Permalänk
Medlem

Fråga om Gigabyte GA-P67A-UD3

Tjena clockers!

Ska snart åka för att hämta mitt nya datorpaket från inet som innehåller b.la moderkortet i topic + en i5 2500k.

1. Det är lugnt att använda moderkortet så länge jag bara har 1 hårddisk och 1 dvd läsare va? Eller hade ni skickat tillbaka eller nåt? (Har läst genom trådarna, men det kändes som att det stod lite olika).

2. På kundrecensionen på kortet stod det:

Citat:

Betyg: 3
Kan tyvärr inte ge mer än 3 i betyg med tanke på de biosproblem som modellen dras med. Vid misslyckad överklockning så blir bios korrupt (hur nu det ens är möjligt) och råkar ut för checksum error vilket innebär att den återställer bios från backup chipet. Det kommer dock säkert att lösa sig med nyare bios än vad som finns tillgängligt nu.

Någon som kan förklara vad detta innebär och måste jag åtgärda det på något sätt när jag startar igång datorn?

Tack

Permalänk
Medlem

Jag kan svara på det iom. att det var jag som skrev det. Det betyder precis vad jag skriver, att bios blev korrupt vid för hög överklockning och att bios då måste skrivas om tillbaka till ursprungsversionen av dual bios funktionen. Ingen katastrof på något sätt, men ganska irriterrande iom. att man måste göra om alla biosinställningar.
Så länge du inte har tänkt överklocka och testa gränserna så har det ingen betydelse alls.

EDIT: Svaret på fråga 1 är ja, det är ingen fara så länge du bara använder sata3 portarna.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Hahha ok jag är inte så erfaren. Kommer inte att klocka till en början så det borde inte vara något problem då.