Permalänk
Medlem

fläkt kontrolls haveri IGEN!

nu har fläktkontrollern jag fick med till min define r3 chassi havererat. har haft 3 st olika och alla har pajat efter en kort tid. den senaste kopplade jag in till 3 fläktar vilket den var avsedd för. dom andra 2 använde jag till fläktarna dom var avsedda för.

så jag funderar på om man ska bygga en egen som håller och inte går sönder efter ungefär en vecka.

jag antar att jag behöver en potentiometer modell kraftfull som klarar lite.

vart kan jag få tag på en sådan?

varför skickar alla företag med fläktkontroller som havererar efter några dagar? tror nog att jag skulle kunna få ut en ny på garanti men till vilken nytta då även den skulle hålla i en vecka (på sin höjd)?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Behöver du inte vrida på den kan du hänga in 3,5 under hårdiskvaggorna, funkar finfint, men man kommer inte åt den (justerar bara sommar och vinter)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

Säkert ren och skär otur också, min lever än. Kopplad med tre fläktar, Köpte mitt R2 vid release

Men en 5.25" funkar också om man skjuter in den.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Det är inte så att du kör fläktarna på lägsta hastighet hela tiden?

Flutide här på forumet gjorde nämligen ett galleri här på forumet för ett tag sen med värme-kamera där han mätte temperaturen på olika saker i datorn inklusive Fractal Designs fläktkontroller. Visar en bild nedan taget från hans galleri med citat:

"Minimal spänning till fläktarna, ~120 grader! (tog ca 30 sek att nå denna temperatur)"

Kan vara detta som gör att dom går sönder.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk

det är nog helt klart det som göra att en del av sakerna går i sönder, men samtidigt så tycker man att tillverkarna får se så att sakerna pallar trycket. För att skicka ut fläktkontroller som inte går att köra på lägsta en tid är ju rätt så korkat kan jag tycka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zolektric:

det är nog helt klart det som göra att en del av sakerna går i sönder, men samtidigt så tycker man att tillverkarna får se så att sakerna pallar trycket. För att skicka ut fläktkontroller som inte går att köra på lägsta en tid är ju rätt så korkat kan jag tycka...

Håller med, men eftersom fractal designs chassin är rätt så billiga fattar man att dom måste snåla med nått. Har hör många som haft problem med plast detaljer på deras chassin

Permalänk
Medlem

körde faktiskt på lägsta helatiden eftersom annars lät fläktarna en del. gör nog en fulmodd tills vidare. fläktkontrollerna fungerar på högsta så då matar jag den bara med 5/7 volt samt ställer den på högsta så borde det fungera.

som sagt så borde dom göra så att sakerna pallar trycket.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam

Det här är en ganska fiffig grej, som jag använder.
http://www.inet.se/artikel/6308155/zalman-multi-connector-1
Så om du vill göra något eget, är det kanske det är enklast att helt enkelt köra fläktarna på 5 Volt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

Det är inte så att du kör fläktarna på lägsta hastighet hela tiden?

Flutide här på forumet gjorde nämligen ett galleri här på forumet för ett tag sen med värme-kamera där han mätte temperaturen på olika saker i datorn inklusive Fractal Designs fläktkontroller. Visar en bild nedan taget från hans galleri med citat:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2010/11/19/Ir_0663.j...

"Minimal spänning till fläktarna, ~120 grader! (tog ca 30 sek att nå denna temperatur)"

Kan vara detta som gör att dom går sönder.

En kylfläns så är väl problemet löst...

Permalänk
Medlem

sådär då, fick bli 7 volt då fläktarna inte startade på 5 volt, nåväl fungerar nu iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Stakz:

Håller med, men eftersom fractal designs chassin är rätt så billiga fattar man att dom måste snåla med nått. Har hör många som haft problem med plast detaljer på deras chassin

mja, kan inte hålla med dig där. Jag och sambon kör med var sitt R3, köpta på olika ställen vid olika tillfälle, och jag har inget ont att säga om det. Enda negativa är att jag hade velat ha mer plats bakom moderkortsplåten.

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

En kylfläns så är väl problemet löst...

Ja, eller köpa ett värmetåligt motstånd (potentiometer). Antar att det är det som har gått sönder.

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Skrivet av Fredric1994:

Ja, eller köpa ett värmetåligt motstånd (potentiometer). Antar att det är det som har gått sönder.

Du kommer fortfarande behöva någon form av motstånd å transistor. Samt om du kollar på Mr. Prudo bild så är det ganska självklart att det är transistorn som blir varm....

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LightBlizz:

Du kommer fortfarande behöva någon form av motstånd å transistor. Samt om du kollar på Mr. Prudo bild så är det ganska självklart att det är transistorn som blir varm....

Det är en spänningsregulator, även kallad Mosfet som lyser på bilden (en specifik typ an transistor).

De är enkla att kyla då de är standardkomponenter, du kan mecka till egen kylfläns eller skaffa kylflänsar som är ämnade åt just mosfets i välsorterade elektronikbutiker. Antar att tex ELFA har dem.

Edit typo

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bästa vore ju att köra en kontroller med PWM teknik !

Då hackar du ner spänningen till små delar som kommer i stötar, jag kör mina fläktar på 2st hembyggda pwm kort funkar fint kan variera
spänningen mellan 7-12Vdc

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Du kommer fortfarande behöva någon form av motstånd å transistor. Samt om du kollar på Mr. Prudo bild så är det ganska självklart att det är transistorn som blir varm....

Ja det är ju det jag sa att han skulle köpa eller?
Man kan kanske löda dit ett motstånd i serie vid molex-kontakten som går in i fläktkontrollern?
Kollade inte på bilden men nu ser jag att det är en transistor.

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Medlem

Måste väl vara enklast/billigast o stjäla en fläns ur någon gammal TV, nätdel, eller liknande.
typ:

Permalänk
Skrivet av Fredric1994:

Ja det är ju det jag sa att han skulle köpa eller?
Man kan kanske löda dit ett motstånd i serie vid molex-kontakten som går in i fläktkontrollern?
Kollade inte på bilden men nu ser jag att det är en transistor.

Wtf? Transistorn har ju antagligen brunnit upp. Så det han ska göra är att köpa en ny transistor + kylfläns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Wtf? Transistorn har ju antagligen brunnit upp. Så det han ska göra är att köpa en ny transistor + kylfläns.

Det borde gå o få en ny transistor från fractal kan man tycka då det är ett klockrent konstruktionsfel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av storsnusaren:

Det borde gå o få en ny transistor från fractal kan man tycka då det är ett klockrent konstruktionsfel.

dem skickar nog ut en ny kontroller om man frågar

Permalänk
Medlem

Min fläktkontroller från scythe har kylflänsar på sig, har alltid undrat varför men det verkar som att det behövs ändå.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080