Mitt sängbord (Lite kvällsläsning!)

Permalänk
Medlem

Mitt sängbord (Lite kvällsläsning!)

Haj!

Jag brukar spendera helgerna hos min far ute på landet, och brukar då ta med mig min bärbara dator och lira på. Men den är en varm jävel och gpun gillar att komma upp och mysa i 110 grader, vilket är samma temperatur som gpun throttlar vid, vilket gör de flesta spel lite svårspelade.

En helg för inte så länge sedan bestämde jag mig då för att för försöka fräsha upp den första datorn jag satt ihop själv med mycket möda och besvär (vilket jag tyvärr inte kommer gå in på här!). Det funkade fint att lira wow på den med någorlunda bra fps, men eftersom jag var en novis vid den tiden så var den helt stock klockad och jag bestämde mig för att nu ska det överklockas!

Sagt och gjort, jag gick in i BIOS och började leta inställningar. Till en början gick detta bra och jag satt och log förnöjt. Men jag fick hybris och ställde in allt på vad som lättast kan beskrivas som önske-inställningar, vilket fick resultatet att datorn vägrade gå förbi POST och gjorde mig en gnutta förtvivlad.

Jag gjorde vad vilken annan person skulle gjort och sparkade till datorn, och drog mig då till minnes att jag redan uppdagat det med stor säkerhet fanns en spricka någonstans på moderkortet, och att jag i mitt tidigare glädjerus förmodligen lyckats smälla till datorn så att den "öppnades".

Jag bestämde mig för att jag skulle försöka råda bot på detta och började skruva och ta ut allt ur datorn.

(lägg märke till moderkortets utsökta färg)

Vid detta tillfälle lade jag märke till det sängbord som stod blott en meter bredvid mig, och hur dess underrede var perfekt dimensionerat för att husera min dator. Efter lite fnitter skred jag till verket och lyckades göra sängbordet till en perfekt testbänk!

Jag spenderade åtskilliga minuter att betrakta min skapelse, och kom ihåg att både nätaggets och processorns fläktar var utrustade med LED-Dioder!
Jag kom också ihåg att jag hade en gammal skärm liggandes i en garderob, och kopplade också in den för ytterligare cool-faktor.

Så hade jag datorn ett litet tag, men morgonen därefter frågade jag min far om han råkade ha lite plexiglas liggande någonstans (han är bonde, de har alltid allting liggande någonstans i en vrå), han gick ut för att kolla och hittade två stora bitar, om än lite repade. Tillräckligt för att täcka både framsidan och de båda sidorna. Vi sågade till dem och märkte att vi hade sågat så perfekt att det bara var att sätta bitarna på plats så höll de sig där, och motstod kraftiga slag dessutom!

Efter detta spenderade jag veckan hos min mor, men kunde inte sluta tänka på mitt fina sängbord!
Så jag plockade med mig lite saker jag inte använde där längre, ytterligare ett 8800 GTS (den gamla feta), lite nya ram minnen, och dessutom ett Zalman reserator 2 kit! (Bytte till bra luftkylning på datorn jag hade det monterat på, för att lättare kunna transportera till lan och dylikt)

Så hade jag det i några veckor (med bara en fläkt monterad och startkablar mm hängande ut ur det andra hålet). Men i samband med ett nytt inköp av headset (Sennheiser PC 360, funkar riktigt bra!) och en 2TB hårddisk (Datorn ska bli en mediaserver, och planerar att rippa min fars högar av DVD filmer och spara på den, gissar på en 200+ filmer, som sedan ska streamas till ps3an) så köpte jag två stycken fläktgaller som jag nu monterat.

Det är riktigt snålt med plats där inne på grund av alla sladdar från nätagget som inte används, och hårddiskarna + dvd brännaren liggar bara ovanpå vilket ser lite fult ut kanske.

Det som återstår är att fixa en snygg startknapp, ett bra ställe att gömma hårddiskar/dvdbrännare på och kanske någon usb port på framsidan.

EDIT: Lägger till specs för de som är interesserade
Mobo: Asus M2N4-SLI (sämst, vcore är låst vilket gör överklockning tämligen svårt)
CPU: Amd Athlon X2 3800+ (Vattenkylt till och med!)
GPU: 2x BFG 8800 GTS 320mb (Ett med en zalman fläkt och ett är vattenkylt )
Minne: 2x1gb corsair 800mhz

Hoppas att ni som läser detta tycker att det är lika kul som jag hade när jag mekade det ihop det.

La till specs
Permalänk

Smart att bygga in datorn under ett litet bord! Men bättre cablemanagement borde du kunna klara!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

De flesta kablarna är ganska fint intryckta till vänster, ska leta reda på lite buntband och snygga till strömkablarna till grafikkorten med

EDIT:
Strömknappar till datorer är bara vanliga momentan knappar eller, alltså att de sluter kretsen i ett kort ögonblick och att det inte finns något mer lurigt med dem? I så fall borde de flesta gamla knappar funka, försöker hitta något snyggt att ha mellan fläktarna på framsidan.