AMD: Bulldozer 50 procent snabbare än Intel Core i7 950

Permalänk
Melding Plague

AMD: Bulldozer 50 procent snabbare än Intel Core i7 950

Enligt vad som sägs vara läckta uppgifter från AMD är Bulldozer-baserade Zambezi 50 procent snabbare än Intel Core i7 950.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror't när jag ser't.

Permalänk
Inaktiv

Är det flertrådiga saker det handlar om så är det väl inte direkt imponerande...

Permalänk
Avstängd

De var som fan!
Men låt er inte avskräckas, Sandy Bridge sitter fortfarande på tronen
och lär nog göra de ett bra tag till.

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk
Medlem

Upp till bevis då.
Hade gärna sett samma prestanda på Quad/Hexa-core.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara intressant att se prestandan för en kärna på varje cpu i testet.

Permalänk
Medlem

Även om den är 50% snabbare än en fyrkärnig i7 så innebär det fortfarande att den har lägre prestanda per kärna. En åttakärnig Bulldozer räknas ju dock som fyra "modules" så det beror väl på hur man ser på det. Hursomhelst så hoppas jag att AMD lyckas ordentligt den här gången.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det här behöver vi...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

om priset ligger på 2000kr så blir det köp

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

dags o börja spara då

Permalänk
Medlem

Från artikeln:

Citat:

I diagrammet ovan framgår det att AMD uppskattar att åttakärniga Zambezi är 50 procent snabbare än fyrkärniga Intel Core i7 950 i datorspel, cirka 30 procent kvickare i rendering och minst lika snabb i mediauppspelning.

Hmm är det bara jag som läser diagrammet annorlunda? Jag får "Render"-stapeln att vara nästan dubbelt så stor för Zambezi än för 950:n, dvs 80-100% kvickare?
Den ljusa "Gaming"-stapeln stämmer nog 50% kvickare.
(och det låter ju logiskt, då ju rimligen en åttakärning cpu är snabbare i rendering än i spel)

...

Luktar glädjesiffror (speciellt i spel) men vem vet? Ska bli kul att se hur dessa blir i praktiken, och nog hoppas jag de åtminstone kommer nära nog för att hålla konkurrensen vid liv. (För mig personligen känns dock 8-kärning rätt bortkastat i nuläget)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fräänt. Hoppas uppgifterna är inärheten av verkligheten också:)

Permalänk

hmm, 50% snabbare med 100% mer kärnor ja inte undra på -_^

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd

Enligt AMD är de 50% snabbare vill gärna se ett riktigt test först.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

Man kan i nuläget bara hoppas för AMD att den är nått att ha. Så länge man inte kan veta säkert var siffrorna kommer ifrån samt flera andra tester att läsa från är det bra med en stor nypa salt ännu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Hmm... Dom skriver i7 950, men under "Package" så står det 1156
Aja, får verkligen hoppas att siffrorna stämmer, AMD har varit efter på processormarknaden allt för länge!

Permalänk

50% sanbbare med 100% fler kärnor, hm......

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ju att AMD lyckas men det vore helt otroligt om de med en ny serie skulle vara ikapp intel så jag tror inte på detta. Vi får se när pålitliga prestandatester kommer vad AMD har lyckats skapa.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

hmm, 50% snabbare med 100% mer kärnor ja inte undra på -_^

Upp till programmen att använda fler kärnor. Om man har fler kärnor betyder det inte att det kommer skala linjärt. Kolla bara på PS3 och X360, fast PS3an har många fler kärnor ser jag inte mycket bättre spel till konsolen.

Sedan quota om jag har fel. Är inte AMDs moduler lite av Intels HT i grova drag. Tittar man där så har Inte intel mot sina egna processorer linjär prestanda med HT eller utan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Jag är ingen fanboy har haft både AMD och Intel genom åren.

Men vad fan är detta att hurra för?

Core I7-950 är en ett år gammal Quadcore CPU och AMD´s nyaste (Apr) är en Octa-core CPU (som är deras bästa) med detta lyckas de slå en ett år gammal mid range Quad-CPU.

Vad sägs om att testa mot Intels Hexacore eller Sandy Bridge?

Är det bara jag som ser det som att AMD vet att de inte har en chans mot Intel Prestandamässigt och det enda de har att fightas med är priset.

Och grädden på moset är att X68 snart kommer och 22nm, kan vi vänta oss att AMD tills dess lyckas klå Sandy Bridge.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Även om den är 50% snabbare än en fyrkärnig i7 så innebär det fortfarande att den har lägre prestanda per kärna. En åttakärnig Bulldozer räknas ju dock som fyra "modules" så det beror väl på hur man ser på det. Hursomhelst så hoppas jag att AMD lyckas ordentligt den här gången.

Om bulldozer är snabb i 8 trådat, så är den ännu snabbare per kärna i 4 trådat. Kör man 4 trådar så stängs ena kärnan i varje modul av så att den andra kan få HELA modulens resurser för sig själv. Bulldozer kommer jobba "effektivast" vid 4 trådar då varje kärna får dubbla resurser (hela modulens resurser). Kör man 8 trådar så får man mer prestanda pga 8 kärnor, men inte 100% mer prestanda vilket kan låta logiskt, eftersom 8 kärnorn delar på samma resurser som 4 gör när den kör 4-trådat. Man kan se det som att bulldozer har 4 kärnor med hyperthreading, fast BETYDLIGT bättre. Tror jag läst att en modul med 2 kärnor är 25% större än vad den hade varit med bara en kärna, medans prestandan blir 80 jämfört med 2 skilda kärnor (som tar dubbla platsen). Bulldozer jag bli jävligt liten och billig att tillverka för prestandan, kostnadseffektiv.

Jag antar att hela världen exklusive Intel hoppas på att Amd lyckas ta ikapp Intel med som nya arkitektur , eftersom alla utom Intel tjänar på det

Permalänk

Varför vill man ha denna när redan SB är bättre än 950? Sen kommer ju socket 2011 göra kaos med AMD!

Permalänk
Avstängd

man skall inte glömma att zambezi har har turbo som ger exstra preswtanda när inte processorn är 100% belastad(uppnås aldrig i annat än testprogram). dess utom så blir prestandan per kärna betydligt bättre i fåtrådade aplikationer.

intressant att videorendering går ca 60-90% snabbare enligt dessa siffror.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk

Läckta PR-bilder innan släpp brukar visa glädjesiffror, men man kan ju hoppas att den nya arkitekturen i alla fall är ett rejält kliv upp från deras nuvarande, så att de kan konkurrera bättre mot Intel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Jag är ingen fanboy har haft både AMD och Intel genom åren.

Men vad fan är detta att hurra för?

Core I7-950 är en ett år gammal Quadcore CPU och AMD´s nyaste (Apr) är en Octa-core CPU (som är deras bästa) med detta lyckas de slå en ett år gammal mid range Quad-CPU.

Vad sägs om att testa mot Intels Hexacore eller Sandy Bridge?

Är det bara jag som ser det som att AMD vet att de inte har en chans mot Intel Prestandamässigt och det enda de har att fightas med är priset.

Och grädden på moset är att X68 snart kommer och 22nm, kan vi vänta oss att AMD tills dess lyckas klå Sandy Bridge.

Måste delvis hålla med dig, men för ett år sedan låg 950 fortfarande på 5000kr, alltså högre high end.
Många glömmer även att Intels processorer har 8 kärnor men bara 4 fysiska. Sedan kommer priset på processorn högst troligen gå i banor runt 2-2.5k man jämför inte det med en hexacore på 4-5ggr priset.

Att AMD ligger i underläge är helt klart, men de kommer alltid hålla ett väldigt konkurrenskraftigt pris.

Sitter själv på en inte i7 920 om någon ifrågasätter mina motiv.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

ja hoppas kan man att dom kan börja konkurera igen ,vore bra för oss slutkunder .Intel har tacklat av när det gäller lansering av högprestanda segment så bra med nån som trycker på. Blir nog sandy bridge e (s 2011 ) för mig men man vet aldrig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

50% sanbbare med 100% fler kärnor, hm......

Det handlar inte om 8 "riktiga" kärnor, utan mer som Intels hyperthreading, fast 6ggr bättre. Den har 4 kärnor, sedan när det kommer 8-trådat kan den slå på 8-"kärnor", men de 8 kärnorna har fortfarande bara samma resurser som de 4 tidigare. Den skalar alltså inte 100%

Man kan också se det så att den har 8 kärnor, men när 4-trådat kommer så låter den stänga av 4 kärnor, medans de resterande 4 kärnorna får alla 8s resurser, alltså dubbla resurserna. Bulldozers kärnor jobbar effektivast vid 4-trådat, men bulldozer presterar fortfarande bäst vid 8 trådat

Permalänk
Skrivet av Commander:

Upp till programmen att använda fler kärnor. Om man har fler kärnor betyder det inte att det kommer skala linjärt. Kolla bara på PS3 och X360, fast PS3an har många fler kärnor ser jag inte mycket bättre spel till konsolen.

Sedan quota om jag har fel. Är inte AMDs moduler lite av Intels HT i grova drag. Tittar man där så har Inte intel mot sina egna processorer linjär prestanda med HT eller utan.

jo jag förstog det men endå 50% snabbare vid 100% mer kärnor vilken no brainer som helst skulle ju kunna se att är så, men intel kommer väll snart endå med en x58 1366 socket i Sandy Bridge framförande och åter tar prestanda tronen igen dock kanske inte i prestanda/krona men endå ^^

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

När företag presenterar interna tester så brukar de ofta skriva att de är 50% bättre. De lyckas nå detta genom att optimera diverse programvara och allt möjligt roligt där i sina egna labb.

När ett företag dock presenterar samma information, men sjävla skriver att de bara har "estimerat" detta. Då vet jag inte om det är värt att ens titta på bilden.

Men den som lever får se... kanske blir jättebra de thär.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Jag står inte ut att vänta tills Juli månad på bulldozer. Dessutom så tror jag inte att bulldozer blir så billig som vissa tror. 2500k kostar redan ~1800kr. Då måste ju bulldozer kosta högst 1500 för att det ska vara värt dom pengarna.