Funderingar kring Raid1

Permalänk
Medlem

Funderingar kring Raid1

Jag är på gång att bygga ihop en ny dator, och ska inhandla en 120GB SSD disk samt en 5400 rpm 2TB disk (har inte riktigt bestämt mig för märke ännu). I dagsläget har jag 2x500gb diskar. Då dessa börjar bli till åldern (tror dom är runt 3-5 år), har jag tänkt att sätta ihop dom i Raid1.

SSD disken ska användas till OS, installerade program och förmodligen WoW. 2TB disken har jag tänkt främst ha som arkivering av film och liknande. Sen 500 gb Raid1 setupen har jag då tänkt ska användas mest. Här har jag min musikkatalog och liknande filer som vore besvärliga att ersätta, samt allmän nedladdning/uppladdning. Tänker då främst torrents som kan ladda ner och upp i uppemot 10 MB/s.

1) Verkar det här vettigt? Funderar kanske främst på om jag ska köra min torrentklient mot dom äldre 500GB diskarna (som är 7200 rpm) i Raid1, eller den större och långsammare (?) 2TB 5400 rpm disken.

2) Hur märker man att en disk har kraschat i Raid1? Får jag upp ett meddelande i Windows 7?

3) Om jag har förstått det rätt, så kan man räkna med högre läshastigheter med Raid1, men eventuellt aningen sämre skrivhastighet. Stämmer det? Kommer sitta på ett modernt 1155 moderkort, om det gör någon skillnad.

Permalänk
Entusiast

Om du använder chipsetets RAID så får du ett meddelande i Windows om den tappar en disk. Ett tips är att testa det lite när du väl byggt den innan du fyller den med data. Bara att rycka en sladd och boota om så märker du vad datorn säger.
Glöm inte att RAID1 inte är en backup så du måste fortfarande spara dina viktiga filer på ett annat ställe också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag kapar denna tråd lite.

Jag går i liknande tankar att "säkra" min viktigaste data med den utrustning jag har hemma och hade tänkte mig något liknande:

1. Systemdisk: Samsung 830 Series 128GB, säger sig själv lite grand enbart OS, viktiga program och D3.

2. "Slaskdisk": 500GB WD caviar green 5400rpm. Här mellanlagras allting dvs. allt som laddas ned/läggs in/ändras läggs på denna disk, för att inte skapa oreda.

3. Raid1: 2x1TB 7200rpm diskar, diskarna är av olika märken, men här tänkte jag lagra mitt bibliotek. Musik, bilder och filmer som skall sparas läggs här. Jag gillar ordningssamma filsystem och därför vill jag ha slaskdisken.

4. Backup: Extern hårddisk 1TB, här lagras allt som INTE får förloras. Kopior av det viktiga i biblioteket.

5. +Dropbox för allt "superviktigt"

Spontana tankar? Onödigt tjafs eller en vettig tanke för att utnyttja den hårdvara jag besitter? Bättre förslag?

Jag har nu även ett par frågor kopplade till detta:
Vad bör man använda för R1 configen? Mjuvaru- eller hårdvaruraid?
Spelar det någon (större) roll att mina 1TB diskar är av olika märken?

Tacksam för alla svar och förslag

Permalänk
Entusiast
Skrivet av R4:

Jag kapar denna tråd lite.

Jag går i liknande tankar att "säkra" min viktigaste data med den utrustning jag har hemma och hade tänkte mig något liknande:

1. Systemdisk: Samsung 830 Series 128GB, säger sig själv lite grand enbart OS, viktiga program och D3.

2. "Slaskdisk": 500GB WD caviar green 5400rpm. Här mellanlagras allting dvs. allt som laddas ned/läggs in/ändras läggs på denna disk, för att inte skapa oreda.

3. Raid1: 2x1TB 7200rpm diskar, diskarna är av olika märken, men här tänkte jag lagra mitt bibliotek. Musik, bilder och filmer som skall sparas läggs här. Jag gillar ordningssamma filsystem och därför vill jag ha slaskdisken.

4. Backup: Extern hårddisk 1TB, här lagras allt som INTE får förloras. Kopior av det viktiga i biblioteket.

5. +Dropbox för allt "superviktigt"

Spontana tankar? Onödigt tjafs eller en vettig tanke för att utnyttja den hårdvara jag besitter? Bättre förslag?

Jag har nu även ett par frågor kopplade till detta:
Vad bör man använda för R1 configen? Mjuvaru- eller hårdvaruraid?
Spelar det någon (större) roll att mina 1TB diskar är av olika märken?

Tacksam för alla svar och förslag

Ser bra ut tycker jag. Se bara till att din USB-disk inte är inkopplad när du inte gör backuper på den. Övrig tid är det bättre att den ligger i ett skåp utan några sladdar alls inkopplade. Nästa steg är väl att skaffa en extra USB-disk som du lämnar hos en kompis/föräldrar/jobbet eller något så är du tämligen säker.

Hårdvaruraid är bäst men dyrast då det kräver ett RAID-kort. Få orkar bry sig om det när det bara gäller en RAID1. Ska det vara större och mer avancerade konfigurationer kan det vara värt att titta på dock eftersom man kan tjäna en del prestanda på det. Jag kör själv på moderkortets RAID.

Olika märken spelar ingen roll. Kan till och med vara en fördel eftersom sannolikheten att båda har samma fel minskar. Det händer ju att en hel serie diskar är trasig och då är det trevligt om den andra inte lider av samma fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ser bra ut tycker jag. Se bara till att din USB-disk inte är inkopplad när du inte gör backuper på den. Övrig tid är det bättre att den ligger i ett skåp utan några sladdar alls inkopplade. Nästa steg är väl att skaffa en extra USB-disk som du lämnar hos en kompis/föräldrar/jobbet eller något så är du tämligen säker.

Hårdvaruraid är bäst men dyrast då det kräver ett RAID-kort. Få orkar bry sig om det när det bara gäller en RAID1. Ska det vara större och mer avancerade konfigurationer kan det vara värt att titta på dock eftersom man kan tjäna en del prestanda på det. Jag kör själv på moderkortets RAID.

Olika märken spelar ingen roll. Kan till och med vara en fördel eftersom sannolikheten att båda har samma fel minskar. Det händer ju att en hel serie diskar är trasig och då är det trevligt om den andra inte lider av samma fel.

Tackar för svar!

Då var det precis som jag misstänkte och tänker köra moderkorts raid. Är ingen superviktig data jag egentligen har, men skulle inte vara så roligt att tappa alla bilder som man sparat på sig de senaste tio åren.

Detta blir helt klart ett steg på vägen att säkra upp data