AMD Llano kan samarbeta med diskret grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD Llano kan samarbeta med diskret grafikkort

Mellanklassprocessorn Llano är inte bara integrerad grafik. Processorn kan arbeta i tandem med ett grafikkort ur Radeon HD 6000-serien för högre prestanda och fler videoutgångar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

I GPGPU applikationer kommer Llano krossa Sandy Bridge. Och detta att Llano kan samarbeta med diskreta grafikkort gör inte Llano mindre intressant. Oehört spännande produkt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

På tal om 6k-serien..Någon som vet när man kan förvänta sig notebooks med 6970m?

Vore gött med ett alternativ till gx660..

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

I GPGPU applikationer kommer Llano krossa Sandy Bridge. Och detta att Llano kan samarbeta med diskreta grafikkort gör inte Llano mindre intressant. Oehört spännande produkt!

AMD ligger sett till cpu kraft efter intel med en bra bit, vilket är tråkigt. Detta kanske kan lyfta AMD en hel del. För applikationer / spel som drar nytta av gpu kraft så blir det intressant att se hur mycket detta kan påverka prestandan.

Jag bara hoppas att detta inte skapar microsuttering problem.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

På tal om 6k-serien..Någon som vet när man kan förvänta sig notebooks med 6970m?

Vore gött med ett alternativ till gx660..

Slutet av januari.

Permalänk
Medlem

Som andra påpekar detta kan vara AMDs ess i rockärmen. De har tagit igen på grafikmarknaden och fallit efter på processormarknaden, detta kanske kan lappa ihop förlusterna med framgångarna.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

I GPGPU applikationer kommer Llano krossa Sandy Bridge. Och detta att Llano kan samarbeta med diskreta grafikkort gör inte Llano mindre intressant. Oehört spännande produkt!

Och vart får du det ifrån?

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk

Perfekt för de som kör fler än 2 skärmar

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Jaså dom röda smider planer med Llano, medan Nvidia och Intel gör planer tillsammans Vilken bomb smäller högst?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av extreme clocker:

Och vart får du det ifrån?

Jämför AMDs integrerade grafikkort mot GPU-delen av Sandy Bridge och det är helt uppenbart.

Jag är jävligt pepp på en Llano till min HTPC, hade först nästan bestämt mig för en Sandy Bridge men det känns för dyrt och sen var det ju det där med 23.976 fps...
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jämför AMDs integrerade grafikkort mot GPU-delen av Sandy Bridge och det är helt uppenbart.

Jag är jävligt pepp på en Llano till min HTPC, hade först nästan bestämt mig för en Sandy Bridge men det känns för dyrt och sen var det ju det där med 23.976 fps...
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Jag blev också mycket besviken på Sandy Bridge ang. 23.976 fps. Helt sjukt att de hårdställer 24fps "Intel has committed to addressing the problem in the next major platform revision, which unfortunately seems to be Ivy Bridge in 2012".

Sen är drivisarna för Ubuntu Linux bara skit just nu, tidigast de kan fungera är Ubuntu 11.04 men troligtvis är inget okej förrän 11.10.

Permalänk
Skrivet av extreme clocker:

Och vart får du det ifrån?

Vad jag vet klarar inte Sandy Bridges integrerade GPU GPGPU applikationer. Dessutom ligger Sandy Bridges bästa GPU HD3000 i klass med ett HD5450. Och Llano integrerade GPU lär prestera som ett HD5500/HD5600 och den kommer klara GPGPU applikationer.

Så ja den kommer springa i cirklar kring Sandy Bridge när man kör GPGPU.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Jag blev också mycket besviken på Sandy Bridge ang. 23.976 fps. Helt sjukt att de hårdställer 24fps "Intel has committed to addressing the problem in the next major platform revision, which unfortunately seems to be Ivy Bridge in 2012".

Problemet var ju att det var betydligt mer komplicerat än väntat att åtgärda det hela så det fick läggas på nästa generation helt enkelt.
Lite förståeligt iofs men väldigt märkligt att man inte tagit tag i det tidigare.

Men det jag egentligen har svårare att förstå är varför man inte har fixat bättre standarder kring framerates och annat vid det här laget.
Det känns verkligen som att delar av den industrin är 20 år efter teknologin...

Permalänk
Avstängd

Enda tråkiga är att jorden går ju under år 2012 så vi får ju inte veta så så mycket efter detta året :P...

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Enda tråkiga är att jorden går ju under år 2012 så vi får ju inte veta så så mycket efter detta året :P...

Förhoppningsvis efter OS i London, i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av extreme clocker:

Och vart får du det ifrån?

Inget stöd för DirectCompute, OpenCL, CUDA eller liknande. Dessutom så stänger den integrerade GPUn av sig själv automagiskt om ett riktigt grafikkort pluggas in (kan dock ändras i framtiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Celine:

Inget stöd för DirectCompute, OpenCL, CUDA eller liknande. Dessutom så stänger den integrerade GPUn av sig själv automagiskt om ett riktigt grafikkort pluggas in (kan dock ändras i framtiden).

Inte ens stöd för DirectX 11 och de GPGPU tillämpningar som eventuellt kommer fungera den vägen heller...

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad som sägs ovan och vad som står i artikeln - Detta verkar ju helgrymt!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk

Gillar denna CPU platform stenhårt!
Nice att AMD lyckats med 32nm tillslut oxå!
Dessa CPUer lär bli fett populära med så väldans mycket kraft i barebone-utförande!

Kommer dock köpa en Sandy Bridge i7 2600K - Tänker ändå köra separat GTX570, och om ja vill ha strömsparsfunktioner så fåre väl bli Lucidlogix Vertu mjukvara... Har dålig erfarenhet av grafik i "performance-raid utförande" (SLI o CrossFire) och vill därför köra grafik helt o hållet på en o samma krets.

Det som lockat mej mest med sandy bridge är den extrema överklockningspotentialen, mediaprocessorn, VXD (!) och mest av allt låg strömförbrukning trots sjukt bra prestanda ...men om det hade varit en "vardagsrumsdator" ja skulle bygga som skulle vara "strömsnål och barebone" så säger ja bara "WOW" om det man snart får från AMD.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!