Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Serverdator

Jag lyckades komma över en serverdator från skolan, men när jag drar igång den så ger den ifrån sig två långa pipanden och ingen bild kommer upp. why?

Jag vet inte vad det är för moderkort eller prolle, (förutom att det är intel) jag har testat alla namn och sifferkombinationer jag hittat på burken och korten..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2010

Generellt så betyder pipande under booten att den uppfattar något som fel (t.ex. så piper min dator som står som server här hemma eftersom den bootar utan tangentbord, mus och skärm)

CPU: Hyffsat snabb! GPU: Finns också! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tillräcklig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

jag bootar med mus, tangentbord och mus men ändå ingen bild

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2010

om du vill kan du kolla upp namnet på moderkortet (som är den komponent som ger ifrån sig ljuden), kolla upp en manual på nätet (eftersom jag förutsätter att du inte har någon) och kontrollera vilka ljud som beror på vilka fel, det ska gå att lokalisera fel på detta sätt såvida det är hårdvarufel men pip i uppstarten brukar tyda på det.

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

ja fast jag vet inte vilket moderkort det är ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

jag bytte cpun till den andra socketen och då piper den inte åt mig men ingen bild...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

jaha, en intel pentium III prolle ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2010

det beror ju lite på vad det är för pip också, om det är ett "uppstartspip" eller ett "felpip", man brukar kunna höra skillnaden... Det borde stå på moderkortet vad det heter, du måste kunna utläsa det på något sätt, och googla upp en manual som sagt. Ingen bild brukar typiskt sett bero på fel med ram-minnen (t.ex. att de inte är isatta ordentligt) eller att 4-pin kabeln ifrån nätaggregatet, 12v eller ngt sånt, inte sitter i moderkortet.

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

jag fick bort pipet, men jag får fortfarande inte upp bild..