Motorola Xoom (officiell tråd)

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag har kollat och läst lite om den och den verkar helt fantastisk! Jag vill inte ha en iPad, jag älskar Android för mycket! De sägs som sagt att den ska släppas den 17e till Verizon, vet någon vad det betyder? Att man i USA måste binda sig med (t.ex. 3G) för att köpa den? eller kan man "casha" den och ta hem den till Sverige om jag har en polare som är i USA?

Visa signatur

Intel i7 920 @ 2,66 GHz | 12 GB DDR3 CL7 @ 1600MHz | ATI Radeon 4850x2 2GB

Permalänk
Medlem

xoom ser riktigt jäkla bra ut måste jag säga ! Hoppas de kommer till EU snart!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som det är såhär plattorna kommer att se ut men tyvärr blir väl antagligen priset lidande.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen inte till Sverige. Det var ju ett par år sedan Motorola övergav Sverige.

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Kommer antagligen inte till Sverige. Det var ju ett par år sedan Motorola övergav Sverige.

Den kommer nog. Detta är rykten men det kan mycket väl stämma.

http://www.swedroid.se/mobil-se-motorola-comeback-sverige/

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ja det borde stämma. Det vore ju konstigt om Googles referensmodell endast lanseras i ett enda land!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Ganska säker på att EU redan är fastställt!
http://www.expansys.se/motorola-xoom-207789/ här går det att förbeställa den.

Permalänk

Den släpps tyvärr via Verizon. Verizon finns bara i USA och den kan inte koppla upp sig till Sveriges 3G,
alltså kommer den nog inte till Sverige, såvida inte det kommer en GSM version (GSM är Sveriges 3G).

Permalänk
Permalänk
Medlem

den här verkar ju bli riktigt nice. blir att hålla tummarna att ryktet om återlansering av motorola i svergie stämmer

Permalänk
Medlem

800 usd är priset "over there" just nu. FÅr se vad den kostar när hypen har lagt sig

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jodå

Skrivet av JensaBrorsan:

Den släpps tyvärr via Verizon. Verizon finns bara i USA och den kan inte koppla upp sig till Sveriges 3G,
alltså kommer den nog inte till Sverige, såvida inte det kommer en GSM version (GSM är Sveriges 3G).

Jodå.. den släpps även här i Sverige och då med 3G, och därefter kommer dom att släppa en mjukvaruuppdatering för dom nya 4G näten, och den uppdateringen kommer att släppas när den är klar.
Troligtvis släpps Xoom redan i slutet av månaden, och då även här i Sverige eller i början av Mars, dom har gått ut och sagt att den är klar att skickas ut.

Permalänk
Medlem

Häk kan man jämföra dom

Permalänk
Medlem

Priset på Xoom wifi är 600 usd over there.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det verkar som det får bli en ipad 2 i stället. Ingen lysande recension precis. http://www.pcworld.com/article/220522/motorola_xoom_first_and...

Permalänk
Medlem

Om ni vill läsa en lite seriösare review:
http://www.anandtech.com/show/4191/motorola-xoom-review-first...

Överlag mycket gott. Android 3.0 är fantastiskt, och slår nuvarande version av iOS både andvändarmässigt (smidigare navigering mellan appar) och tekniskt (bättre stöd för multitasking).

Det som främst kan uppfattas som negativt är priset.

Skärmen är bra, men inte super till det priset. Upplösningen är bra, men den kunde haft lite bättre betraktningsvinklar och kontrast.

Undrar vad PCworld fick för måndagsexemplar som hade problem med pixlighet, jag är helt säker på att Anand skulle ha tagit upp det om hans Xoom hade haft några sådana problem. Eller så är de bara inkompetenta på PCworld, det finns inte så många kompetenta kritiker idag.

Permalänk
Medlem

När Xoom är 3x snabbare än iPad gällande laddningstid för hemsidor torde det vara ett rätt lätt val för den som är ute efter att konsumera information.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Xoom slår iPad ordentligt, både vad gäller användarupplevelse och prestanda.
Dock så kan du ju finnas inbyggda fördelar med att välja Apples surfplatta om man redan har flera Apple-produkter, man har redan sin köpta musik på iTunes etc.

Vad jag verkligen undrar nu är:
* När kommer Xoom till Sverige ?
Om Xoom får en hyfsat lång försäljningsperiod innan iPad2 släpps i Sverige så kommer det att göra att android vinner en hel del marknadsandelar.
* Hur kommer Xoom att stå sig mot iPad2 ?
Vi kan nog räkna med att iPad2 kommer att vara tvåkärnig etc. Det är dock viktigt i längden att Xoom är jämförbar med iPad2, så att den inte känns "gammal" för snabbt.
* När kommer Tegra3-plattorna ?
Om man köper Xoom så gör man det för att man vill ha en kraftfull highendplatta med android. Om det dröjer för länge till Sverigelanseringen så kommer nog en del att avvakta ytterligare för att Tegra3, som är nästa generation (quadcore), och som sägs släppas redan i augusti. Personligen har jag dock väldigt svårt att tro att vi skulle kunna köpa några Tegra3-enheter redan i augusti i Sverige - Tegra2 blev ju över ett år försenat och man brukar prioritera större och viktigare marknader när tillgången är låg i början efter en lansering.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar som att de flesta recensionerna av Xoom är riktigt positiva.
http://www.kitguru.net/apple/ipad-apple/carl/is-the-motorola-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag tycker det verkar som att de flesta recensionerna av Xoom är riktigt positiva.
http://www.kitguru.net/apple/ipad-apple/carl/is-the-motorola-...

Jag är själv androidfrälst, har en HTC Desire och älskar den. Dessvärre är fortfarande Android 3 i sin linda och har en mängd barnsjukdomar, läs recensionerna. Apple ligger en hel generation före och släpper nu Ipad2 som verkar vara överlägsen Xoom, speciellt designmässigt men även prestandamässigt. Jag tror på Android långsiktigt, men jag kommer vänta minst ett år innan jag köper en surfplatta med Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Jag skulle inte säga att Ipad 2 är snabbare än Xoom tills vi sett lite Ipad 2 benchmarks och recensioner. Xooms webbläsare verkar väldigt snabb i förhållande till Ipad 1.

http://www.anandtech.com/show/4191/motorola-xoom-review-first...
http://www.anandtech.com/show/4191/motorola-xoom-review-first...

Jepp, webbläsaren verkar ju onekligen vara en riktig höjdare, men själva OS:et blir nog aldrig lika rappt som ios. Skärmen verkar vara betydligt sämre än Ipad 1 och förmodligen ljusår efter iPad 2. Skärmen är ju rätt central på en surfplatta. Som sagt så tror jag på Android långsiktigt vad gäller funktionalitet mm, men än så länge ligger de ett antal generationer efter. Det är också jäkligt märkligt att inte ett enda företag kan komma i närheten av Apple vad det gäller design och finish, de är ju hjälplöst efter. Apple förstår vad slutkunden vill ha. Det ska vara enkelt, snyggt och finnas många bra apps. Apple ligger tillräckligt långt före för att den första generationen honeycomb-tablets inte ska innebära något stort hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Jag skulle inte säga att Ipad 2 är snabbare än Xoom tills vi sett lite Ipad 2 benchmarks och recensioner. Xooms webbläsare verkar väldigt snabb i förhållande till Ipad 1.

http://www.anandtech.com/show/4191/motorola-xoom-review-first...
http://www.anandtech.com/show/4191/motorola-xoom-review-first...

Blir intressant att se hur Opera på iPad 2 kommer prestera!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Min stora fråga är iallfall om det finns någon bra möjlighet att föra in data i apparaten annat än från internet.
Jag vill enkelt kunna lägga in massa PDF dokument i den för att kunna läsa.
I specsen till Xoom läser jag att det finns något som kallas Micro-USB port. Finns det då några "Micro-USB minnen" som är kompatibla med denna port ? Jag har bara sett vanliga USB minnen i butikerna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Nä, den har troligen inte usb-host utan porten fungerar på samma vis som alla andra micro- och mini-usb-portar på telefoner, kameror etc. Du ansluter den med sladd till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Nä, den har troligen inte usb-host utan porten fungerar på samma vis som alla andra micro- och mini-usb-portar på telefoner, kameror etc. Du ansluter den med sladd till datorn.

Ok, kanske inte lika smidigt, men frågan blir då istållet om man enkelt kan föra in egna dokument den vägen, eller om man måste gå genom någon sorts "Motorolacensur" liknande den censur Apple tydligen kör med ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ok, kanske inte lika smidigt, men frågan blir då istållet om man enkelt kan föra in egna dokument den vägen, eller om man måste gå genom någon sorts "Motorolacensur" liknande den censur Apple tydligen kör med ?

Vet inte vad du fått denna censur ifrån. Apple går inte igenom ditt innehåll på telefonen. Det enda dom kontrollerar är väl att apparna som finns för nedladdning inte är belagda med porr eller annan skit?
Men kan inte tänka mig att det blir svårare än som att föra över filer till en bärbar hårddisk.
Så funkar det i alla fall på min HTC Legend. Hur smidigt som helst.

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sallex:

Jepp, webbläsaren verkar ju onekligen vara en riktig höjdare, men själva OS:et blir nog aldrig lika rappt som ios. Skärmen verkar vara betydligt sämre än Ipad 1 och förmodligen ljusår efter iPad 2. Skärmen är ju rätt central på en surfplatta. Som sagt så tror jag på Android långsiktigt vad gäller funktionalitet mm, men än så länge ligger de ett antal generationer efter. Det är också jäkligt märkligt att inte ett enda företag kan komma i närheten av Apple vad det gäller design och finish, de är ju hjälplöst efter. Apple förstår vad slutkunden vill ha. Det ska vara enkelt, snyggt och finnas många bra apps. Apple ligger tillräckligt långt före för att den första generationen honeycomb-tablets inte ska innebära något stort hot.

Vad grundar du detta på?
Från recensionerna jag har läst har det framgått att skärmen faktiskt svarar bättre än vad apples skärmar gör.

Och kan du förklara för mig vad det är som skiljer ipad 1 och ipad 2 skärmen åt, eftersom som att xoom:en verkar vara lite sämre än ipad 1 skärmen men "ljusår" sämre än ipad 2 skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shejken:

Vad grundar du detta på?
Från recensionerna jag har läst har det framgått att skärmen faktiskt svarar bättre än vad apples skärmar gör.

Och kan du förklara för mig vad det är som skiljer ipad 1 och ipad 2 skärmen åt, eftersom som att xoom:en verkar vara lite sämre än ipad 1 skärmen men "ljusår" sämre än ipad 2 skärmen?

Du kan läsa testet som Anandtech gjorde, det har bildexempel. Sen får man skilja på skärm och touch. Skärmen i iPad/iPad 2 ÄR bättre än den i Xoom, då mig veterligen motorola inte använder en IPS-panel, som Apple bekant gör. Huruvida touchpanelen är bättre/mer responsiv låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Hm, vet inte hur många klipp jag tittat på om xoom, säkerligen många många timmar och har också börjat gilla den mer, för ett par dagar sedan kollade jag runt likadant på ipad2.

Något som stör mig på xoom är att många säger att skärmen inte känner av lika bra, många klipp visar att dom får klicka flera gånger ibland vilket jag inte har noterat på ipad2.

Ett annat är att det knappt verkar finnas skrivappar eller liknande inbyggt i android 3.0, eller är det bara att dom hoppar över dessa? tex rita/skriva med styluspenna, göra bildspel, snygga dokument, pdf... till ipad finns ju mycket appar till, dock känns hårdvaran, skärmration samt avsaknaden av utbytbart batteri, minneskort etc tråkigt för att den skall kännas bra.

Xoom känns ju bäst i detta fall, men fasiken, måste ju finnas nåra appar så man kan göra något, eller finns det? skulle behöva nått i stil med office eller oopenoffice något bantat...
Vi lär väll kunna få svensk layout på tangentbordet utan att behöva pilla? tangentbordet på min htc suger då åäö saknas på tangentbordet (om inte specialknapp används) och vill inte ha samma problem på tablets även om det är virtuella tangentbord.

(jag är varken Apple, IOS eller Android-fan och har ingen aning om sånt som inte nämnts på klipp på youtube eller liknande)