Minnen, vilka egenskaper ska man titta efter?

Permalänk
Medlem

Minnen, vilka egenskaper ska man titta efter?

Om man vill ha bra minnen, vi säger ddr3, ska man då kolla efter Mhz eller''PC3-12800'', och måste man ha ett moderkort som pallar av minnena? Vad ska man isåfall kolla efter på moderkortet?

Permalänk
Vila i frid

Du ska kolla efter QVL, resten är sekundärt då minnesprestandan har mindre inverkan än en enda procent på totala systemprestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du ska kolla efter QVL, resten är sekundärt då minnesprestandan har mindre inverkan än en enda procent på totala systemprestandan.

QVL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bert1l:

Jag antar att han menar Qualified Vendor List, dvs. en lista med minnen som har testats tillsammans med moderkortet av tillverkaren. Men eftersom i princip alla minnen du kan köpa i butik passar till alla moderkort med få undantag så är det oftast inget man behöver bekymra sig om.

PC3-12800 betyder förresten att minnet går i 1600 MHz. Min tumregel är att du sällan behöver snabbare minnen än så om du inte själv vet att du behöver det Så valet av minne är inte särskilt viktigt egentligen, för som hasenfrasen säger så påverkar minnesprestandan väldigt lite överlag.

Permalänk
Medlem

Priset och huruvida det är DDR3- eller DDR2-slots på moderkortet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Priset och huruvida det är DDR3- eller DDR2-slots på moderkortet.

Menar du att man ska kolla efter dyra ifall man vill ha prestanda eller billiga för att de inte spelar nån roll?

Permalänk

Corsair, A-data och Kingston rekomenderas starkt.

"latens" klock timingarna, dvs dom sifrorna som är skrivna bredvid namnet (tex. 9-9-9-24) desto lägre är bättre.

Mhz frekvensen beror väll på processorns hastiget, om du ska överklocka över 3Ghz kör på 1600Mhz

Dual channel eller tripple channel slot beroende på moderkortet (läs din manual)

... skriver mer om ja kommer på nått annat

* Kylflänsarna, och om den har en fläkt moddning är ett plus (tex. http://www.inet.se/files/img/medium/5315043_0.png))

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Hjälpsam

I princip enda tillfället du behöver bättre än standard minnen är om du skall överklocka och har det som sport.

Annars är det som är intressant;
Minnesmängd, sällan men behöver mer än 3GB minne effektivt, men det skadar inte att investera i ett 4GB, 6GB eller 8GB kit så man har lite utrymme framöver för kommande mer krävande applikationer. Mer än då endast om man har särskilda behov.

Rätt antal moduler, två eller fyra moduler tilll AMD, s775, LGA 1156 och LGA1155. 3 eller 6 moduler till LGA1366. (helst två eller tre moduler beroende på moderkort, fler moduler är mer krävande för moderkortet och större risk för kompatibilitetsproblem etc).

Hastighet, 1333MHz eller 1600MHz (snabbare är endast för överklockning).

Resten är sekundärt, men värt att notera är;
Ju lägre spänning minnet kräver för att gå på sin hastighet desto bättre, mindre värme utveckling och sparar lite energi (1.5v är normalen för DDR3).

Lägre CL ger på pappret i minimalt i praktiken lite förbättrad prestanda, men är egentligen försumbart.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI