Bärbar 5000kr för Photoshop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010

Bärbar 5000kr för Photoshop.

Hej!
Har trasslat in mig i djungeln något djävulskt, och klarar inte av att slå till. Så jag ber er om hjälp.

Har följande krav:
Strlk: 14-15"
Viktklass: max 2,5kg. (såklart lägre desto bättre - kånkar på den ofta)
Pris: Max 5000
Vill gärna köra 3d verktyg i photoshop och ha en laggfri upplevelse överlag.
Antar minst 4 ram behövs.

Jag har läst ett tag runt i forumet, men mestadels handlar det om speldatorer eller surfa runt och se film.
Själv vill jag då ha en dator för Photoshop. Så skärmen bör va bra. Och allt annat man önskar sej, en tystgående dator, ej överhettad, då jag har den i just knät ofta, ljudet får gärna vara bra...
Har tyvärr ingen koll på processorer, räcker i3 eller motsvarande?

http://www.pricerunner.se/pc/27/Baerbara-datorer-produktj%C3%...

Kollat på dessa? Någon, förslag på bättre? Och ja, jag lyckades inte komma ner i pris...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Knarran:

Hej!
Har trasslat in mig i djungeln något djävulskt, och klarar inte av att slå till. Så jag ber er om hjälp.

Har följande krav:
Strlk: 14-15"
Viktklass: max 2,5kg. (såklart lägre desto bättre - kånkar på den ofta)
Pris: Max 5000
Vill gärna köra 3d verktyg i photoshop och ha en laggfri upplevelse överlag.
Antar minst 4 ram behövs.

Jag har läst ett tag runt i forumet, men mestadels handlar det om speldatorer eller surfa runt och se film.
Själv vill jag då ha en dator för Photoshop. Så skärmen bör va bra. Och allt annat man önskar sej, en tystgående dator, ej överhettad, då jag har den i just knät ofta, ljudet får gärna vara bra...
Har tyvärr ingen koll på processorer, räcker i3 eller motsvarande?

http://www.pricerunner.se/pc/27/Baerbara-datorer-produktj%C3%...

Kollat på dessa? Någon, förslag på bättre? Och ja, jag lyckades inte komma ner i pris...

ledsen o säga det men tror du behöver gå upp i pris lite för att få en bra helhetsupplevelse. kolla på maknaden/blocket etc kanske finns något bättre för ca 5k ;D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010
Citat:

ledsen o säga det men tror du behöver gå upp i pris lite för att få en bra helhetsupplevelse. kolla på maknaden/blocket etc kanske finns något bättre för ca 5k ;D

Jo, jag har börjat kolla blocket med! Men det måste finnas billiga laptops för Photoshop. Använder inte filer större än 2-300 MB. Tänkte mig en stationär för lite tyngre arbete.

En laptop utan dedikerat minne borde funka, då jag inte spelar. Vet med mig minnet ska helst va minst 4 gigabyte, sen har jag inte koll på processorer. Undrar om i3 räcker? Hört det ska va dubbelkärnig processor för Photoshop. Men vilka begagnade laptopts har det? Trötta mig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Mar 2008

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010

Tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Laptopskärmar är tyvärr helt värdelösa till bildredigering. Iaf nuförtiden när färgskalerna oftast är helt blåförskjutna och omöjliga att korrigera till acceptabel utan att något annat blir knas. Ska själv returnera en Vaio idag på grund av vad jag just nämnt. Är lite upprörd över hur utvecklingen gått bakåt så ta kanske mina ord med en nypa salt. Mitt tips är iaf att försöka balansera skärmen det första du gör, går det inte så skicka tillbaka (ångerrätt). Fattar inte hur industrin kan komma undan med det här.

(edit: min vaio kostade 8,5 och jag inser såklart att för det dubbla borde det vara bättre, men 8,5 är ändå mkt pengar och man tycker datorn borde gå att använda)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Håller med Naess
Köpte min Acer Aspire 8943G för just photoshop och 3D
Omöjligt att jobba om det är ljust i ett rum. Skärmen glänser och reflekterar som bara den!

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av southgrove:

intel i5 processor eftersom intel i3 inte har turbo boost och jag tror det gör ganska mkt skillnad.

Tycker mig ha läst att det inte ska göra någon större skillnad, jämför man recensioner så ser man också att det inte verkar hjälpa så mycket.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.