortfarande plast.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Aceton smälter fortfarande plast.

Inte mycket plast i heatspreadern på en CPU

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Inte mycket plast i heatspreadern på en CPU

Man vet aldrig med folk.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Aceton smälter fortfarande plast.

Jag hade för mig att det var någon anledning att man skulle ta det lugnt. Då tar jag och tvättar heatspredern med tops fuktade i aceton, inte med en acetondusch.

Permalänk
Skrivet av denad:

Jag hade för mig att det var någon anledning att man skulle ta det lugnt. Då tar jag och tvättar heatspredern med tops fuktade i aceton, inte med en acetondusch.

Självklart ska man inte dränka processorn i aceton

Efter du har rensat med tops kan du ta några rutor dasspapper med aceton på och skura mera, den kan se ren ut men jag brukar få sitta i 10-15 minuter tills det slutar komma pasta på papperen.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

Ähh, man kan dränka hela brädan med aceton. Isolerar man med vaselin brukar man spola av lite med aceton innan man slänger in brädan i diskmaskinen eller handdiskar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Annars kan man använda kaffefilter istället för toapapper då dessa inte släpper ifrån sig lika mycket fibrer som toapapper har en tendens till att göra.

Permalänk
Medlem

Würth Rengöringsspray (typ bromsrengöring) tvättar fantastiskt rent och dunstar fort, har inte påverkat någon plast jag testat den på. Går till och med att tvätta bilklädslar ren från fett med =).

När jag lagar elektronikprylar så har det ibland blivit lite sotigt av någon skadad komponent, kylpasta som måste bort osv. Funkat kanon med denna spray, vill man inte duscha komponenten så tar man en tygtrasa eller papper och sprutar på en skvätt och torkar av..

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"