Dator POSTar inte, fläktar går igång, nätaggregatet sätter igång datorn

Permalänk
Medlem

Dator POSTar inte, fläktar går igång, nätaggregatet sätter igång datorn

Kom inte på en bättre titel så ni får ursäkta

Byggde i förrgår ihop min brorsas dator. Jag har innan byggt ihop min egen dator så jag vet hur man bygger en dator.

Nu till problemet: Skulle testa att sätta igång nätaggregatet (Corsair VX550) på knappen där bak och av min förvåning så startar datorn. Dock så är det nog viktigt att veta att chassit (Define R3) hade en skadad frontplåt så jag har inte fronten på med de nödvändiga kontakterna inkopplade på moderkortet. Speakern är dock inkopplad. Det är samma symptom ifall man kopplar ut 4-pin kontakten till CPUn men när man drar ut 24-pin ATX-kontakten så startar den inte.

Efter nätaggregatet startar så drar alla fläktar igång men inget POST-ljud hörs och det kommer ingen bild från grafikkortet.

Kan det så enkelt vara att kontakterna från fronten inte är inkopplade?

Uppskattar all hjälp som kan fås. Listar delarna ifall det behövs.

Permalänk

Utan startknappens kortslutning av två stift på moderkortet så skall inte nätaggregatet starta.

Man kan ställa in i BIOS hur nätaggregatet skall agera när strömmen kommer tillbaka efter avbrott.
(Förbli avstängt, starta upp eller återgå till läget före avbrottet).

Prova att minimera moderkortet genom att koppla loss allt utom strömmen till moderkort + processor.
Plocka även bort minnen och grafik. Se till att få stopp på automatiska uppstarten.
Utan minne och grafik skall du få fram fel-pipen så du har något att gå på.

P.S. Det är extra viktigt nu när det är kallt och torrt i luften att du använder antistat skydd
så du inte skjuter moderkort med gnistor från fingrarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Utan startknappens kortslutning av två stift på moderkortet så skall inte nätaggregatet starta.

Man kan ställa in i BIOS hur nätaggregatet skall agera när strömmen kommer tillbaka efter avbrott.

Prova att minimera moderkortet genom att koppla loss allt utom strömmen till moderkort + processor.
Plocka även bort minnen och grafik. Se till att få stopp på automatiska uppstarten.

P.S. Det är extra viktigt nu när det är kallt och torrt i luften att du använder antistat skydd

Ok ska testa senare idag. Har använt ESD-armband under hela tiden jag monterade datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Tror att jag har hittat en del av felet nu: jag testade att reseata BIOS genom att ta ut batteriet och sen när man har satt tillbaka det i moderkortet och startar nätaggregatet, lyser moderkortet grönt och datorn startar inte sig själv längre. Dock får jag fortfarande inget POST-pip, vad kan vara problemet? Dött batteri eller? Och jag är ganska säker på att jag har sattit speakern åt rätt håll.

EDIT: För att tillägga så hade jag grafikkort (HD 5770), hårddisk och DVD-läsare urkopplade då jag gjorde detta.

Permalänk
Medlem

Man vill ju gärna "tvinga" fram ett pip från moderkortet, så kör med bara moderkort+cpu och då bör det pipa.

Permalänk
Hedersmedlem

Trippelkollat att alla strömkablar sitter där de skall? Distanserna till mobot hoppas jag att du har satt i och bara där de skall vara?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av ZiNikor:

... Dock får jag fortfarande inget POST-pip, vad kan vara problemet? Dött batteri eller? Och jag är ganska säker på att jag har sattit speakern åt rätt håll. ...

Batteriet hjälper bara till med att behålla gjorda BIOS inställningar och att hålla igång klockan.
Högtalaren är inte känslig för hur den kopplas bara det är över rätt stift.

Gör som Gauz skriver och sätt sedan in ett minne i taget i första DRAMM_A1 hållaren.
Vilka komponenter jobbar vi med ? Är det dem i din signatur ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Trippelkollat att alla strömkablar sitter där de skall? Distanserna till mobot hoppas jag att du har satt i och bara där de skall vara?

Ja, de sitter i.

Skrivet av Waxinator:

Batteriet hjälper bara till med att behålla gjorda BIOS inställningar och att hålla igång klockan.
Högtalaren är inte känslig för hur den kopplas bara det är över rätt stift.

Gör som Gauz skriver och sätt sedan in ett minne i taget i första DRAMM_A1 hållaren.
Vilka komponenter jobbar vi med ? Är det dem i din signatur ?

Kan lista komponenterna, vissa är det ja men vissa är nya

Fractal Design Define R3
Asus M2N32-SLI Premium
Corsair XMS2 2X1 GB 800 Mhz
AMD Athlon 64 X2 6000+ med Noctua NH-U9B
Gigabyte Radeon HD 5770SL
Seagate Barracuda 7200.10
Corsair VX550W
Random DVD-läsare

Permalänk
Medlem

Har testat att ta ut allt och det blev ingen skillnad, fortfarande inget POST-ljud.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt fixat det själv, så jag skriver ett svar på lösningen ifall någon har samma problem.

Lyckades felsöka och kom på att det var nåt med moderkortet, så jag monterade ut det, kollade backplaten till CPU-kylaren (som för övrigt redan satt rätt) och monterade sen in moderkortet igen. Startade då datorn och vips så bootade den. Förmodligen var det någon tillfällig kortslutning.