Bärbar dator för videoredigering, behövs ett bra grafikkort?

Permalänk

Bärbar dator för videoredigering, behövs ett bra grafikkort?

Hej, en kompis ska köpa en bärbar dator för videoredigering. Kraven är ca 15" och MAX 6000kr, gärna mindre. Jag gjorde en sökning på prisjakt och hade då själv lagt in minst 4GB minne och core i5. Vad tror ni om det?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=757681,779945,772862,692...

Används grafikkortet mycket vid videoredigering? Vilken dator blir bäst med fokus på just den biten?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Om jag skulle köpa en laptop idag för att redigera video på så skulle tänka på:

Prio 1
Processorn - ju snabbare/kraffullare desto bättre
Minne minst 4Gb

prio 2
Disk - minst 500Gb
Skärm - 14" och uppåt.
GPU - separata kretsar, en för batterispar och en för spel och film

Jag köpte en Sony Vaio SR59VG (13") för ett år sen och har filmat och klippt 15 reportage under 2010 på den. 1,5 av reportagen har jag gjort ute på fältet, men aldrig på batterikraft.

Det är ett drällande med kamera, minneskort, ljudapparater och allsköns skrot när man jobbar med video.
Ett annat problem är skärmytan. På min 13" skärm är det otroligt pilligt och frustrerande att göra precisionsjobb som det är att peta i ljudkurvor, justerar titelbanor etc. Speciellt i början, innan jag kunde Premiere ordentligt, då var jag helt beroende av merr skärmyta och överblick och var oerhört tacksam över min färgsäkra Lacie-skärm som jag har på kontoret.

Men jag fattar poängen med att faktiskt ha möjligheten att kunna ta med sig sin filmredigering överallt. Och visst, man kan klippa HD-film på en Iphone, så det går förstås utmärkt även på en laptop, (lite beroende på hur högt man sätter ribban).

Skulle jag köpa nytt idag och tänkte - jag ska redigera video tokmycket - då skulle jag satsa på stationär kraft.

Av de datorerna du valde mellan skulle jag def gå på den med i5 istället för i3.