Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010

Intel moderkort socket 1155

Intel moderkort socket 1155
Det här med portarna på intels moderkort till de nya processorerna fick mig att fundera.
Jag såg att amd hade kort med bara nya portar på.
Har/hade intel något liknande?
Varför är det oftast flest äldre portar på intels kort?
Finns det något intel kort att rekommender till sandy bridge, med fler nya portar än äldre för ett överkomligt pris?
Den jag hade först tänkt mig hade 4 äldre och 2 nya.
Vilka enheter är det som behöver de äldre portarna för att fungera?
Äldre enheter eller är det nya ute som kör på de gamla.

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dals-Ed
Registrerad
Jul 2007

Du behöver nog inte tänka på det just nu

finns inga moderkort att köpa i 1155 socketen.

kolla denna länken.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13426-extra-intel-aterkallar...

I7 4930k @ 4,35ghz 1,35v -I- H100i -I- Msi x79 gd65 (8d) -I- kfa2 geforce gtx 1080 exoc -I- 16gb Corsair vengeance 1600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Aug 2008

Hej!

Den nya Sata-standarden är bakåtlompatibel, med andra ord så ska alla enheter för den gamla standarden funka på de nya portarna
Jag vet inte om det finns något moderkort som har mer SATA3 portar än SATA2 portar, asrock har ett par med fyra nya vet jag.
Men jag är osäker på om det överhuvudtaget går att köpa, jag har fått uppfattningen att det är säljstopp på alla Sandy bridge moderkort... Kan dock ha fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av martin_opell:

Du behöver nog inte tänka på det just nu

finns inga moderkort att köpa i 1155 socketen.

kolla denna länken.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13426-extra-intel-aterkallar...

Jag är mycket väl medveten om intels problem med moderkorten.
Det var det som fick mig att fundera över portarna då de nyare anses friska.
Jag fick avboka min sandy bridge rig för några dagar seda när jag fick reda på nyheterna.
Även om det tar tre månader innan friska kort finns ute så tycker jag det är vettigt att läsa på redan nu.
Då jag inte tror amds bulldozers är något för mig. Men vem vet när man sett tester med dem.

Så återigen försök hålla er till frågeställningen då intel nyheten inte är någon nyhet längre och jag inte vill att detta ska bli ännu en klagotråd.

Så 4 nya portar är max? Vet någon vad de heter och vilket pris de låg på innan de drogs tillbaka?

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Lingen123:

Hej!

Den nya Sata-standarden är bakåtlompatibel, med andra ord så ska alla enheter för den gamla standarden funka på de nya portarna
Jag vet inte om det finns något moderkort som har mer SATA3 portar än SATA2 portar, asrock har ett par med fyra nya vet jag.
.

Om den nya standarden är bakåtkompatibel så har jag ingen förståelse för att man har gamla portar kvar på nya mobos.
Finns det enheter som inte kan anslutas till nya standarden?

Ifåne 4s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2008

En trolig orsak är att SATA II kretsar är billigare än SATA III och Intel vill mjölka sina kunder så mycket som det går.

Igrali smo dobro ali zajebo nas sudija.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010

Kan ju vara så.
Amds dyraste kort har ju bara nya portar, de gör väl likadant antar jag.
Men det vore ju bara för intel att höja priset.
De med få nya portar på intelkorten kostar ju inte så mycket.

Ifåne 4s