Bästa Dator Märke I Överlag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesen:

Asus seriöst? Brorsan hade en Fijutsu Siemens som var riktigt äcklig och pastig sen gick den sönder och han fick en Asus istället som var värre, då var det ingen dator i 3-4k kr klassen utan vi snackar 7-8k...värst var tangentbordet som sviktade och knastrade då testade jag 2st för att komma om ena var defekt men det var mer eller mindre samma skit med andra.
Sony gör snygga datorer som håller, polarn har en gammal Vaio som ser bra ut fortfarande även om den inte är så snabb sen självklart Apple då få slår deras utsida.

Dom flesta har nog kvalitetsdatorer allt beror på vad för prisklass det handlar om, HP och Acers dyrare funkar ju prima, polarn har en Elitebook genom jobbet och den är fina fisken.

kollar du på Asus G53/73 så är det ju kvalite för ett riktigt bra pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

kollar du på Asus G53/73 så är det ju kvalite för ett riktigt bra pris!

10000kr+ datorer ja, TS är ute efter något i 6000kr klassen.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det känns som att folk blandar ihop budgetsegment med företagssegment när man jämför märken... Ni jämför apples macbooks med hp's budgetsegment, men tänker inte på att macbooken kostar 3 gånger så mycket. Ni får nog ta och jämföra med hp's högre segment om jämförelsen skall vara rättvis.

Och det finns inget märke som är bäst, allt beror på vad man själv prioriterar och skall ha laptopen till.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det känns som att folk blandar ihop budgetsegment med företagssegment när man jämför märken... Ni jämför apples macbooks med hp's budgetsegment, men tänker inte på att macbooken kostar 3 gånger så mycket. Ni får nog ta och jämföra med hp's högre segment om jämförelsen skall vara rättvis.

Och det finns inget märke som är bäst, allt beror på vad man själv prioriterar och skall ha laptopen till.

Well said.

Permalänk
Medlem

Jag har bara bra erfarenheter från HP laptops men jag har bara kört de lite dyrare modellerna.

Visa signatur

I ask them why they never shower, and the usual response is something along the lines of "showering is like rebooting" and "I do n't want to lose my uptime."

Permalänk
Medlem
Skrivet av southgrove:

Tack för att du hade läst de jag skrev

Jag är som sagt ute efter en i 6000 kr klassen så alla vet, och HP's DV6:a är det enda jag hittar som verkar bra för det priset så jag tror det blir en sådan eftersom det verkar vara en bra media dator.

Om jag hade haft pengar hade jag självklart köpt en macbook.

Jag tycket att det inte är några som helst fel på HPs Probook, den får lätt fettfläckar då det är metalliskt/fake metall runt tangentbordet, pekplattan är godkänd, tangentbordet är bra med mjuka sköna knappar sen är dom spillsäkra. Brorsan som köpte på mellandagarna och jämfört med DV serien så ger den ett bättre kvalitetsintryck i alla fall dom äldre modellerna då han hade en DV7a. Även HP G62 serien gav mig ett gediget intryck även om det ser och är väldigt mycket plastigt, övriga märken har jag inte någon större koll på då jag inte kan minnas vad jag klämt på förutom Acers emachine som inte kommer upp HPs standard men dom är billigare också.

Åk och kläm lite om du har möjligheten på tex Elgiganten, Mediamarket osv för att bilda dig en bra uppfattning om datorerna sen beställer du självklart på nätet

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s65552059&o=produkt_pri...

Permalänk
Medlem

Det är ju hopplöst att fråga vuxna människor vad de tycker om något. Man får ju 13 svar på ett dussin.

De flesta hatar t.ex Acer, men min fru har haft sin i snart 3 år och är fetnöjd med den. Den har väl egentligen aldrig krånglat heller. Iaf inte hårdvarurelaterat.

De flesta laptops duger nog, det är ju sällan man hör något från folk som är nöjda, utan det är ju klagomålen som syns.

Söker man på "asus problems" på nätet så finns det säkert tusentals personer som aldrig skulle köpa en Asus igen. Tror till och med Apple har sin beskärda del av missnöjda kunder (dock skulle en Apple-fanboy aldrig beklaga sig offentligt ;-). Felfri elektronik existerar statistiskt sett inte.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Varför en bärbar när du inte ska ha den portabel? bygg ihop en liten stationär, Pris/prestanda blir mycket mycket bättre då + uppgraderingsmöjligheterna är mycket större.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Keeper of Traditions

Bra grafikkrets vet jag inte då det bara är ett 5470M med annat namn, tung var den också...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem

Datormagazin visade någon statistik i våras som visade att asus hade minst problem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Clevo tillverkar laptops som slår alla mainstream-junk märken som Asus, HP och Apple tillverkare på fingrarna

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av southgrove:

Tung??

2.5 kg: This notebook is lighter than the average of all notebooks. It is too heavy for sub-notebooks. 14 inch displays are normal for this class of weight.

Ja, det beror ju på vad man jämför med, men jag tycker 2.5 kg är ganska tungt, då jag själv tittat på laptops som ul30a som väger ett kilo mindre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Själv får jag nog säga MSI. Hunnit använda en laptop och även en del moderkort därifrån, aldrig haft några problem. Säger kanske inte så mycket i det stora hela men enligt min personliga statistik är de ju felfria

Permalänk

Har en hp probook genom skolan, trodde att hp skulle vara kvalitet, men den faller redan sönder efter 4-5 månader av normalt användande, och hårddisken känns som om den kom från 80-talet, segare än en koala med fotboja.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Skrivet av Zelloxy:

En laptop ska enligt mig vara portabel, så 17 tum är uteslutet. Jag själv tycker ~13 tum är perfekt, portabel och lätt men ändå så att du kan arbeta på skärmen. Dock bör man ha en extra skärm ståendes om man ofta sitter på en och samma plats då 13 tum inte är optimalt i längden.

+1

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av swinto538:

Har en hp probook genom skolan, trodde att hp skulle vara kvalitet, men den faller redan sönder efter 4-5 månader av normalt användande, och hårddisken känns som om den kom från 80-talet, segare än en koala med fotboja.

Skit bakom tangentbordet?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

du kommer få exakt samma omdöme av sephinator här på forumet, samt 90% av de andra som har den i våran klass. (60st totalt...)¨
min gamla dell latitude D600 är bättre (faktiskt använder jag den även fast den är 9 år gammal och hålls ihop av plast och el-tejp.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

Jag skulle aldrig rekommenderat någon datortillverkare för någon... jag länkar bara till en datorbyggarskola online eller youtubevideo där folk beskriver vad för komponenter man bör välja för bästa hemmabygget... alltid... under alla omständigheter skall man undvika onödiga program som aldrig kommer installeras, dyra licenser, kassa komponenter med sämst support och manualer som är väldigt otydliga. Gör man en dator själv finns det mängder med guider på hur du ska gå tillväga och själva sökandet av lösningar till problemen som dyker upp anser jag bara vara utbildning som sitter i tills nästa gång. Helt klart värt tidsinvesteringen och för er som envisas med att datortillverkare gör rätt, läs då gärna lite om miljöpåverkan och samtidigt gör en forskning om vart företagen finns som tillverkar de olika delarna till en dator man är intresserad av.

Vill inte säga emot ditt val att skaffa en dator från en av dem "kända" tillverkarna, om du ens ska ha en, för det är helt upp till dig själv. No offence, just tellin'!

// Aura

Permalänk
Medlem

HP känner jag starkt hat mot, kan nog vara all-time low efter Fujitsu.

Fått för mig att MSI är guld, så även Asus. IBM verkar vara shyssta arbetsdatorer.

Apple är dyrast men kommer med 100%-ig kvalité och garanti, att påstå att HP skulle göra något på samma sätt som Apple vore en lögn, pissdatorer som pajar hela tiden och snål support...

Sen har man ju Dells Alienware, bra spelprestanda men överprisade och plastiga. Acer och Asus Timeline och vad fan nu Asus grej hette är ju riktigt fina, inte prövat dom dock.

Edit: Kan väl lägga till att jag har haft en 13" MBP i 8 månader, fick den utbytt då moderkortet var bränt från början men den har grymt batteri, är helt ljudlös, kall (chockerande nog) och laggar/hackar inte alls :D. Dock så kostade den 12, min HP kostade 7 och min Asus innan Macen kostade 9 så lite elakt och jämföra kanske.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

HP gör bra datorer som blir lite (mycket) för varma för min smak. Dessutom plastiga.
Asus gör förhållandevis bra datorer som duger till det mesta. Prestandan är underbar när man köper lite mer påkostade modeller.
Apple gör MacBook Pro, som inte liknar något annat. Jag kan inte beskriva det riktigt.

Har haft Apple, Asus, Acer, HP, Fujitsu, Dell... Mest nöjd med MBP:n än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att nästan allt fungerar förutom Acer (samt Packard bell) och Advent (finns dom fortfarande ens?)

Dessa tre märken är verkligen skit. Acer och Packard bell är i princip samma då de är från samma företag har jag för mig. Tyvärr finns det så mycket Acer. Det enda anledningen till att jag tycker dessa märken suger är erfarenhet. Jag har jämfört med andra och de fungerar mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dk_:

Jag tycker att nästan allt fungerar förutom Acer (samt Packard bell) och Advent (finns dom fortfarande ens?)

Dessa tre märken är verkligen skit. Acer och Packard bell är i princip samma då de är från samma företag har jag för mig. Tyvärr finns det så mycket Acer. Det enda anledningen till att jag tycker dessa märken suger är erfarenhet. Jag har jämfört med andra och de fungerar mycket bättre.

Faktiskt, nog för att jag hatar HP men köper man en Elitebook för 15k blir man nog nöjd

Ser förresten att Sony Vaio inte har nämnts mycket, de är lika lyxiga som Apples enligt mig

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av southgrove:

Just vilken HP hade du? för jag tror faktist dom nya modellerna är bättre än dom gamla. På youtube har jag läst mest bra omdömen om HP och komplett skrev att dom gjorde väldigt bra datorer.

har sephinator skrivit i min tråd?

Probook 45XX serien både 4510 och 4520s

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Skrivet av southgrove:

Dom kanske va fulla med programvara från hp som inte va avisntallerad? de segar ju ner datorn nått enormt

Nej, efter en ghostning med win7 så är de fortfarande lika sega, speciellt den där 7200rpm disken...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Men kom igen, ingen som nämnt Clevo?!
Ta en titt här:

www.deviltech.de

Personligen kommer jag köpa en där snart. Bättre highend prestanda per krona finns inte!

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Skrivet av southgrove:

Hej! nu har jag fått HP62 datorn och jag är mycket nöjd med den

Förstår inte varför ni klankar ner på HP de här funkar ju bra? förutom att 64 bitars windows kan va lite krångligt för gamla spel men de har ju inte med datorn att göra den är ingen speldator direkt men fungerar för mindre krävande spel och allt annat, bra design också! inte alls plastig

Det samma kan man säga om de flesta nyinköpta datorer, det vi klagar på är att HPs datorer tenderar att gå sönder snabbare och oftare än de andra tillverkarnas, däremot så har HP en riktigt bra support och reparationspolicy.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av southgrove:

okej, men en del klaga på att dom var sega och överhettade, men jag har inte märkt av något sådant, tycker den nästan är lika snabb som min stationära. Men på vilket sätt skulle dom gå sönder?

Bara för att du har prövat en laptop från en modell ur hela deras laptop sortiment så kan du ju inte direkt motstrida den samling kritiker som tillsammans haft många fler

Nästan lika snabb som din stationära...? Då måste du ha en väldigt gammal stationär då.

Många går väl sönder just för att dem överhettas eller helt enkelt slits ut snabbare än andra

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.