Aktivera "piratspel" med autentisk CD-key

Permalänk
Medlem

Aktivera "piratspel" med autentisk CD-key

Skall snart köpa Dead Space 2 och tänkte då nöta mig egenom ettan som jag av outgrundlig anledning aldrig tog mig egenom!

Dock är min skiva skadad och vägrar slutföra installationen, så min tanke är, kommer det fungera att ladda ner spelet via t ex TPB och sedan använda min CD-Key vid installationen?

Är något oklart så fråga

Permalänk

Det är ju knappast lagligt, och tror inte man får prata om det i forumet. Men det borde ju fungera.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Använd inte din cd key till ett piratspel. Finns en key antagligen med ändå så.

Permalänk

Så länge man använder sin egen cd-key så är det lagligt att använda spelet när det är på datorn men själva nedladdningen av exe filen är ju olaglig så...

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk
Hedersmedlem

du kan inte registrera spelet med CDkeyn genom deras hemsida så att du får tillgång onlinenedladdning från dem? Eller på steam?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

du kan inte registrera spelet med CDkeyn genom deras hemsida så att du får tillgång onlinenedladdning från dem? Eller på steam?

Steam har jag prövat med men det ville sig inte! Men deras hemsida, det vore något, får pröva det!

Sen ang. olagligt eller inte, jag äger ju spelet, har betalat för det, så så förbaskat olagligt borde det ju inte vara!?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det beror väl lite på. Jag är väl lite dåligt insatt här ska jag medge, men jag tror att lagen är lite otydlig gällande nedladdning när man har rätt att använda mjukvara.
Laddar du ned spelet från en FTP så är jag lite osäker på om ett brott begåtts förutsatt att du har rätt att spela spelet.
Gör det genom en tjänst som samtidigt möjliggör uppladdning så är det mycket enklare att avgöra. Det är ett brott då du fildelar samtidigt till andra. Du skickar då över delar av spelet till andra vilket du inte får. Alltså olagligt.

Men annars borde du väl kunna skicka ett kort mail till supporten och fråga hur de tänkt sig att lösa detta när de samtidigt har kopieringsskydd på deras skivor så att man inte får säkerhetskopiera spelet för eget bruk. De borde ju ha någon form av lösning för denna situation.
Samtidigt är det ju EA games du har att göra med. De ser inte alltid till kundernas bästa (tänker mest på deras ibland riktigt dumma kopieringsskydd och hinder för andrahandsmarknad av spel)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, det beror väl lite på. Jag är väl lite dåligt insatt här ska jag medge, men jag tror att lagen är lite otydlig gällande nedladdning när man har rätt att använda mjukvara.
Laddar du ned spelet från en FTP så är jag lite osäker på om ett brott begåtts förutsatt att du har rätt att spela spelet.
Gör det genom en tjänst som samtidigt möjliggör uppladdning så är det mycket enklare att avgöra. Det är ett brott då du fildelar samtidigt till andra. Du skickar då över delar av spelet till andra vilket du inte får. Alltså olagligt.

Men annars borde du väl kunna skicka ett kort mail till supporten och fråga hur de tänkt sig att lösa detta när de samtidigt har kopieringsskydd på deras skivor så att man inte får säkerhetskopiera spelet för eget bruk. De borde ju ha någon form av lösning för denna situation.
Samtidigt är det ju EA games du har att göra med. De ser inte alltid till kundernas bästa (tänker mest på deras ibland riktigt dumma kopieringsskydd och hinder för andrahandsmarknad av spel)

Jäkligt sant, tänkte inte riktigt så långt!

har iaf kontaktat EA's support så får hoppas på att dem känner sig lite "goodwill"-iga idag

Permalänk
Hedersmedlem