Permalänk

Ny processor! hjälp!

Hej!
ska byta processor!
lirar mycket wow så behöver ny och bättre!
Har ett Asus M4a77 moderkort och är redo att lägga 1500 på prollen.

har kollat på AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition, kommer den funka på mitt moderkort?

iallfall, ge tips på en processor som kommer funka på mitt moderkort och som är bättre än den jag länka.

Tack!

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nu är jag ingen AMD-expert men sockeln stöder ju en 965a, du kanske behöver flasha bios till en nyare version dock, men det är ju småpotatis

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla så att ditt moderkort stödjer processorn, Alltså nuvarande bios version eller om du behöver flasha. Så glöm inte att göra det INNAN du byter. Och sedan, 965 är helt klart en bra processor som är lätt att klocka genom den upplåsta multiplern

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Här är länken till Asus om vilka processorer som stöds och från och med vilken BIOS:
http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=alTDgKGT1KpDnTxA

Jag tycker det räcker att du skaffar en 955:a. Den är enkel att överklocka till samma prestanda som en 965:a och betydligt högre. Jag har inte sett några speciella bevis på 965:an klarar att överklockas högre än 955:an heller, åtminstone inte gällande den nya revisionen C3. I övrigt är det endast 200MHz som skiljer mellan processorerna, tänk att du betalar ca 1 krona per MHz för att komma upp till 965:ans pris.

Permalänk

har en 965a och har klockat den til 3,9 ghz utan problem mend luft kylning och jag rekomenderar den varmt

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en 955:a och har den på 4GHz luft så jag rekommenderar inte 965:an

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

hahaha jag har inte ansträngt mig att klocka den så mycket. Har hört att den kan klockas upp mot 6 ghz som max 965an är helt klart bäst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadowhog:

hahaha jag har inte ansträngt mig att klocka den så mycket. Har hört att den kan klockas upp mot 6 ghz som max 965an är helt klart bäst

Inte jag heller, så jag skulle nog räkna med en 70GHz överklockad Så än en gång spara slantarna till bättre kylning typ CM Hyper 212 Plus.

PII 955 FTW

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)