Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2009

Köptips laptop

Jag är ute efter en ny laptop. Jag pluggar just nu webbdesign o programmering o kommer (förhoppningsvis) arbeta inom något av det i framtiden.
Jag vill ha en kraftfull dator som klarar att ha många stora program installerade utan att påverkas o som har en relativt stor hårddisk. Bra batteritid är inget minus. Vill inte ha en alltför liten skärm då jag kommer jobba med exempelvis Photoshop.

Finns det någon modell/märke som lämpar sig bättre för exempelvis webbdesign, programmering o liknande? Läste nånstans att Mac har flera program som ska vara bättre än PC´s, stämmer det? Har PC idag o jag förstår att ni som kör Mac föredrar det men gärna objektiva svar/tips!

Vad är era tips?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Jag sitter på en HP Elitebook 8530w med en dualcore 2.8ghz, 8GB ram och ett Nvidia Quadro FX770 och är toknöjd. 15,6" med 1920*1200 upplösning är fantastiskt hur man än vrider och vänder på det. Hamnar jag på en skärm med lägre upplösning får jag panik och klaustofobi.

Nu är det en utgående modell men http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3649096&utm_source=... är ju fin annars. Intel I7, 8GB ram, 500GB disk, Quadro FX1800M osv. Sen är det en superb byggkvalitet. Den klarar damm, fusk och stötar bättre än 99% av alla andra datorer pga att den klarat många av den Amerikanska militärens tuffhetskrav.

Sen har du helt sjukt bra support hos HP. Jag tappade min i golvet så skärmen la av. Ringde HP (väntetid 3min) och de kom och hämtade den och jag fick den fem arbetsdagar senare med ny skärm. Inga frågor eller nåt.

Plussidan med businessdatorer från världens största datortillverkare...
Vilka program finns till MAC som inte finns till PC? Jag försöker inte vara smart-ass utan är genuint nyfiken

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.