Permalänk

Förlänga resetknappen/funktionen?

Har flyttat in datorn i matkällaren=svalt, tys och alldeles underbart fint! men när man tex klockar och håller på så blir det ju ibland syntax error och man får reseta manuellt för att kunna fortsätta!

så frågan är! går det att modda och förlänga denna funktion?

När men resetar, vilken funktion har knappen? ska man köpa en brytare som bryter tillfälligt bara?

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du resettknappen fram på datorn eller någon speciell på moderkortet?

Är det den vanliga du menar räcker det i princip med två lösa kabeltampar du bara sammanför en kort stund för att aktivera funktionen, vill du ha knapp ska det vara en som fjädrar tillbaka till icke-slutet läge efter att du tryckt.

Permalänk

menar den knappen japp! knappen man ska ha är alltså av "kortslutningsvariant"? men hur pass mycket spänning är det i dessa kablar? går det att förlänga ca: 6-7 meter? eller är det såpass svagt att förlusterna blir för stora?

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några problem alls att förlänga kabeln så långt. Går kabeln bredvid en massa andra kablar så kanske det kan vara vettigt att tvinna kablarna för att minska störningarna.
Spänningen är 5 volt om jag inte helt missminner mig.
Och brytaren ska vara av typen från-(till). Dvs att den kortsluter kablarna när knappen trycks in, och knappen fastnar inte i intryckt läge.

Permalänk

fint de, tack för svaret!

Permalänk
Rekordmedlem

du kan i princip förlänga hur långt som hellst, grövre kabel eller ett enkelt relä för 12 volt manöver .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

den 5v spänningen kortsluts till jord för att få reset effekten om jag nu inte minns fel

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

förklara mera tack!

Permalänk

dom 2 kablarna som är till reset är:

+5v
+-0v (s.k jord llr minus)

och när den +5volten kortsluts till jord så får man en reset effekt
men denna info hjälper nog inte dig så mkt

du kan ha upp till 50m kabel om ja nu inte har helt fel (50m kopparkabel med 2x10^-5 cm^2 (tror den är 2mm^2) har en resistans på ca 430 ohm)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida