Permalänk
Medlem

Olika temperaturer på olika kärnor?

Är det vanligt med markanda skillnader i temperatur i olika kärnor på samma CPU?
På min 2500K så är Core 0 och 3 ständigt 5-7 grader varmare än core 1 och 2 (~35 respektive ~29 i idle).

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ha att göra med olika belastning på kärnorna men det mest troliga är att kylaren till CPU, inte sitter jämnt på, dels av viktskäl men också dålig ditsättning och/eller ojämnt lager kylpasta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Inte ovanligt med olika temperaturer mellan kärnorna. Eftersom att gravitationen vill dra ner kylaren mot marken så kommer trycket mot processorn vara lite ojämn. Förmodligen sitter kärna 0 och 3 på den sida av processorn som är högst upp, där trycket från kylaren är minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Inte ovanligt med olika temperaturer mellan kärnorna. Eftersom att gravitationen vill dra ner kylaren mot marken så kommer trycket mot processorn vara lite ojämn. Förmodligen sitter kärna 0 och 3 på den sida av processorn som är högst upp, där trycket från kylaren är minst.

Så en dator som ligger på sidan skulle alltså ha bättre kylning ? ;P

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Så en dator som ligger på sidan skulle alltså ha bättre kylning ? ;P

Tja...inte helt omöjligt om kylaren inte sitter jättebra.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Skrivet av Woods:

Så en dator som ligger på sidan skulle alltså ha bättre kylning ? ;P

Den skulle förmodligen ha jämnare temperaturer iallafall. Om det nu är orsaken till att TS har ojämna temps.

Permalänk
Medlem

Jag har också detta problem fast med en 2600k.

Skillnad mellan core 1 och 4 i HWmonitor är ca. 5 grader. Ska man lägga på ny pasta?

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Jag har också detta problem fast med en 2600k.

Skillnad mellan core 1 och 4 i HWmonitor är ca. 5 grader. Ska man lägga på ny pasta?

Nej, det här tycks vara helt normalt med SB processorer. Att det kanske har med olika tryck från kylaren att göra håller jag inte som omöjligt, men jag tror absolut inte att det är ett tecken på en dålig installerad kylare. Kort sagt så tror jag inte att det är något att bekymra sig över.

Permalänk
Medlem

Hur ser tempsen ut i load? 5 grader skillnad i idle är inget att bry sig om och inget underligt, kör på!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Hur ser tempsen ut i load? 5 grader skillnad i idle är inget att bry sig om och inget underligt, kör på!

Körde prime95 stresstest i 15 min och då blev skillnaden 8 grader.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!