Permalänk
Medlem

Projekt: Wall-S

Hej!

Då var det dags för mitt första "speciella" bygge! Jag har haft planer på att bygga en server under en lång tid och har bestämt mig för att den ska byggas som en tavla som sedan ska hängas upp på väggen. Jag har även bestämt mig för att allt ska vara helt passivt kylt så jag inte stör mig på den när jag ska sova. Det enda som ev. kommer låta lite är hårddiskarna, men det är inga större problem.

Servern kommer förmodligen börja byggas i slutet av februari/början av mars p.g.a att i3 2100T inte släpps förrän då. Jag väljer dock att skapa tråden redan nu ifall det är någon som har idéer som han/hon vill dela med sig av. Jag kommer annars uppdatera tråden med bilder och info när jag börjar få delar samt börjar bygga.

Jag har tidigare skapat denna tråd för tips av inköp: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Det är dessa komponenter jag tänkt använda mig av:

i3 2100T
ASRock H67M (om det inte kommit ett billigare som är svart)
Corsair 4GB DDR2 1333MHz
Scythe Ninja III
PicoPSU 150W + 150W Adapter - Beställt!
USB -> RJ45 - Beställt!
Någon plåt från exempelvis ett chassi + Röd, Svart eller Silvrig Lack
Dämpning till mina 3 hårddiskar - Kanske kan hitta på något med slädarna i mitt R3-chassi?

Användningsområden till servern:

Grund OS: Windows Server 2008
Virtuell Server 1: ev. CentOS
Virtuell Server 2: PfSense - Kommer med andra ord agera router

SSH-server
VPN-server
FTP-server
RealVNC
rTorrent/µTorrent
IIS och Apache
WOL
ev. fler applikationer lite senare.

Målet är något liknande detta fast i mindre format:

EDIT 1:

Nu har jag fått hem Kylaren samt PicoPSU:n. Bilder samt kommentarer finns i detta galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6888-wall-s

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem allt förrutom "chassi" och moderkort. Jag behöver dock lite hjälp på moderkortsfronten. Jag hade tänkte bygga allt på ett mATX eller ett Mini-ITX kort och har då hittat dessa:

Mini-ITX:

Asus P8H67-I B3
Zotac H67ITX-C-E

mATX:

Egentligen vilket som helst av dessa.

Har kikat in detta: Asus P8H67-M Pro B3 eftersom det har många möjligheter till uppgradering.

Frågan är då:

Vilket moderkort bör jag välja? Jag tänker mest på att min kylare ska få plats samt mina RAM-minnen ska fungera.