Sony visar NGP, nästa generations PSP

Permalänk
Melding Plague

Sony visar NGP, nästa generations PSP

Sony satsar vidare på den mobila spelmarknaden med en uppföljare till populära Playstation Portable. Specifikationerna avslöjar bland annat en fyrkärnig ARM-processor samt OLED-skärm.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

lär väll slå lika "bra" som den vanliga psp.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

SONY verkar dock ha fattat att digital överföring är grejen idag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Låter som kass batteritid och otroligt dyrt.

Permalänk
Medlem

Låter svindyr, men nästan ett måste att köpa ändå

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Går det att ringa med den så är den helt klart en stor utmanare till både 3DS och tex iPhone/android eftersom den kombinerar dessa två! iom 3G och pekskärm ser jag inte varför det inte skulle gå

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som: Jag ska ha en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

SONY verkar dock ha fattat att digital överföring är grejen idag.

Jo, skönt att slippa de där värdelösa småskivorna. Då antar jag att all spelförsäljning kommer att ske genom PS Store? Tidigare rykten antydde att PSP2 skulle använda de gamla skivorna.

Skrivet av cat_fish_1:

lär väll slå lika "bra" som den vanliga psp.

Problemet är väl inte PSP i sig, utan att det ta mig tusen inte finns så många bra spel. Och att piratkopiering har slagit hårt mot PSP. Se bara på Japan, där är väl PSP en av de populäraste konsolerna. Så en komplett flopp är det ju inte.

Permalänk

Jaha, blir det ingen PSP2 då ? gillade designen på den där konstiga grejen som dök upp här och där ju

Permalänk
Medlem

Ja har senaste PSP, tycker den är värdelös pga att jag bara kan spela på den i ca 4timmar sen tar batteriet slut. Poängen med en bärbar är väl ändå att man ska kunna ta med sig den när man reser eller är hemifrån utan att vara beroende av uppladdning på denna korta tid.

Ne om Sony inte gjort något åt batteritiden så går nya PSP fetbort.

Permalänk
Medlem

Sweclockers glömde nämna ett par viktiga features; Bland annat att på baksidan finns en touch-platta, där också, samt att "Spelen kommer att säljas på nya, flash-baserade minneskort, alternativt laddas ner. Extramaterial till spel du köpt kan sparas direkt på flashkortet du köpte spelet på". Så inte bara spelköp via Playstation store

Visa signatur

The board is a mirror of the mind of the players as the moments pass.

Permalänk

Förstår inte varför de gör denna satsning, som jag ser det så kommer smartphones inom en mycket snar framtid ta över marknaden för mobil gaming.

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Förstår inte varför de gör denna satsning, som jag ser det så kommer smartphones inom en mycket snar framtid ta över marknaden för mobil gaming.

I så fall måste smartphones fixa bättre kontroller, vilket jag inte ser som särskilt troligt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Förstår inte varför de gör denna satsning, som jag ser det så kommer smartphones inom en mycket snar framtid ta över marknaden för mobil gaming.

NGP har fördelen kontrollmässigt, min erfarenhet av simulerade styrspakar/knappar på skärmen är dålig respons och att man skymmer mycket av skärmen med tummarna, speciellt på den relativt lilla skärmen på en mobiltelefon.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Ligger priset rätt, retro spel till billig peng, ok batteri tid så är det givet! Ser otroligt läcker och välgjord ut. Riktigt sugen på att köra en bra konverterad megaman/sonic/tekken/streetfighter!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

I så fall måste smartphones fixa bättre kontroller, vilket jag inte ser som särskilt troligt.

Då kanske du har missat att Sony Ericsson ska släppa en Playstation telefon?
Här har du lite information om den:
http://www.swedroid.se/engadget-mer-info-sony-ericssons-plays...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Förstår inte varför de gör denna satsning, som jag ser det så kommer smartphones inom en mycket snar framtid ta över marknaden för mobil gaming.

Förmodligen eftersom Smartphones i princip är knapplösa.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Förmodligen eftersom Smartphones i princip är knapplösa.

Och vad har jag skrivit i inlägget ovan?

EDIT:
Trycker in länken igen för säkerhets skull, den visar en Sony Ericsson telefon med de sedvanliga knapparna, liknar de som man kan hitta på en PS3 kontroller
http://www.swedroid.se/engadget-mer-info-sony-ericssons-plays...

Permalänk
Medlem

Skulle de inte kunna göra detta till en premium variant och en utan alla dessa extra funktioner?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag startade en liten tråd om detta tidigare som vi kanske kan använda som diskutionstråd och för att samla infå på efter han som det kommer nytt
#10738329

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Och vad har jag skrivit i inlägget ovan?

EDIT:
Trycker in länken igen för säkerhets skull, den visar en Sony Ericsson telefon med de sedvanliga knapparna, liknar de som man kan hitta på en PS3 kontroller
http://www.swedroid.se/engadget-mer-info-sony-ericssons-plays...

Då kanske du förstår satsningen, de kör från två fronter (sony). En för de som gillar smartphones och en för riktiga gamers.
Så en jävligt smart satsning enligt mitt tycke.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Låter som kass batteritid och otroligt dyrt.

4-5h ryktas de om, vilket duger gott och väl.
http://www.eurogamer.net/articles/2011-01-27-source-ngp-batte...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Smart att ha blåa menyer på en OLED skärm! OLED skärmar slits ju ut snabbare än någon annan bildskärm. Och det är framförallt färgen blå som slits ut snabbt. Efter bara något år kan man se stor försämring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Förstår inte varför de gör denna satsning, som jag ser det så kommer smartphones inom en mycket snar framtid ta över marknaden för mobil gaming.

Tveksamt.
Kanske i den bästa av världar men även om det skulle funka så vill flesta nog inte vara utan mobilen resten av dagen bara för att få spela i någon timme.

De måste göra en telefon med sjukt bra prestanda samt att den i princip inte drar någon ström alls i idle. Den måste ge känslan av en handkontroll => ful som stryk

Ligger närmare till hands att PSP2, som kommer med 3g anslutning och med största sannolikhet kan användas till skype (även psp i dagsläget kan användas till skype, men kräver ett närliggande wlan), även kommer i en version som kan användas för vanlig telefoni.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimmeh:

Går det att ringa med den så är den helt klart en stor utmanare till både 3DS och tex iPhone/android eftersom den kombinerar dessa två! iom 3G och pekskärm ser jag inte varför det inte skulle gå

Sony Ericsson släpper ju en PSP Telefon snart, så där har du det du är ute efter! Android med utdragbart kontrollerbord istället för tangentbord

Permalänk

Det ryktas om 4-5 timmars batteritid och en prislapp på runt 2995 kronor. PSP2 och Playstation Phone är två intressanta produkter. Lite underligt att man tagit en Cortex A9 med fyra kärnor. Cortex A15 Eagle ska ha fyra kärnor i grundutförande. Fast den kommer först 2012. Sony behöver få ut denna innan julhandeln vilket dom ser ut att lyckas med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Problemet är väl inte PSP i sig, utan att det ta mig tusen inte finns så många bra spel. Och att piratkopiering har slagit hårt mot PSP. Se bara på Japan, där är väl PSP en av de populäraste konsolerna. Så en komplett flopp är det ju inte.

Jo, kom aldrig något "måste ha" spel till PSPn som fick mig gå att köpa den, även om jag är lite intresserad av Valkyria Chronicles 2 som släpptes förra året. Men jag skulle inte kalla den flopp för det, det har sålts mer än 60 miljoner PSPs, vilket är lite mer än Super Nintendo.

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Jo, skönt att slippa de där värdelösa småskivorna. Då antar jag att all spelförsäljning kommer att ske genom PS Store? Tidigare rykten antydde att PSP2 skulle använda de gamla skivorna.PSP. Se bara på Japan, där är väl PSP en av de populäraste konsolerna. Så en komplett flopp är det ju inte.

Spelen kommer säljas på fysiska medium också, i form av minneskort liknande de som finns till DS.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Defeat^:

Smart att ha blåa menyer på en OLED skärm! OLED skärmar slits ju ut snabbare än någon annan bildskärm. Och det är framförallt färgen blå som slits ut snabbt. Efter bara något år kan man se stor försämring.

De tidiga skärmarna hade en livstid på 14 000 timmar på den blåa färgen, det betyder att du måste spela i åtta timmar/dag i fem år innan de lyser hälften så starkt. Dagens skärmar har bättre livstid så jag tror nog inte det är ett problem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oled#Disadvantages

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av DUNXIII:

Låter som kass batteritid och otroligt dyrt.

ARM-processor, PowerVR och strömsnål skärm, tycker det låter som bra batteritid i mina öron.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt