Problem med RAID 0 (hittar inte diskarna)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Problem med RAID 0 (hittar inte diskarna)

Hejsan!

Just byggt ihop datorn igen, i ny låda och med nya diskar.

Har 2 st diskar fyllda med ungefär 200 gb vardera från tidigare bygget.

Började med att göra ett RAID 0 av mina två nya 1tb diskar, sedan bootade jag ifrån windows skivan och installerade Win 7 på min SSD.

Efter detta installerade jag alla drivers osv.
Problemet nu är att jag inte ser min RAID setup i "Datorn". Windows hittar den däremot på andra ställen.

bild för exempel:

PrimRAID är alltså namnet på min RAID 0 array.

Frågan är såklart hur tusan jag kan få den att bli användbar.
Läste något om att jag måste installera drivisar för RAID innan jag installerar operativet.

Min plan var att skapa ett raid av dessa diskar, föra över datorn från mina gamla, och sedan skapa ett raid av dom också (2st olika raid arrayer alltså).

Har ju ~450 gb data jag vill spara, ifall jag formaterar om för att installera raid innan windows så kommer ju diskarna wipeas, det vill jag ju helst inte.

Snälla, hjälp mig!

har ett p55a-ud4 moderkort.

Intel i7 4770k | MSI Z87-G45 GAMING | HyperX DDR3 16GB | ASUS 1070GTX | ASUS Xonar Essence STX | Corsair HX620
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+
Dell S2417DG + Eizo FG2421 | Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Fick hjälp på freenodes irc.

Stäng tråden!

Intel i7 4770k | MSI Z87-G45 GAMING | HyperX DDR3 16GB | ASUS 1070GTX | ASUS Xonar Essence STX | Corsair HX620
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+
Dell S2417DG + Eizo FG2421 | Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Nov 2004

När man får svar eller lyckats lösa sitt problem är det ju bra om man skriver lösningen i tråden!
Det kan ju vara flera som har samma problem, och vi alla vänder oss ju till Sweclockers för information i första hand!
Delar alla informationen, så är Sweclockers enda sidan vi behöver när vi får problem!

Sweclockers blir räddaren i nöden!

Burk 1: Corsair Obsidian 800d 6Gb mod, Corsair HX 750W, Corsair H100iV2, Corsair 32GB DDR3 Vengeance 1600MHZ (4X8GB), Asus Maximus IV extreme B3, Intel i7 2600K, Asus GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB, WD Velociraptor 600Gb, 2st WD Black 1TB (raid), Freecom blueray, W7 64 bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Nov 2004

Så här löste jag problemet när jag fick det:
Jag RAID:ade diskarna i BIOS, men datorn hittade dem inte! (jag har en SSD som OS disk och 2x1TB i Raid som programdisk disk)

Jag högerklickade på dator i startmenyn och valde hantera.
Sedan valde jag diskhantering
Där hoppade den nya volymen upp dom disk0
Så jag valde att sätta den som MBR
Sedan högerklickade jag på Disk0 och valde skapa ny enkel volym

Nu hittas den nya disken!

Burk 1: Corsair Obsidian 800d 6Gb mod, Corsair HX 750W, Corsair H100iV2, Corsair 32GB DDR3 Vengeance 1600MHZ (4X8GB), Asus Maximus IV extreme B3, Intel i7 2600K, Asus GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB, WD Velociraptor 600Gb, 2st WD Black 1TB (raid), Freecom blueray, W7 64 bit