Tyst bärbar dator för ordbehandling och internet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
--->
Registrerad
Dec 2010

Tyst bärbar dator för ordbehandling och internet

Hej Sweclockers, jag skulle behöva förslag och råd.

Vad jag behöver är (som titeln säger) en laptop för ordbehandling och kopplat till detta, internet.

Alltså ska den inte användas till att spela över huvud taget och därav skulle sådana funktioner/egenskaper vara överflödiga om de finns med på en potentiell laptop, samma sak gäller egentligen också film och musik, vilket inte är något jag planerar att se eller höra på. Inga flashiga funktioner över huvud taget egentligen (svårt att undvika dock antar jag) eftersökes.

Det absolut viktigaste egenskapen jag söker är tystnad, lugn och ro helt enkelt för hjärna och hjärta. Absolut inte något skjut/klickande/tickande/syrsljud/andra obehagligheter från hårddisk (eller vad annars det är som kan låta på liknande sätt) (och ABSOLUT inte när den inte har en uppenbar ansträngning (alltså ej en konstant blinkande lampa (den med cylinder (vet ej om det alltid är en cylinder) som symbol) och oljud)(Många parenteser här! ). Detta är av yttersta vikt för Kattgulds välbefinnande.

Den bör ej heller bli upphettad av exempelvis Word och därmed konstant köra fläktarna/köra dem på högvarv. Fläktljud kan vara känsligt, särskilt om det är konstant. I skrivandets stund är tystnad viktigt.

Angående dessa två ljudframkallande komponenter (finns det fler att oroa sig/se upp för?) kanske kraven är omöjliga att uppnå, men jag vill ändå fråga Er eftersom jag är okunnig inom området.

Inte under 13" skärm för ögonens och skrollandets skull.

Ett brett hårddiskutrymme är inte av vikt - ska framförallt/endast spara dokument.

Inte heller är någon särskild batteritid eftersökt; bryr mig icke.

Antar att det är svårt att efterfråga ett bekvämt tangentbord/musplatta då det är väldigt relativt menmen...

Om Ni inte har någon särskild laptop att föreslå kanske Ni kan ge råd om vilka komponenter/märken som ska undvikas/eftersökas när det kommer till (o)ljudligheten så att jag har någon chans att undvika eller uppmärksamma dessa i denna vida datorvärld?

Tystnad/nära tystnad är verkligen a och o. Trotts att vi alla uppfattar ljud olika/har olika bra hörsel (inga insinuationer här inte!) så vill jag i alla fall slänga ut frågan och se om jag får något svar/förslag för att sedan kunna kolla upp saken.

På sidan av det: Jag har läst lite om hårddisken SSD, att den ska vara tyst men kostsam(?). Finns det andra hårddiskar som är tysta (eller notoriska sådana som väsnas)? Går det att stoppa in en SSD i en laptop om så skulle krävas på min jakt efter en tyst laptop?

Finns det olika inställningar som eventuellt kan göra en laptop tystare (detta är jag dock skeptisk mot p.g.a. tidigare dåliga erfarenheter då saker och ting ej fungerar för somliga medan det gör det för vissa)?

Det känns som om jag frågar efter en laptop som är svår/omöjlig att finna, men jag får väl se om någon av Er svarar. Och Ni behöver inte svara på alla meningar med ett frågetecken efter sig utan svara på vad Ni vill/kan/orkar.

Jag föredrar att inte skriva ut något maxbelopp:- för stunden, utan vill se vad som upp kan komma.

Tack på förhand för eventuella förslag och råd.

P.S. ett stort +PLUS+ är att den fortsätter att vara tyst även året efter inköpet, d.v.s. är av något slags kvalitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Den tystaste bärbara jag vet är Macbook Pro http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro

Inga lysdioder när datorn är på heller och, bakgrundsbelysningen på skärm och tangentbord går att fadea.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
--->
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Duder:

Den tystaste bärbara jag vet är Macbook Pro http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro

Inga lysdioder när datorn är på heller och, bakgrundsbelysningen på skärm och tangentbord går att fadea.

Tackar för förslaget!

Hur länge har du haft din?

Det finns ett X antal youtube-klipp med otäcka fläktljud, även klipp där de påstår att det har uppstått bara ett par månader efter inköp. Om man söker på Google dyker fläktproblem upp i drivor.

Med det vill jag förstås icke säga att alla per automatik låter som jetmotorer men det är skrämmande och skulle köra min börs (och psyke) i botten om den gick sönder i ett tidigt stadium, med tanke på priset (ingen skam i det om laptopen är bra).

Detta kombinerat med Macs status som underdog gentemot Windows resulterar förmodligen i att det är svårare att fixa om problem skulle uppstå. Har heller aldrig testat Mac, vilket gör att jag ställer mig försiktig inför detta - även om den tycks mig vara intressant någon gång prova på.

Tillägg: Den verkar ha värmeproblem (heat-issues) också...

Angående lysdioder är själva ljuset i sig själv inget problem (ursäkta om jag uttryckte mig på ett otydligt sätt), jag finner det bara vara ett tecken på ohälsa om den konstant blinkar och därmed visar att datorn arbetar med något hela tiden utan egentlig anledning/ansträngning.

Fler förslag/utlåtanden?

Jag är i stort behov av hjälp då studierna skulle bli ack så mycket smidigare med en laptop - och det är ganska bråttom, det måste väl finnas fler tysta laptops?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Kattguld:

Tackar för förslaget!

Hur länge har du haft din?

Det finns ett X antal youtube-klipp med otäcka fläktljud, även klipp där de påstår att det har uppstått bara ett par månader efter inköp. Om man söker på Google dyker fläktproblem upp i drivor.

Med det vill jag förstås icke säga att alla per automatik låter som jetmotorer men det är skrämmande och skulle köra min börs (och psyke) i botten om den gick sönder i ett tidigt stadium, med tanke på priset (ingen skam i det om laptopen är bra).

Detta kombinerat med Macs status som underdog gentemot Windows resulterar förmodligen i att det är svårare att fixa om problem skulle uppstå. Har heller aldrig testat Mac, vilket gör att jag ställer mig försiktig inför detta - även om den tycks mig vara intressant någon gång prova på.

Fler förslag/utlåtanden?

Jag är i stort behov av hjälp då studierna skulle bli ack så mycket smidigare med en laptop - och det är bråttom.

Jag hade faktiskt aldrig hört att Macbookarna var kända för fläktproblem, tror din googlesökning gav missvisande resultat. Den stora majoriteten av mina vänner använder mac (går en medieteknisk utbildning) och inga sådana rön från dem heller. Själv hade jag min i nästan 3 år (trasigt moderkort nu så måste köpa ny!) och fläktljudet förändrades aldrig. Denna dator är alltså så gott som helt ljudlös vid enkel användning, fläktarna går hela tiden men på låga varvtal bland annat tack vare att chassit är gjort i metall och kyler därmed passivt.

Det enda som talar mot Mac är priset (smakar det så kostar det!) och att Microsoft Office är ökänt för att strula i OSX, detta kan ju bli ett stort problem för dig om du inte kan tänka dig använda annan programvara för författandet såsom OpenOffice. Det släpptes iofs ett nytt officepaket till mac (2011), jag vet inte om de har fixat problemen än men det bör du kolla upp innan köp!

Apple kan man nog inte klassa som underdogs längre btw

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Angående fläktljud på Macbook Pro:n kan jag ju säga att polarns låter utav f*n när man sitter på youtube iaf, varm som attan med. Verkar som att det har nåt med flash att göra, fungerar tydligen inte så bra på Macs. Annars är den tyst och sval.

Edit: Stavning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
--->
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Duder:

Jag hade faktiskt aldrig hört att Macbookarna var kända för fläktproblem, tror din googlesökning gav missvisande resultat. Den stora majoriteten av mina vänner använder mac (går en medieteknisk utbildning) och inga sådana rön från dem heller. Själv hade jag min i nästan 3 år (trasigt moderkort nu så måste köpa ny!) och fläktljudet förändrades aldrig. Denna dator är alltså så gott som helt ljudlös vid enkel användning, fläktarna går hela tiden men på låga varvtal bland annat tack vare att chassit är gjort i metall och kyler därmed passivt.

Det enda som talar mot Mac är priset (smakar det så kostar det!) och att Microsoft Office är ökänt för att strula i OSX, detta kan ju bli ett stort problem för dig om du inte kan tänka dig använda annan programvara för författandet såsom OpenOffice. Det släpptes iofs ett nytt officepaket till mac (2011), jag vet inte om de har fixat problemen än men det bör du kolla upp innan köp!

Apple kan man nog inte klassa som underdogs längre btw

Jag menar inte att de skulle vara underlägsna när det kommer till mina behov per se, utan att det är en lägre chans att få hjälp om den krånglar eftersom det finns färre användare/kunniga.

Och javisst - smakar det så kostar det. I en perfekt värld skulle jag få möjlighet att sätta ihop en laptop som var helt tyst och bara hade kapacitet att surfa och skriva på. De flesta laptops, inklusive Mac får jag lov att anta, innehåller en massa överflödigheter som jag ej är i behov av men ändå måste pröjsa för - eller oroa mig för att de ska få datorn att krångla.

Någon idé varför moderkortet gick sönder? Var det ålder tror du?

Skrivet av Tyrgrim:

Angående fläktljud på Macbook Pro:n kan jag ju säga att polarns låter utav f*n när man sitter på youtube iaf, varm som attan med. Verkar som att det har nåt med flash att göra, fungerar tydligen inte så bra på Macs. Annars är den tyst och sval.

Edit: Stavning

Det "låter" väl ok, planerar ingen särskild Youtube-användning på en potentiell laptop. bara den är tyst när jag arbetar. Den klarar av övriga internet bra då eller (d.v.s. läsning/research)?

Det som oroar mig när det kommer till pris är inte priset i sig självt (nej: jag är icke rik), men att den ska gå sönder efter några månader eller ett år. Att söka efter och sedan köpa laptop är inget jag njuter av men jag inser att jag är så illa tvungen om jag vill få jobbet gjort på att bra sätt. Jag vill att den ska räcka för de ynka uppgifter jag som krävs för min användning i ett antal år (att hänga med i utveckling/ha det nyaste är inte av särskild vikt för det jag söker) utan jag vill undvika att behöva köpa en ny inom en längre framtidsrymd.

Om någon del skulle börja låta kanske man kan byta ut den? Jag förstår att delar inte håller för evigt men skulle inte gärna vilja att en laptop började låta såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=ee_Olp3YgfM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=DqDStUJnWlg&feature=related (Även om fläkten inte är det uppmärksammade ljudet låter den väldigt högt).
http://www.youtube.com/watch?v=K_2QiE3EN4M&feature=related - 2 veckor gammal.

Detta är en liten del av Youtube-poolen av otäcka ljud på Macbook Pro. Detta är dock självklart bara en liten del av världens Macbook Pro's så det är förstås orättvist att döma den genom Youtube men det tycks vara oroväckande många för en så (*relativt*) dyr dator.

Jag vill helt enkelt inte hamna i en situation där jag har köpt en dyr (egentligen vilken som helst) laptop som dagen efter återlämningsmöjligheten börjar föra oväsen och sedan få höra av teknikerna att detta är normalt eller inte kan göras något åt = praktäkta skräckscenario.

Jag förstår dock att detta är risker med alla datorer och övriga teknikaliteter och tackar för all hjälp jag kan få. Jag äro vilsen utan er

Skulle gärna höra fler förslag än Mac (kan som sagt inte säga att jag är ointresserad av den dock), är verkligen marknaden för tysta skol-/arbetslaptops så liten? Eller är det bara en massa spelfolk här kanske? Som sagt, ljudkänslighet är relativt, och tyvärr är jag av det känsligaste slaget.

Tackar för fortsatta förslag/responser! Är i fortsatt behov p.g.a. studierna.