Inet köper Datorbutiken.com

Permalänk
Skrivet av Threenipples:

Monopol är inte tillåtet på dagens marknader har jag för mig.
Om Inet.se höjer för mycket så kommer det bara vara marginalt mindre än att handla utomlands och då kommer många göra det bara för att "protestera" så med all rätt att de konkar då. Har inget emot stora företag, men de glömmer oss små människor som är deras levebröd:P

Lyckat till Inet!

monopol är fullt tillåtet sålänge man vuxit sig till en sådan position. Däremot regleras marknaden så att du inte har rätten att köpa ditt monopol (dvs köpa alla konkurrenter). Däremot går övriga i konkurs/avvecklar får du ha hur mycket monopol du vill.

Permalänk
Medlem

Jag ser bara postiva saker på detta. Jag har handlat på den gamla och den nya Datorbutiken och det har inte varit några problem men med Inet så tror jag nog att detta blir bättre.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk

Inte konstigt datorbutiken avvecklar, då de ofta var dyrare än alternativet plus att man minns händelsen då de gick i konkurs.

Jag som flera undrar vad inet hade för vinning med att köpa datorbutiken, men de gav nog inte så mycket. Angående kunder så visste de flesta om alternativen innan.
Jag personligen hoppas på att de andra datorbutikerna ska växa sig starka, då jag tycker inet är för mycket inriktad på gamers. Inte minst supporten, där de utgår ifrån att man är en sådan när rådfrågar om hjälp. (prestanda hit och dit är positivt, stabilitet är dock nummer ett.)

Jag tror dock inet kommer växa sig starka, då många vill kunna handla i fysiska butiker, lägg även till väldigt bra priser. De andra datorbutikerna har dock bra rabatter för större företag/skolor. Jag minns t.ex. att min f.d. skola köpte in headset för runt 30kr st, (lite över inköpspris) och den aktuella datorbutiken tog över 100kr/st för dessa till vanliga kunder. (nu är det i.o.f.s. sånt som de kan ta ut överpris på)

Om jag är glad eller inte, nja får väl säga glad för att jag inte upplevde datorbutiken som en riktig konkurrent och då är det bra att den försvann så att en ny aktör kanske kan komma. Som det är idag tycker jag att inet har ett för stort försprång, ofta billigast, gratis frakt m.m Och varför betala extra för att få handla hos en annan, som dessutom inte (i mitt fall) har någon fysisk butik i närheten?

Och jag undrar vad håller de andra datorbutikerna på med, när jag upplever att de inte försöker konkurrera riktigt. Men de har väl mer en annan målgrupp av köpare.

*edit*
För övrigt handlade jag från datorbutiken redan '98 och var mycket nöjd med dem, de var långt före andra butiker då, mina kamrater köpte en dator på stan och fick betala mycket mer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Bacon:

Sveavägen...

Inte där jag såg den iaf, helt hundra på det. Webhallen ligger ju där dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRiderSWE:

Fint

Tänkte bara kommentera, man brukar väl säga att Sisjön ligger i Göteborg, inte strax utanför:P? Strax utanför göteborg blir kungsbacka

Ligger inte sisjön i västra Frölunda?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kommer påverka Inet positivt eller negativt :S

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Får väll hoppas att detta påverkar Inet så positivt som möjligt

Permalänk
Medlem

Man kommer fortfarande till datorbutiken.com och inte till inet.se som vissa säger...

Permalänk
Medlem

Köpte ju en 360 kontroll för typ 2 veckor sedan därifrån, gick bra fick den snabbt. Visste inte att de fortfarande hade problem.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Negativt = Ekonomiskt just nu
Positivt= Expandera, mer nöjda kunder (gamla missnöjda DB kunder)

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många i kundstocken som inte redan handlat av Inet. Men DB är inte första bolaget som går i konken eller avvecklas. Vi som är lite äldre har sett en hel del företag som försvunnit trots att dom var hur stora som helst och tack vare att vi har bra verktyg (förr TBG numera Prisjakt) för att hitta rätt priser så är vi "otrogna" och köper där det är billigast och även om olika bolag nischat sig lite olika, så är det svårt för de bolag som lever på att vara billigast att växa sig stora utan att tappa fokus nånstans på vägen. Skribofont hade sjuka köer i butiken, sen skulle dom bli mer seriösa och dom gick ner sig fort. Datorbutiken tappade fokus och försökte växa väl fort vilket gjorde att de inte kunde hålla dom lägsta priserna, konkurs. Webhallen var dom som tog över först efter DB men är idag uppköpta och är inte heller första valet för oss som är prismedvetna men har överlevt mycket pga att dom inte har nån seriös konkurrens i Sthlm och ett bra sortimet. Vi får hoppas att Inet har dragit lärdom av alla andras olycka och verkligen fokuserar på priset utan att för den delen tumma på service annars går det fort utför.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ok... det var iaf massa skyltning från Inet i det som tidigare var Paus butik på sveavägen. De kanske bara har ett lager där.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Frågan är hur många i kundstocken som inte redan handlat av Inet. Men DB är inte första bolaget som går i konken eller avvecklas. Vi som är lite äldre har sett en hel del företag som försvunnit trots att dom var hur stora som helst och tack vare att vi har bra verktyg (förr TBG numera Prisjakt) för att hitta rätt priser så är vi "otrogna" och köper där det är billigast och även om olika bolag nischat sig lite olika, så är det svårt för de bolag som lever på att vara billigast att växa sig stora utan att tappa fokus nånstans på vägen. Skribofont hade sjuka köer i butiken, sen skulle dom bli mer seriösa och dom gick ner sig fort. Datorbutiken tappade fokus och försökte växa väl fort vilket gjorde att de inte kunde hålla dom lägsta priserna, konkurs. Webhallen var dom som tog över först efter DB men är idag uppköpta och är inte heller första valet för oss som är prismedvetna men har överlevt mycket pga att dom inte har nån seriös konkurrens i Sthlm och ett bra sortimet. Vi får hoppas att Inet har dragit lärdom av alla andras olycka och verkligen fokuserar på priset utan att för den delen tumma på service annars går det fort utför.

Nu var det väl inte pga att Datorbutiken "tappade fokus", som vi är skeptiska till deras förra ägare, utan för att de slutade skicka varor kunder beställde och helt enkelt förvandlades till ett bluff-företag.... Lite mer än att "tappa fokus" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Jodå, på den här lokalen såg jag inet's logga och div. plakat om att inet öppnar i Stockholm:

Där OnOff är på bilden dvs.
Klick

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk

Jag tyckte det var ganska väntat att något skulle ske med datorbutiken.com, lite för svagt sortiment och inget som gjorde att jag hellre handlade där än någon annanstans. Hoppas Inet varit smarta något att erbjuda Niclas en tjänst på samma gång, han borde sitta inne med duktigt med kontakter.

Jag undrar hur det går för JME-data i dagsläget, de dyker ibland upp högt på prisjakt och man träffar lite folk ibland som handlar av dem.

Jag har säkert köpt 50 sådana här när de reades
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10500111;c:100530

Permalänk
Skrivet av boppleplutten:

monopol är fullt tillåtet sålänge man vuxit sig till en sådan position. Däremot regleras marknaden så att du inte har rätten att köpa ditt monopol (dvs köpa alla konkurrenter). Däremot går övriga i konkurs/avvecklar får du ha hur mycket monopol du vill.

Tur jag skrev "har jag för mig" för jag hade tydligen skitfel;)

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

Jodå, på den här lokalen såg jag inet's logga och div. plakat om att inet öppnar i Stockholm:

Klick

Det stämmer överrens om tidigare spekulationer då Fredrik nånting lagt ned den Pause-butiken som låg just där.

Skrivet av tinwe:

Nu var det väl inte pga att Datorbutiken "tappade fokus", som vi är skeptiska till deras förra ägare, utan för att de slutade skicka varor kunder beställde och helt enkelt förvandlades till ett bluff-företag.... Lite mer än att "tappa fokus" så att säga.

Det var ju bara ett resultat av deras tappade fokus när omsättning sjönk, dom hade skulder pga sitt nya lager och dom inte fick kredit från leverantörer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Tyckte att det stod INTEL köper Datorbutken, whaaa

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Datorbutiken ville avveckla. Då är det smart att sälja sina listor för en slant för att kunna avveckla utan att behöva gå tomhänt därifrån. Ytterligare ett steg i marknadens situation med lite för många spelare.

Det kan ju också vara så att Niklas rent av bryr sig om sina kunder och vill inte att dom som varit trogna ska behöva "straffas" en gång till...

Största anledningen till att datorbutiken v2.0 aldrig fick tillbaka mig som kund var det klart bristfälliga utbudet dom hade i drygt 1år(längre?) efter nystarten. Fast det berodde nog på att få/inga leverantörer ville ge några/minimala krediter...

Av rent nostalgiska skäl så tycker jag att datorbutiken.com ska få finnas kvar på något vis(folket på inet är kreativa, dom kommer säkert på något klurigt), för det går (nästan)inte skriva om historien, datorbutiken.com var en frisk fläkt i e-handel-sverige när det begav sig. Lite som inet är nu...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av boez:

Klick

Aja, det var nog där då tycker ändå inte at jag var på sveavägen, hm men mitt lokalsinne suger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

Klick

njae, snarare till vänster om onoff
http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=Sv...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av multicore:

Det är kul att se att inet expanderar. Men de har en lång väg för att kunna spela i samma division som exempelvis, komplett och dustin.
Inet omsätter cirka 400 miljoner kr/år jämfört med komplett koncernen (cirka 4,3 miljarder) och dustin koncernen (cirka 4 miljarder kr/år).

Jag tror nog inte att inet, kan eller har som ambition att spela ut dessa aktörer från den svenska marknaden. Däremot vill de vinna mer mark, och kunna öka konkurrensen mot de andra butikerna. Vilket är väldigt positivt för oss konsumenter, eftersom de tvingas pressa priserna för att vinna kunder.

För övrigt, är det väldigt trevligt att de äntligen valt att satsa på att öppna en butik här i Stockholm.

Dustin är stora dom har tom. varit med i TV!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Explorer45:

Det är förmodligen därför garantiservice skiljer sig mellan inet (400 miljoner kr/år) och Dustin (cirka 4,3 miljarder). Pajjar en hårddisk och det blir garantiärende så skickar Dustin ut en ny som du har två dar senare, medan Inet kräver att du skickar in den för kontroll innan du får en ny..
Tycker som många andra mycket bra om Inet, men vissa garantiärenden kan de hantera bättre.

Beställde en gång en CD writer DVD reader Combo, från Dustin som visade sig vara trasig.
Inte nog med att Dustin skull ha en vecka på sig att kontatera att den var trasig, den gick till fabrik för undersökning, det dröjde 2-3 månader innan jag fick en ersättare.
Desutom hade jag skickat med kablar programvaror och manualer, som man uppmanas när man lämnar till RMA, inte fick jag tillbaka dom inte.
Nej Dustin undviker jag som pesten numera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Beställde en gång en CD writer DVD reader Combo, från Dustin som visade sig vara trasig.
Inte nog med att Dustin skull ha en vecka på sig att kontatera att den var trasig, den gick till fabrik för undersökning, det dröjde 2-3 månader innan jag fick en ersättare.
Desutom hade jag skickat med kablar programvaror och manualer, som man uppmanas när man lämnar till RMA, inte fick jag tillbaka dom inte.
Nej Dustin undviker jag som pesten numera.

Det var ju inte bra! Har inte alls haft samma problem. Har mycket goda erfarenheter från Dustin (kudos för att de ger studentrabatt + fri frakt på allt).
Kanske varierar lite beroende på vem som har hand om garantiärendet också, vad vet jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Explorer45:

Det var ju inte bra! Har inte alls haft samma problem. Har mycket goda erfarenheter från Dustin (kudos för att de ger studentrabatt + fri frakt på allt).
Kanske varierar lite beroende på vem som har hand om garantiärendet också, vad vet jag.

Jag hade nog lite otur där och det var ett par år sen, men för mig blev det givetvis avgörande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som befarar sämre service från Inet i framtiden på grund av att de växer borde tänka om. I denna branschen är konkurrensen otroligt hård och vi konsumenter är pass medvetna och misstag sprider sig snabbt. Jag tror Inet kommer fortsätta att växa men också behålla sina goda service så långt det är möjligt. När deras butik i sthlm står redo tror jag att de kommer att växa desto fortare.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Gamla eller nya Datorbutiken?

Gamla. Sedan konkursen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caterpiller:

Gamla. Sedan konkursen

Kan man nu alltså göra ärenden som inte gick efter konkursen?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Ligger inte sisjön i västra Frölunda?

Sisjön ligger i Mölndal.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caterpiller:

Gamla. Sedan konkursen

Skrivet av yroll:

Kan man nu alltså göra ärenden som inte gick efter konkursen?

Fordringar sedan första DB lär inte gå. Dom som eventuellt har fordringar på "nya" DB kan säkert få ut det i och med att det inte är någon konkurs där.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1