Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Asrock H67M-GE BIOS (UEFI) problem

Hej, jag har följande problem med att komma in/ändra i BIOS (UEFI) på mitt Asrock H67M-GE:

När jag trycker 'F2' eller 'del' direkt efter jag satt igång den med power-knappen för att komma in i BIOS startar inte gränssnittet och det enda jag får är en muspekare mitt på skärmen som annars är svart. Har väntat upp till 30 min men inget händer.

Om jag trycker 'F11' efter power on får jag upp den grafiska boot-menyn och den fungerar (men den ser konstig ut, först svart bakgrund men där musen är framträder bakgrundsbilden pixel för pixel. Om jag trycker på 'Configuration' och tar mig till BIOS inställningarna denna väg startar gränssnittet men det ser buggigt ut och jag kan inte göra något.

Konfigen är:
ASRock H67M-GE
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"
2TB Samsung Ecogreen F4EG
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Noctua NH-C12P SE14
Microsoft Wireless Desktop 3000
be quiet! Straight Power E7, 450W 80+
Antec Fusion Remote
Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM

Har uppdaterat till senaste BIOS (1.20) men det gjorde ingen skillnad.
Har gjort 'Clear CMOS' men ingen skillnad
Har kopplat ut alla enheter utom ström till moderkortet men ingen skillnad
Har flyttat runt minnet/testat varje modul försig i alla slottar
Har satt tgb/mus i alla USB-slottar men ingen skillnad

Funderar på om minnena är inkompatibla med moderkortet men jag har inga andra att testa med och den startar inte alls utan några minnen i.

Förutom detta fel fungerar allt perfekt, jag har installerat W7 utan problem men jag behöver ju ändå kunna komma in i BIOS för att göra inställningar.

Några idéer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Du har inget externt grafikkort att testa med?

Du kan testa minnet genom att köra mdsched.exe i Windows 7 (tryck F1 när den börjar testet och välj utökade tester).

Har du testat att ta ut batteriet en stund? (Clear CMOS raderar inte allt).

Hemma: Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 | 16GB Vengeance 1600 MHz | TRUE 120 | EarthWatts 650W | Gigabyte GTX 670 OC | Audigy 2 ZS | Intel 530 240 GB | Force3 120GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Tack för tipsen!
Har tyvärr inget externt grafikkort men ska se om jag kan få tag på ett på något sätt.

Har tagit ur batteriet men det gjorde ingen skillnad.

Återkommer när jag testat mdsched.exe!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2009

Sorry för lite OT men är det inte lite dumt att köra på ett H67 moderkort och värsta överklockningsprocessorn och kylaren?

Edit. Har sett många trådar med folk som har problem med minnena. Testa ett i taget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Det kom en ny BIOS-version idag också.

Hemma: Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 | 16GB Vengeance 1600 MHz | TRUE 120 | EarthWatts 650W | Gigabyte GTX 670 OC | Audigy 2 ZS | Intel 530 240 GB | Force3 120GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2008

Jag har exakt samma kombination av processor, moderkort och minnen men inga tecken på det problem som du har. Varken med Bios 1.0 eller 1.2 (som jag installerade i förrgår). UEFI-bioset kommer alltså jag in i utan problem och kan göra inställningar.

Jag hade istället problem med att använda inbyggda grafiken men efter att jag köpt ett diskret grafikkort så försvann det problemet.

Nu har datorn flutit på som en dröm i 3 dagar så jag skippar nog Bios 1.3 tillsvidare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Ja det verkar vara en del stul för många....

mdsched.exe visade inte på några problem... Har uppdaterat till BIOS 1.30 men samma fortfarande.... Funderar på om det inte är dax att RMA moderkortet...

Tack för all hjälp so far!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Då var problemet löst, det visade sig att det inte gick att använda HDMI-anslutningen till TV:n, bytte till D-sub och allt funkar perfekt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kvikberget
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av sempurp:

Då var problemet löst, det visade sig att det inte gick att använda HDMI-anslutningen till TV:n, bytte till D-sub och allt funkar perfekt!

hmm jag tänkte köpa en asrock h67m för att bygga en HTPC, menar du att den inte fungerar bra om man kopplar den med HDMI till TVn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Jo HDMI funkade bra till allt utom UEFI-inställningar. Nu har jag ny TV och ny revision på moderkortet och nu funkar UEFI via HDMI perfekt.