Permalänk
Medlem

Vilken socket?

Jag hittade en gammal dator i förrådet idag, och vad jag kommer ihåg så var de moderkortet som hade gått i den. Jag hittar inte nånstans på moderkortet vad det är för socket. På chassit står de AMD 64 x2, antar att det är processorn som heter så. Skulle va kul o ha nån gammal dator o pilla med. Men jag då behöver jag ett nytt moderkort.

Så jag undrar vad det är för socket till en sån processor?, så ja kan köpa ett nytt moderkort.

// Pontus

Visa signatur

Östgötska is da shit!

Permalänk
Medlem

vet du vad det är för modell på moderkortet då ?
är väldigt enkelt att få fram vad det är för socket på den då eftersom det antagligen står på tillverkarens hemsida.

jag gissar på att det är socket 939 dock.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

vet du vad det är för modell på moderkortet då ?
är väldigt enkelt att få fram vad det är för socket på den då eftersom det antagligen står på tillverkarens hemsida.

jag gissar på att det är socket 939 dock.

MSI är det iallafall, och det står nåt "N1996" sen står de nånstans "MSI CoreCell" Sen heter processorn tydligen AMD Athlon 64 x2.

Visa signatur

Östgötska is da shit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponkar92:

MSI är det iallafall, och det står nåt "N1996" sen står de nånstans "MSI CoreCell" Sen heter processorn tydligen AMD Athlon 64 x2.

Tyvärr så finns Athlon 64 X2 till två olika socklar, socket 939 och socket AM2. Socket AM2 kom 2006, så om datorn är äldre än så så är det socket 939. Annars så får du försöka luska fram något mer om datorn. Möjligtvis så kan det stå lite siffror på processorn som kan hjälpa dig identifiera exakt vilken processormodell det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tyvärr så finns Athlon 64 X2 till två olika socklar, socket 939 och socket AM2. Socket AM2 kom 2006, så om datorn är äldre än så så är det socket 939. Annars så får du försöka luska fram något mer om datorn. Möjligtvis så kan det stå lite siffror på processorn som kan hjälpa dig identifiera exakt vilken processormodell det handlar om.

Ska kolla upp det imorgon. Tack för svaren

Visa signatur

Östgötska is da shit!

Permalänk
Medlem

annars borde det stå modellnamn i området kring PCI slotsen.

som du ser på denna , KT6 Delta , ditt borde stå på liknande plats.

http://img.tomshardware.com/us/2003/09/08/six_athlon_boards_w...

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har löst det enligt nedan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Athlon_64_X2

Om vi förutsätter att N1996 betyder att moderkortet var tillverkat 2006 så säger uteslutningsmetoden att det är socket AM2 som gäller.

EDIT: Fick för mig att N1996 var årsbetäckningen, men det verkar som om jag kan ha fel. Då är vi tillbaka på ruta ett. Som ovan behöver vi versionsnumret på moderkort eller processor för att kunna lösa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

annars borde det stå modellnamn i området kring PCI slotsen.

som du ser på denna , KT6 Delta , ditt borde stå på liknande plats.

http://img.tomshardware.com/us/2003/09/08/six_athlon_boards_w...

Då tror jag att moderkortets modell är N1996. Men iaf så tog ja bort kylaren och då stod det Socket 939 nedanför processorn.

EDIT: Det går dock inte tyda något av texten på sjävla cpu'n så jag vet ju inte exakt vilken processor det är.

Visa signatur

Östgötska is da shit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponkar92:

Då tror jag att moderkortets modell är N1996. Men iaf så tog ja bort kylaren och då stod det Socket 939 nedanför processorn.

Nej, N1996 betyder att moderkortet får säljas i Australien, se MSI. Men om det står socket 939 nedanför processorn så är nog mysteriet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, N1996 betyder att moderkortet får säljas i Australien, se MSI. Men om det står socket 939 nedanför processorn så är nog mysteriet löst

Okej Aja får väl reda på vad det är för processor när ja väl fått i gång den x) Tack för alla svar!

Visa signatur

Östgötska is da shit!