AHCI-problem med nytt Sandy Bridge MB

Permalänk
Medlem

AHCI-problem med nytt Sandy Bridge MB

Har just köpt ett Gigabyte P67A-UD4, och kunde inte låta bli frestelsen att också boosta med en SSD från Intel.

Har förstått i guider (Länk) att man ska välja AHCI istället för IDE för att få ut bättre prestanda med NCQ m.m.

Har dock ett problem. När jag väljer AHCI i BIOS, slutar mina diskar att finnas till. Även DVDn försvinner. De syns inte ens i enhetslistan inne i BIOS! Jag kan således inte ens boota från Win7-skivan för installation... Har prövat olika slottar för IDE enheterna, men det hjälper inte...

I IDE fungerar allt felfritt, och jag kan boota från skivan och installera Win7 till SSDn, men det stör mig att jag inte kan få ut maximalt med prestandan ur SSD:n

Vad är fel???

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk

Står nått på Gigabyte site

Marvell RAID Preinstall Driver (SATA3) for AHCI Mode Note: Press F6 during Windows setup to read from floppy.

http://www.giga-byte.co.za/Support/Motherboard/Driver_Model.a...

Permalänk
Medlem

Du måste ställa in det innan du installerar ett OS på Disken. Jag har samma grej.
Slår jag på ACHI nu så försvinner disken och den kommer inte kunna BOOTA. Drar jag tillbaka till IDE funkar det prima.

MVH Danizzh

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Medlem

Att de försvinner i listan i BIOS är som det ska vara. Men du får väl fortfarande välja bootordning om det ska vara CDROM först och sen HDD-0 osv?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

mitt gamla gibabyte ds3 som snart är 3år gammalt klarar AHCI utan problem eller drivrutins diskar eller dylikt. lite små skumt, nåja har själv en sandy bräda och prolle som ligger kanske man ska förbereda sig på smärta med sin SSD och AHCI

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hmmm, LÄNK.

Kan nog vara värt en uppgradering. Är det lösningen, tro?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Som sagt, har du CDROM som första boot-enhet?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Iom att man väljer AHCI i bios får man extra val i bootlistan, så kolla där så du inte har fler val för tex DVD:brännaren och/eller SSD:n?! Att du inte ser dessa i bios är för att AHCI laddas in efteråt med egen manager

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag får upp bootlistan utan problem, och kan där välja CDROM, vilket tar mig till boot:en för DVD-skivan av Windows 7. Problemet är att den aldrig bootar! Jag börjar fundera på om DVDROM-enheten (Samsung SH-S203B) är för gammal för att klara av att boota i AHCI-mode.

Jag slutade krångla, och valde en annan väg för att få Windows installerat med AHCI-mode aktiverat. Installerade Windows 7 på en USB-sticka med hjälp av följande GUIDE. Därefter bootade jag från USB-drive, och denna installationsmetod fungerade. Dessutom upptäckte jag att det ju går markant snabbare att genomföra installationen på detta sätt, så det rekommenderas varmt!

Fortfarande irriterande att jag inte kan boota från Skiva i AHCI-mode dock!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peak0001:

Jag får upp bootlistan utan problem, och kan där välja CDROM, vilket tar mig till boot:en för DVD-skivan av Windows 7. Problemet är att den aldrig bootar! Jag börjar fundera på om DVDROM-enheten (Samsung SH-S203B) är för gammal för att klara av att boota i AHCI-mode.

Jag slutade krångla, och valde en annan väg för att få Windows installerat med AHCI-mode aktiverat. Installerade Windows 7 på en USB-sticka med hjälp av följande GUIDE. Därefter bootade jag från USB-drive, och denna installationsmetod fungerade. Dessutom upptäckte jag att det ju går markant snabbare att genomföra installationen på detta sätt, så det rekommenderas varmt!

Fortfarande irriterande att jag inte kan boota från Skiva i AHCI-mode dock!

När du tittar i listan med AHCI aktiverat, finns där inte Samsungen i denna? Har du bläddrat hela vägen ned i den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Spinner vidare här då jag själv får hem ett datorpaket med SB och Asus P8P67 PRO.
Jag har 4 Sata diskar och en dvd läsare(osäker på om den är IDE eller sata). Är den ide så är det skitsamma då kortet inte stödjer IDE.
Men är den sata så ska jag alltså enligt manualen välja AHCI enable och sedan boota från dvdläsare/usbminne och installera samt installera drivrutiner till AHCI som det troligtvis behövs?
Har alltid kört med IDE istället för AHCI mode och vad jag förstår så är det ingen märkbar skillnad?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

När du tittar i listan med AHCI aktiverat, finns där inte Samsungen i denna? Har du bläddrat hela vägen ned i den?

Samsungen hittas av AHCI BIOS, den finns i boot listan, jag kan välja den. När den bootar från den, startar skivan aldrig! Den listar en punkt var 3:e sekund, innan den fastslår att den inte hittar något system på driven.

Observera att detta ENDAST sker när moderkortet är ställt i AHCI-läge.

I vanligt IDE-läge bootar Windows 7 installationsskivan som vanligt på samma Samsung-drive.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro