Sandy Bridge i HTPC utan dedikerad GPU?

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge i HTPC utan dedikerad GPU?

Hej! Jag planerar att bygga en NAS/server/HTPC-hybrid till sommaren eller till hösten. Till detta känns ett mini-ITX-chassi väldigt lämpligt. Det är ju väldigt små chassin, och det blir väldigt lätt varm och trångt i sådana, så jag undrar om man kanske inte behöver en dedikerad GPU?

Jag hade inte tänkt spela spel på den, utan den enda riktiga påfrestningen på denna skulle vara att spela upp högkvalitetsvideo i 720p och 1080p. Skulle en Sandy Bridge-processor klara av detta på egen hand? Och om den kan spela upp 1080p, finns det någon övre gräns på hur mycket bitrate den klarar av?

Ursäkta om detta är en dum fråga vars svar har förpassats till allmänvetandet, men jag hittar ingen recension som gör någon tydlig kommentar om detta. Äldre integrerade GPUs kanske redan klarar av 1080p-uppspelning utan problem, och att det därför aldrig kommer på tal när man pratar om Sandy Bridge?

En ytterligare fråga; tror ni att Intels kommande SB-processorer med suffixet T skulle klara av den här typen av mediauppspelning (T-processorerna har en väldigt låg strömförbrukning med TDP vid 35W)? Strömsnålt är ju ett plus då den ska stå på 24/7.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Hedersmedlem

Den klarar detta med lätthet så välj du denna men kolla om huruvida T modellen har samma GPU inbyggd först

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den klarar detta med lätthet så välj du denna men kolla om huruvida T modellen har samma GPU inbyggd först

Perfekt! Det får nog bli en av T-modellerna, alternativt S-modellerna. Jag kanske till och med väntar till Ivy Bridge. Tack så mycket!

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Klart att det räcker med den inbyggda i Sandy Bridge, det funkar utmärkt med den enklare inbyggda i Clarkdale.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av Zakalwe:

Perfekt! Det får nog bli en av T-modellerna, alternativt S-modellerna. Jag kanske till och med väntar till Ivy Bridge. Tack så mycket!

ivy väntas komma tidigast under andra halvan av 2011. men troligast den här tiden 2012.

fast nu med det här designfelet i sandy så kanske det blir annorlunda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fractaldesign:

ivy väntas komma tidigast under andra halvan av 2011. men troligast den här tiden 2012.

Aha. Hoppas på Q3/Q4 2011 då. Vore irriterande att vänta till 2012. Kanske man ska satsa på Bulldozer istället, men då är jag på fel forum...

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zakalwe:

Aha. Hoppas på Q3/Q4 2011 då. Vore irriterande att vänta till 2012. Kanske man ska satsa på Bulldozer istället, men då är jag på fel forum...

Bulldozer har ju dock ingen IGP. Så kanske Fusion hade passat bättre?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Zakalwe:

Aha. Hoppas på Q3/Q4 2011 då. Vore irriterande att vänta till 2012. Kanske man ska satsa på Bulldozer istället, men då är jag på fel forum...

Du gör precis som du vill. Svårt att säga om ivy kommer dyka upp tidigare, eller senare pågrund av felet i sb. Återstår att se!

Skrivet av SeF.Typh00n:

Bulldozer har ju dock ingen IGP. Så kanske Fusion hade passat bättre?

Om man har tänkt att bara köra på det integrerade så borde man även läsa på 23.976 fps med sandy, så att man inte blir besviken senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fractaldesign:

Du gör precis som du vill. Svårt att säga om ivy kommer dyka upp tidigare, eller senare pågrund av felet i sb. Återstår att se!

Om man har tänkt att bara köra på det integrerade så borde man även läsa på 23.976 fps med sandy, så att man inte blir besviken senare.

Det går ju att gå runt 24p buggen via t.ex xmbc

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Skrivet av chazzi:

Det går ju att gå runt 24p buggen via t.ex xmbc

Jajämen, men ändå.

Visa signatur