Inet köper Datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Inet har måhända fri frakt och kör på mycket goodwill samt har bra priser och service...

Men datorbutiken hade en gång i tiden godisar i sina leveranser, det smäller imo högre..... mycket högre!

\Snäll karamell

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Det är fortfarande du och jag som bestämmer vem vi ska handla oss. Då alla har olika preferenser vad som är "bra" kommer det av naturliga skäl finnas flera aktörer. Ett riktigt framgångsrikt företag lyckas dock samla upp många konsumenters efterfrågan. Om ett företag lever på sitt "gamla ryckte" och storlek finns det uppenbarligen många konsumenter som känner sig trygga med ett sådant företag. Har du problem med det eller?

Ja, det har jag.
Okunskapen hos de flesta som handlar datorgrejer är rätt stor.

Permalänk
Medlem

Detta måste ju vara för bra för och vara sant! Nyp mig någon!
Nä skämt och sidor. Detta är ju skit bra, inte minst för alla datorbutiken.com's kunder.

Go Go Go! I <3 Inet!

=P

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Inet har måhända fri frakt och kör på mycket goodwill samt har bra priser och service...

Men datorbutiken hade en gång i tiden godisar i sina leveranser, det smäller imo högre..... mycket högre!

\Snäll karamell

Inet skickar ju med pingvinstänger i sina leveranser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Hoppas inte att Inet växer för fort nu bara. Kan bli illa för oss kunder om dom blir förstora. Vill ju inte att dom blir som Komplett.se

Samma rädsla slog mig, men blir det så så blir det "Hasta Luego" direkt!:P Jag hoppas att det är som andra forumkollegor gissar på, nämligen att det mest handlar om att man vill ta över kundstock etc.:)

Skönt att en aktör lämnar över på ett seriöst sätt i alla fall.:D Så de inte bara går i konkurs och lämnar efter sig missnöjda kunder, bra jobbat på den punkten!:D^^ Det ska de ha cred för!^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Såg Inet's oöppnade butik i Stockholm när jag var på väg till Webhallen här om dagen ironiskt nog, när det gäller den här nyheten dock så vet jag inte vad jag ska tänka. Ett vanligt övertagande inte mycket annat.

Så de håller på och fixar inför öppning :)? Vad har de för adress?

Permalänk
Skrivet av Sörre:

I den här takten kommer väll Inet få monopol på datormarknaden
Inte för att det skulle skada så länge priserna inte höjs för mycket men då går väll också Inet i konkurs.

Monopol är inte tillåtet på dagens marknader har jag för mig.
Om Inet.se höjer för mycket så kommer det bara vara marginalt mindre än att handla utomlands och då kommer många göra det bara för att "protestera" så med all rätt att de konkar då. Har inget emot stora företag, men de glömmer oss små människor som är deras levebröd:P

Lyckat till Inet!

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Antagligen tycker de (läs Inet) att det är värt att köpa upp DBs kundregister, men för mig är det smått obegripligt...

Att shoppa loss på datorprylar är ju inte direkt samma sak som att gå till närbutiken och köpa ett sexpack ägg.

Exakt vad är det som är så bra med detta, ja ni (typ alla) här?

För mig finns det bara Prisjakt.nu (och motsvarande ditton)!

Permalänk
Medlem

Har Inet gått och tappat förståndet, som om inte alla datorbutikens kunder är väl införstådda med att Inet finns, storhetsvansinne skulle jag säga. Kan bara hoppas att det inte påverkar inet negativt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Grattis Inet..! tråkigt med färre aktörer. Konkurrens är A och O i alla business. Dock tror jag att Inet kommer vårda detta bra, att ha sweclockers förstroende i överlägsen majoritet väger tungt!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Tapz:

Så de håller på och fixar inför öppning :)? Vad har de för adress?

Det ligger på kungsgatan nånstans om jag inte kommer ihåg fel.

Permalänk
Medlem

Enda skillnaden är att man skriver datorbutiken.com och länkas till Inet + att inet tar över garantier + kundregister. Undrar vad köpeskillingen blev? 100000kr max tippar jag på.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av multicore:

Det är kul att se att inet expanderar. Men de har en lång väg för att kunna spela i samma division som exempelvis, komplett och dustin.
Inet omsätter cirka 400 miljoner kr/år jämfört med komplett koncernen (cirka 4,3 miljarder) och dustin koncernen (cirka 4 miljarder kr/år).

Jag tror nog inte att inet, kan eller har som ambition att spela ut dessa aktörer från den svenska marknaden. Däremot vill de vinna mer mark, och kunna öka konkurrensen mot de andra butikerna. Vilket är väldigt positivt för oss konsumenter, eftersom de tvingas pressa priserna för att vinna kunder.

För övrigt, är det väldigt trevligt att de äntligen valt att satsa på att öppna en butik här i Stockholm.

Jo jag menade inte ordagrant, mer att dom kan gå långt om dom fortsätter såhär.

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag hoppas att Inet växer långsammare och inte börjar kompromissa med sin grundläggande affärsidé.

När du börjar se Hem & Hushåll eller liknande produktkategorier är det fara på loftet. Jag använder fortfarande Komplett mycket på grund av det större utbudet och lagerhållningen, men Inet är mitt naturliga andrahandsval.

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Det ligger på kungsgatan nånstans om jag inte kommer ihåg fel.

Sveavägen...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Inaktiv

Kul att de växer

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Har Inet gått och tappat förståndet, som om inte alla datorbutikens kunder är väl införstådda med att Inet finns, storhetsvansinne skulle jag säga. Kan bara hoppas att det inte påverkar inet negativt.

Håller med...
Förstår inte riktigt vad som är så bra heller, eftersom de inte ska driva sajten vidare.
Men visst, självklart slussas man vidare till inet.se

Betr kundregister så kan de väl maila nyhetsbrev, inte så mycket mer?

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heniv181:

När du börjar se Hem & Hushåll eller liknande produktkategorier är det fara på loftet. Jag använder fortfarande Komplett mycket på grund av det större utbudet och lagerhållningen, men Inet är mitt naturliga andrahandsval.

Det är bara att hoppas att dom inte försöker växa för mycket genom att bredda sortimentet med helt andra produkter än de säljer nu. Det är bättre att vara duktig på kärnverksamheten än halvdålig på allt möjligt. Jag ser inte riktigt vad Inet tjänar på den här affären egentligen, men å andra sidan har dom som någon påpekade förmodligen inte betalat så mycket heller.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk

Datorbutiken är fortfarande skyldig mej 2000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caterpiller:

Datorbutiken är fortfarande skyldig mej 2000kr

Gamla eller nya Datorbutiken?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk

Jättekul för Inet. Företaget växer så det knakar. Dom har ett vinnande koncept helt klart.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Inet skickar ju med pingvinstänger i sina leveranser.

Jaså? Var ett tag sen jag beställde från inet.se

Aja.. datorbutiken.com var hur som helst först med att spruta godis i leveranserna, det är mitt absolut viktigaste kriterie när jag beställer.

Förresten, är det mint eller kör dom på fräsigare smaker\mixer?

Visa signatur

Permalänk

Kan tänka mig att Inet inte betalat mycket för hela kalaset. Köpa upp serviceärenden borde inte kosta mycket heller. Kreds till Nya Datorbutiken.com som väljer att avveckla snyggt och erbjuda kunderna support hellre än att konka bolaget. För sanningen är ju att gamla datorbutiken var kungen medans nya inte alls kommer upp i samma kaliber. Med dåligt sortiment och ganska normala priser är det svårt att leva på gamla meriter.

Permalänk
Medlem

Antagligen försöker inet kompensera för senare års tappad omsättning.
Men om datorbutiken kommer hjäpa dem är ytterst tveksamt då dem haft
skral försäljning
Tror mer det är namnet man vill säkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Sisjön ligger inte i göteborg, kul att inet växer iaf!

I vilken kommun ligger Sisjön om inte Göteborg? har iaf alltid trott att det var en del utav Askims kommun som slogs ihop med Göteborgs kommun.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Kul att se Inet göra sånt här, verkar bli ett framgångsrikt företag, vilket de redan säkert är.
Ett företag att lita på i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

I vilken kommun ligger Sisjön om inte Göteborg? har iaf alltid trott att det var en del utav Askims kommun som slogs ihop med Göteborgs kommun.

Båda har tyyp rätt. Sisjön (själva sjön) är delad på mitten mellan göteborgs- och möndals-kommun. Men Sisjön industriområde som det egentligen handlar om här tillhör mycket riktigt Askim som i sin tur tillhör Göteborg.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sisj%C3%B6n
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sisj%C3%B6ns_industriomr%C3%A5de

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Jaså? Var ett tag sen jag beställde från inet.se

Aja.. datorbutiken.com var hur som helst först med att spruta godis i leveranserna, det är mitt absolut viktigaste kriterie när jag beställer.

Förresten, är det mint eller kör dom på fräsigare smaker\mixer?

haha:D blandade smaker;)

Permalänk
Skrivet av multicore:

Det är kul att se att inet expanderar. Men de har en lång väg för att kunna spela i samma division som exempelvis, komplett och dustin.
Inet omsätter cirka 400 miljoner kr/år jämfört med komplett koncernen (cirka 4,3 miljarder) och dustin koncernen (cirka 4 miljarder kr/år).

Jag tror nog inte att inet, kan eller har som ambition att spela ut dessa aktörer från den svenska marknaden. Däremot vill de vinna mer mark, och kunna öka konkurrensen mot de andra butikerna. Vilket är väldigt positivt för oss konsumenter, eftersom de tvingas pressa priserna för att vinna kunder.

För övrigt, är det väldigt trevligt att de äntligen valt att satsa på att öppna en butik här i Stockholm.

Det är förmodligen därför garantiservice skiljer sig mellan inet (400 miljoner kr/år) och Dustin (cirka 4,3 miljarder). Pajjar en hårddisk och det blir garantiärende så skickar Dustin ut en ny som du har två dar senare, medan Inet kräver att du skickar in den för kontroll innan du får en ny..
Tycker som många andra mycket bra om Inet, men vissa garantiärenden kan de hantera bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Datorbutiken ville avveckla. Då är det smart att sälja sina listor för en slant för att kunna avveckla utan att behöva gå tomhänt därifrån. Ytterligare ett steg i marknadens situation med lite för många spelare.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.