Fyra gånger högre upplösning i Ipad 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RobinCC:

Det känns mer som en grej som man kan köpa om man har över pengar och inte vet vad man ska göra av dem....

Vad är nu detta för gnäll; tänk på att ni sitter på ett datorforum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Apples marknadsföring is sitt esse.

Visst, det kanske är sant, men varför?
Varför lägga lika mycket på en surfplatta som för en helt ok bärbar dator? Bägge enheterna är lika portabla.

Don't start this...

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Titta som sagt på iphone4. Det går utmärkt att behålla textstorleken där så är lämpligt utan att något syfte går förlorat.

Skrivet av ggustavsson:

Upplösning och storlek på text m.m är väl 2 separata saker, text som synbart ser lika stort ut på denna höga upplösning som den tidigare lägre upplösta, kommer bli mer behaglig att titta på.

Skrivet av Chibariku:

Ett tips är att jämföra iphone 3 och 3gs med en iphone 4 och se vad den högre upplösning ger för upplevelsen. enorm skillnad

Ni blandar ihop upplösning och PPI.

Skrivet av Kyroz:

Ja, för att medvetet addera attackvektorer med säkerhetshål brukar vara en exceptionellt bra strategi ur ett säkerhetsperspektiv.

Då kan du säga samma sak om Windows, Mac OS X och Linux.
Jag vill kunna surfa var jag vill under eget ansvar!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Limo:

Apples marknadsföring is sitt esse.

Visst, det kanske är sant, men varför?
Varför lägga lika mycket på en surfplatta som för en helt ok bärbar dator? Bägge enheterna är lika portabla.

Håller verkligen inte med. En surfplatta ersätter inte en bärbar dator, men en bärbar dator ersätter inte heller en surfplatta. Sen att du inte är intresserad av en surfplatta är en annan sak, men att det inte skulle finnas en marknad för en sådan har redan motbevisats. En platta med ett slimmat, multitouchanpassat och mer eller mindre strulfritt system i botten är inte att underskatta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Låter dyrt, hoppas det blir bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Ni blandar ihop upplösning och PPI.

Högre upplösning på samma skärmstorlek ger väl ändå ett högre antal PPI?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Tänk att sitta i soffan och lira relativt högupplösta spel på denna. Mumma...

haha spel på en ipad typ en extremt nerbantad version av half-life då menar du??

tror mest bara den har så hög bara för att man ska kunna läsa mer text utan att bläddra så mycket

tror den kommer att bli på tok för högt pris

Skrivet av Kilroy:

lol
Sen när skulle Apples produkter sälja sämre för att dom har för hög prislapp?

tror anledningen till att apple får sålt sina produkter eftersom att folk tror att det är bättre när det kostar mycket
så när man ska räkna prestand pris så brukar ja bara halvera mac:ens pris så får du en "vanlig" dator med samma prestanda

iphone tycket ja inte var någon succé men det är la en smaksak (likaså med mac är la oxxå en smaksak)

själv har jag bara haft krångel med mac man kan nästan jämföra det med religion
typ att man inte ska ha sex innan man gift sig (en begränsning)
likadant med mac (allra helst iphone) man kan inte installera vad man vill (oxxå begränsnignar)
iphone chipset ska klara o spela in i 720p men det har ju självklart apple låst så man inte kan göra de
med andra ord man har mindre frihet när man har någon apple produkt

tycker inte heller apple gör någon kvalité allra helst hur dom gör alla kablar (iphone laddsladd och möss/tangentbords sladd)

sorry om jag gjorde någon arg av denna Wall Of Text

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Kontroller som styr all din Hifi utrustning har funnits väldigt länge.
Ska kylskåpet utrustas med hjul? Är det så jobbigt att gå till kylskåpet eller att trycka "on" på den automatiska dammsugaren?
Inget av vad du just sa är vidare innovativt.

Kylskåpet ser vad du har för mat och handlar automatiskt genom Internet efter dina önskemål.

Nej det är inget nytt men det är något som man inte använder sig av idag. Tex. amoled skärmen var inget nytt då tekniken fanns för mer än 10 år sen. Men det var först idag man började använda den.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

haha spel på en ipad typ en extremt nerbantad version av half-life då menar du??

Ja, precis. Det var exakt vad jag menade, du verkar förstå hur allt fungerar och ha god inblick i utbudet av spel till iPhone och iPad!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Högre upplösning på samma skärmstorlek ger väl ändå ett högre antal PPI?

Låt säga att iPad2 också har 1024x768 och samma skärmstorlek, då har den samma upplösning men fler pixlar för att presentera det = högre PPI.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Låt säga att iPad2 också har 1024x768 och samma skärmstorlek, då har den samma upplösning men fler pixlar för att presentera det = högre PPI.

Då har den samma PPI. Skillnaden blir att om den har högre upplösning på skärmen men bara visar 1024x768 kan du få pixelfel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Undrar när vi får se den i Sverige? Tog ett bra tag innan Ipad 1 hitta hit..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Då har den samma PPI. Skillnaden blir att om den har högre upplösning på skärmen men bara visar 1024x768 kan du få pixelfel.

Jag tror att han menade om den har den höga upplösningen på samma skärmstorlek.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Engadget skrev ju nyligen om nå information om Apple A5 som det pratas om ska sitta i iPad2 o Iphone5 som har ca 4 gånger så kraftigare gpu med.
http://www.engadget.com/2011/01/17/more-details-emerge-on-app...

Vet ju dock inte hur sant det är men, men allt multipliceras med 4

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Skrivet av GERO:

"A source familiar with Apple's graphics strategy says the company will not only be upgrading its video core, but also going to multiple cores, a feature that is designed into the SGX543 design. The most likely configuration of Apple's next custom chip is reportedly the SGX543MP2, which pairs two SGX543 cores to work as one, offering around four times the capability of the previous A4 in graphics and video tasks.

The SGX543 core is designed to parallel as many as 16 cores together, in a way that is transparent to higher level software, meaning that apps don't have to be rewritten specifically to benefit from the new speed boost. Imagination supplies intelligent core management that automatically determines the number of cores available and accelerates the graphic tasks by distributing them across the available cores."

Från Appleinsider

Tack för infon GERO!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av kinnunen4321:

iphone tycket ja inte var någon succé men det är la en smaksak

iPhone ingen succé? Hur menar du nu? Menar man succé i "hur många som sålts" - vilket man vanligen gör - så är det rätt svårt att hitta nån större succé. Menar man succé som i igenkännande så finns det nog inte heller nån större succé än iPhone när det gäller telefoner - typ ALLA har tamejfan hört ordet iPhone...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

iPhone ingen succé? Hur menar du nu? Menar man succé i "hur många som sålts" - vilket man vanligen gör - så är det rätt svårt att hitta nån större succé. Menar man succé som i igenkännande så finns det nog inte heller nån större succé än iPhone när det gäller telefoner - typ ALLA har tamejfan hört ordet iPhone...

Menar kvalitén på iphonen (är inte alls bra enligt mig)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

Menar kvalitén på iphonen (är inte alls bra enligt mig)

Fast det där argumentet köper jag inte heller. Vad exakt är det för kvalite du pratar om?

* Den har ett mycket moget och stabilt OS, tack vare eller på grund av Apples begränsingar hur man nu vill se på det.

* Den har utan tvekan den störst utbud av appar.

* Har skärm och (än så länge) övrig hårdvara i toppklass. Fortfarande oslagbar i själva touch känslan och flytet enligt mig (och många med mig).

* Har har ett höje i glas och metall, inga skal eller luckor i plast.

Att inte iOS faller dig i smaken köper jag utan tvekan eller att du inte tycker den är värd priset men att iPhone skulle ha taksig kvalite...nej.

Permalänk
Skrivet av Hakkenarsk:

Det lär inte vara samma avdelningar som jobbar med de olika produkterna, så bara för att Apple jobbar med iPad innebär det inte att de inte jobbar med deras datorer och annat.

De nyrekrytera inte en massa folk for iOS X (eller vad oprativet nu heter) utan plockade en stor del av sina ingenjörer från andra avdelningar. Bland dessa var bland annat de för deras pro apps som nästan dränerades helt på arbetskraft.

Så du har delvis rätt, inte samma avdelningar men samma folk tyvärr. Vilket gör att andra segment blir lidande.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GERO:

Ännu ett rykte

Man får väl hoppas att det kommer vara en såpass högupplöst skärm, vore ballt!

Permalänk
Medlem

Undra om dom gör samma sak igen ? Först hypar det som fan sen någon månad efter lansering så skickar dom ut info om att det kommer en ny version av iPaD2 med random-funktion som egentligen borde ha varit med ifrån början.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Undra om dom gör samma sak igen ? Först hypar det som fan sen någon månad efter lansering så skickar dom ut info om att det kommer en ny version av iPaD2 med random-funktion som egentligen borde ha varit med ifrån början.

Det enda som medparten av ägarna idag saknar är ju kamera....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

NEWS:
De första bilderna har dykt upp på ipad 2 och de verifierar uppgifterna med panelen.
[IMG]http://25.media.tumblr.com/tumblr_kxaythMAvL1qzflvuo1_500.jpg[IMG]

Så bra bild! Vill ha!
ps: förstörde img-taggen medvetet

Permalänk
Medlem

Tror detta är mera teoretiskt möjligt.
D.v.s med den nya processorn så är det nu möjligt,
men frågan är om det finns skärmar som kan klara sådan upplösning.
Jag har svårt att tro det.
Så som med grafik kort. VGA kort kan ju länge ha kört upplösningar så som 2048x1536
men hur många skärmar finns det som kan användas i sådana upplösningar?
Alltså QXGA upplösning på en 10 tums skärm....

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag sitter på en 15" laptop med 1920x1200 upplösning och är toknöjd, detta kan bli intressant

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av S_Z:

Fast det där argumentet köper jag inte heller. Vad exakt är det för kvalite du pratar om?

* Den har ett mycket moget och stabilt OS, tack vare eller på grund av Apples begränsingar hur man nu vill se på det.

* Den har utan tvekan den störst utbud av appar.

* Har skärm och (än så länge) övrig hårdvara i toppklass. Fortfarande oslagbar i själva touch känslan och flytet enligt mig (och många med mig).

* Har har ett höje i glas och metall, inga skal eller luckor i plast.

Att inte iOS faller dig i smaken köper jag utan tvekan eller att du inte tycker den är värd priset men att iPhone skulle ha taksig kvalite...nej.

Det där med antal appar köper jag inte som argument faktiskt med tanke på hur mycket skit det finns. Fick förra sommaren en reklamlapp i handen som sa att jag skulle ladda hem en app till iPhone som gav mig rabatt på en glass på 7-eleven. Det är alltså en app som i själva verket enbart var en rabattkupong. Är det något att vara stolt över? Sen blir det lite trassligt att hålla koll på antalet appar till Android då det faktiskt distribueras en del mjukvara över andra kanaler än just android market vilket får mig att ifrågasätta siffrorna.

Sen det där med hölje är också en stor nackdel när du ska byta batteri till exempel. Sen kommer man inte ifrån att Apple gjorde århundradets n00bmisstag när de placerade antennen oskyddad på utsidan av telefonen vilket bevisligen kan ge problem. Sen vägrade de ta ansvar för sin pinsamma designmiss och skyllde ifrån sig på massa annat som tyvärr många svalde. Säger inte att det är ett stort problem i praktiken men det är ett rätt tydligt bevis på att Apple går mer och mer mot design och har lämnat det där med teknik bakom sig. Nu är det form före funktion som gäller. De har ju lämnat det där med innovationer bakom sig tyvärr.

Innan någon mactalliban förklarar jihad mot mig vill jag bara säga att iPhone inte är en dålig telefon men den och Apples hela filosofi tilltalar mig inte och de har en förmåga att ta på tok för mycket betalt. Tror ni mig inte på den sista punkten kan nu ju jämföra siffrorna mellan hur mycket Apple drar in jämfört med hur många enheter de säljer. Sen om det är värt det är väl upp till var och en. Jag värderar inte design så mycket att det är värt pengarna och

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där med antal appar köper jag inte som argument faktiskt med tanke på hur mycket skit det finns. Fick förra sommaren en reklamlapp i handen som sa att jag skulle ladda hem en app till iPhone som gav mig rabatt på en glass på 7-eleven. Det är alltså en app som i själva verket enbart var en rabattkupong. Är det något att vara stolt över? Sen blir det lite trassligt att hålla koll på antalet appar till Android då det faktiskt distribueras en del mjukvara över andra kanaler än just android market vilket får mig att ifrågasätta siffrorna.

Det är inte bara antalet. Många större (och små) utvecklare har fortfarande iOS som första hands platform när de utvecklar mobilapplikationer. Man har sett flertalet företag som klagat på betalsystemet på exempelvis Android Market, de har svårt att nå ut till så många potentiella köpare som de skulle kunna för att google är långsamma att öppna sin betalmarket för fler marknader osv. Appstore har appar som är öppet för alla Apples iOS enheter, iPod touch, iPhones och iPads.

Skrivet av Zotamedu:

Sen det där med hölje är också en stor nackdel när du ska byta batteri till exempel.

Har aldrig behövt byta batteri på mina iPhones. Kanske om du kommer behålla telefonen flertalet år kanske det spelar roll.

Skrivet av Zotamedu:

Sen kommer man inte ifrån att Apple gjorde århundradets n00bmisstag när de placerade antennen oskyddad på utsidan av telefonen vilket bevisligen kan ge problem. Sen vägrade de ta ansvar för sin pinsamma designmiss och skyllde ifrån sig på massa annat som tyvärr många svalde.

Det var klantigt kan jag hålla med om. Men i praktiken inte ett problem för de flesta. Jag har bättre mottagning med min iPhone 4 än min 3GS.

Skrivet av Zotamedu:

Säger inte att det är ett stort problem i praktiken men det är ett rätt tydligt bevis på att Apple går mer och mer mot design och har lämnat det där med teknik bakom sig. Nu är det form före funktion som gäller. De har ju lämnat det där med innovationer bakom sig tyvärr.

Att lansera marknadens skarpaste skärm räknas inte som teknik menar du?

Skrivet av Zotamedu:

Innan någon mactalliban förklarar jihad mot mig vill jag bara säga att iPhone inte är en dålig telefon men den och Apples hela filosofi tilltalar mig inte och de har en förmåga att ta på tok för mycket betalt. Tror ni mig inte på den sista punkten kan nu ju jämföra siffrorna mellan hur mycket Apple drar in jämfört med hur många enheter de säljer. Sen om det är värt det är väl upp till var och en. Jag värderar inte design så mycket att det är värt pengarna och

Att du inte gillar Apples filosofi köper jag och att den är för dyr får stå för dig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av S_Z:

Det är inte bara antalet. Många större (och små) utvecklare har fortfarande iOS som första hands platform när de utvecklar mobilapplikationer. Man har sett flertalet företag som klagat på betalsystemet på exempelvis Android Market, de har svårt att nå ut till så många potentiella köpare som de skulle kunna för att google är långsamma att öppna sin betalmarket för fler marknader osv. Appstore har appar som är öppet för alla Apples iOS enheter, iPod touch, iPhones och iPads.

Har aldrig behövt byta batteri på mina iPhones. Kanske om du kommer behålla telefonen flertalet år kanske det spelar roll.

Det var klantigt kan jag hålla med om. Men i praktiken inte ett problem för de flesta. Jag har bättre mottagning med min iPhone 4 än min 3GS.

Att lansera marknadens skarpaste skärm räknas inte som teknik menar du?

Att du inte gillar Apples filosofi köper jag och att den är för dyr får stå för dig.

Samtidigt är det många som klagar på den begränsningarna som Apple har. Senaste igår läste jag en debattartikel angående de hårda kraven som ställs på tidningar och böcker som ska släppas till iOS via market. Delar av kraven lät som om de kom direkt från Vatikanstaten eller Mullah Omar. Visst, de är ett företag som får ställa vilka krav de vill men de vägrar ta debatten och alltför många böjer sig glatt eftersom många journalister och förlag av traditionella själ har en viss böjelse till Mac. Så allt är inte guld och gröna skogar.

Apple TV stödjer enbart det nya och revolutionerande 720p när resten av världen stödjer 1080p. Det är verkligen ledande teknik. Det dröjde till iOS4 innan de hade stöd för något så enkelt som mappar. Deras senaste skärm har blank yta och är inte justerbar alls enbart för att den skall matcha nya macbook pro. Så ergonomi och grundläggande funktioner får böja sig för design. Till Mac Pro kan man bara få en generation gamla grafikkort från AMD och det är bara spelkort vilket är konstigt eftersom det inte är en speldator direkt. Hade ju väntat mig FirePro-korten åtminstone. Även väldigt konstigt att de inte har några nVidia alls med tanke på stödet för CUDA. Arbetsstationer från andra tillverkare brukar erbjuda FirePro och Quadro som tillval men inte Apple. Apple har varit duktiga på att ligga i framkant när det gäller teknik men de har tappat de senaste åren och satsar mer och mer på ren design och de lever på ett starkt varumärke. De behöver ju inte ens släppa bra grejer, bara det står Apple så köper folk det. De har gjort mycket fina grejer men de börjar få lite storhetsvansinne.

Priset är inte en åsikt, det är ett faktum. Sen är det upp till var och en om man vill betala extra för ett speciellt märke. Jag köper inte svindyra kläder bara för att det råkar sitta ett visst märke på dem heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Samtidigt är det många som klagar på den begränsningarna som Apple har. Senaste igår läste jag en debattartikel angående de hårda kraven som ställs på tidningar och böcker som ska släppas till iOS via market. Delar av kraven lät som om de kom direkt från Vatikanstaten eller Mullah Omar. Visst, de är ett företag som får ställa vilka krav de vill men de vägrar ta debatten och alltför många böjer sig glatt eftersom många journalister och förlag av traditionella själ har en viss böjelse till Mac. Så allt är inte guld och gröna skogar.

Apple TV stödjer enbart det nya och revolutionerande 720p när resten av världen stödjer 1080p. Det är verkligen ledande teknik. Det dröjde till iOS4 innan de hade stöd för något så enkelt som mappar. Deras senaste skärm har blank yta och är inte justerbar alls enbart för att den skall matcha nya macbook pro. Så ergonomi och grundläggande funktioner får böja sig för design. Till Mac Pro kan man bara få en generation gamla grafikkort från AMD och det är bara spelkort vilket är konstigt eftersom det inte är en speldator direkt. Hade ju väntat mig FirePro-korten åtminstone. Även väldigt konstigt att de inte har några nVidia alls med tanke på stödet för CUDA. Arbetsstationer från andra tillverkare brukar erbjuda FirePro och Quadro som tillval men inte Apple. Apple har varit duktiga på att ligga i framkant när det gäller teknik men de har tappat de senaste åren och satsar mer och mer på ren design och de lever på ett starkt varumärke. De behöver ju inte ens släppa bra grejer, bara det står Apple så köper folk det. De har gjort mycket fina grejer men de börjar få lite storhetsvansinne.

Priset är inte en åsikt, det är ett faktum. Sen är det upp till var och en om man vill betala extra för ett speciellt märke. Jag köper inte svindyra kläder bara för att det råkar sitta ett visst märke på dem heller.

Du kan väl köpa Quadro kort till Mac Pro? Nvidia släppte Quadro 4000 (Fermi baserad) grafikkort till den förra året. Hur det är med AMD-kort utöver 5770 och 5870 vet jag dock inte...

Angående hårda krav på tidningarna.. var inte så sent som idag man kunde läsa att ocensurerad PlayBoy skulle komma ut i mars?