Måla på chassit, vad ska man använda?

Permalänk
Medlem

Måla på chassit, vad ska man använda?

Simpel fråga. Är ingen moddare när det gäller chassin men skulle vara kul att måla på det lite.

Vad för slags färg ska man använda sig av? Nu menar jag inte Röd, eller Blå färg, utan om det ska vara akvarellfärg, olja etc. (ironisk med exemplena men hoppas ni förstår).

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Simpel fråga. Är ingen moddare när det gäller chassin men skulle vara kul att måla på det lite.

Vad för slags färg ska man använda sig av? Nu menar jag inte Röd, eller Blå färg, utan om det ska vara akvarellfärg, olja etc. (ironisk med exemplena men hoppas ni förstår).

mvh

På mackar, clas ohlson mfl finns som regel billack på sprayburk i olika kulörer, brukar funka bra om chassit är av vanlig plåt, är det i aluminium som är en sk fet metall så bör du grundmåla med fästgrund först. Oavsett bör du rugga upp den gamla färgen först och sen tvätta rent ordentligt med typ isoprophylalkohol, lacktvätt elr motsvarande så den nya lacken fäster ordentligt, oxå viktigt (om du är seriös) att måla i dammfri miljö så du inte får små "dammnoppor" i lacken. När du är nöjd med resultatet föreslår jag att du sen ger chassit nåna lager med klarlack ovanpå så får du fint "djup" och lite "lyster" som slutresultat.

Permalänk
Medlem

först fixar du lite våtslipapper typ 1500-2000 i storlek o ruggar upp ytan..bara göra den matt så att säga ungefär..sen tvätta av den som pax säger. sprayfärg på burk från en bensinmack/biltema osv funkar fint. lägg tunna lager..första lagret kan vara så tunt att det lyser igenom..låt det torka ordentligt innan du lägger på nytt lager..stressa inte..låt det ta sin tid..tar det en hel dag så gör det.