Intel lanserar dubbelkärniga Sandy Bridge den 20 februari

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar dubbelkärniga Sandy Bridge den 20 februari

Missödet med styrkretsarna för Sandy Bridge verkar inte sätta några större käppar i hjulet för Intels lanseringar av nya processorer i serien. Nu är det dags för modeller med två kärnor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men på vilka moderkort?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

"Den 9 januari lanserade Intel med pompa och ståt nya Sandy Bridge, den andra generationen processorer i 32 nanometer. Redan nästa vecka är det dags för fler modeller att göra entré på marknaden, denna gång med två kärnor"

*host*host* men det är ju ett stavfel Ståt=Stålt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

Känns ju ungefär lika hett som isglass i december. Med osäker kvalité på moderkorten kommer iaf. inte jag att våga köpa Sandy Bridge, oavsett antal kärnor.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att de presterar bra. De verkar strömsnåla så de kanske är något för en surfdator, till rätt pris såklart.

Men när kommer intels 8:a kärniga processorer?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

"Den 9 januari lanserade Intel med pompa och ståt nya Sandy Bridge, den andra generationen processorer i 32 nanometer. Redan nästa vecka är det dags för fler modeller att göra entré på marknaden, denna gång med två kärnor"

*host*host* men det är ju ett stavfel Ståt=Stålt?

Det är la inget fel där?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

"Den 9 januari lanserade Intel med pompa och ståt nya Sandy Bridge, den andra generationen processorer i 32 nanometer. Redan nästa vecka är det dags för fler modeller att göra entré på marknaden, denna gång med två kärnor"

*host*host* men det är ju ett stavfel Ståt=Stålt?

Ståt är det inget fel på, men ditt "stålt" som du skriver stavas "stolt" om det är det ordet du tänker på, vilket skulle göra meningen till ett bilvrak.

Synonymer till ståtlig
http://www.synonymer.se/?query=st%E5tlig

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Entusiast

Undra hur denna står sig emot Prestanda per krona / Prestanda till en Phenom II x2..

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Undra hur denna står sig emot Prestanda per krona / Prestanda till en Phenom II x2..

Beror väll på om man vill överklocka, SB utan K är ju helt nerlåst och går ju inte att klocka i princip nått.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av lideri:

Beror väll på om man vill överklocka, SB utan K är ju helt nerlåst och går ju inte att klocka i princip nått.

Å andra sidan kan de ju ha högre prestanda stock än vad en clockad Phenom II x2 BE har.
Prestandatester får väl avgöra det

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Avstängd

Va billiga dom är.

Visa signatur

Harry

Permalänk

Intel, keep going. SB smällen är inte ens tillräckligt för att det ska skapa stora problem för Intel. Hade AMD fått den smällen hade dem säkert gått i konkurs. Vilket blir bra, då man slipper halvtaskiga produkter från AMD som inte ens är i närheten av Intel längre. Seriöst, aldrig mer dem. Största misstaget man kan göra.

Permalänk
Medlem

Så du vill att Intel ska få fullständigt monopol så de kan sätta vilka priser de vill, vilket alla utom Intel själva förlorar på? Inte särskilt klarsynt inlägg...

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Så du vill att Intel ska få fullständigt monopol så de kan sätta vilka priser de vill, vilket alla utom Intel själva förlorar på? Inte särskilt klarsynt inlägg...

Mata inte trollet.

Permalänk
Medlem

kan snubben ta av sej mössan när han är inomhus, Stå där och försöker se ut som ett poppsnöre när han är 40 bast

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Intel, keep going. SB smällen är inte ens tillräckligt för att det ska skapa stora problem för Intel. Hade AMD fått den smällen hade dem säkert gått i konkurs. Vilket blir bra, då man slipper halvtaskiga produkter från AMD som inte ens är i närheten av Intel längre. Seriöst, aldrig mer dem. Största misstaget man kan göra.

Lite fanboy dära ?
Haha, men jag har haft båda. Dock kan jag inte jämföra min i7 2600K @4,6GHz mot en Phenom 8550 @2,2GHz. Men jag märkte inga problem med AMD, "hatear" (swengelska) ingen av dom

Dock så skulle jag nog i dagsläge köpt SB, har man tid så vänta på bulldozer / 1335

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

kan snubben ta av sej mössan när han är inomhus, Stå där och försöker se ut som ett poppsnöre när han är 40 bast

haha, ja. för att inte tala om den alltid lika lyckade kombon t-skirt+kavaj. oh yeah.

Permalänk
Skrivet av Sajmon37:

Lite fanboy dära ?
Haha, men jag har haft båda. Dock kan jag inte jämföra min i7 2600K @4,6GHz mot en Phenom 8550 @2,2GHz. Men jag märkte inga problem med AMD, "hatear" (swengelska) ingen av dom

Dock så skulle jag nog i dagsläge köpt SB, har man tid så vänta på bulldozer / 1335

Låt honom vara.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk

Svårt att använda processorerna nu när det inte finns några modermodem.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikeln:

Strömsnåla Core i3 2100T landar på måttliga 2,5 GHz men är i gengäld specificerad till låga 35 W TDP.

Det jag tycker är konstigt är att 2100 och 2100T inte ens har något gemensamt? Lägre klockfrekvenser men lägre strömförbrukning. Tycker snarare den då borde heta något i stil med "2050T".

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

Ståt är det inget fel på, men ditt "stålt" som du skriver stavas "stolt" om det är det ordet du tänker på, vilket skulle göra meningen till ett bilvrak.

Synonymer till ståtlig
http://www.synonymer.se/?query=st%E5tlig

oj jag ber om ursäkt om för min okunnighet det var bara att jag aldrig har hört "ståt" så jag tänkte inte på att jag skrev "stålt" och givetvis vet jag att det ska vara "stolt"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

kan snubben ta av sej mössan när han är inomhus, Stå där och försöker se ut som ett poppsnöre när han är 40 bast

Det första jag tänkte när jag såg bilden

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Bara 2 kärnor känns lite 2010 4 eller fler är det som gäller.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Sajmon37:

Lite fanboy dära ?
Haha, men jag har haft båda. Dock kan jag inte jämföra min i7 2600K @4,6GHz mot en Phenom 8550 @2,2GHz. Men jag märkte inga problem med AMD, "hatear" (swengelska) ingen av dom

Dock så skulle jag nog i dagsläge köpt SB, har man tid så vänta på bulldozer / 1335

Hehe nejdå. Haft många AMD/ATI produkter och inte ett dugg nöjd. Därför finns det andra att välja, smaken som baken men Intel är att föredra just nu för min del AMD kommer ha en tuff uppförsbacke en lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Så du vill att Intel ska få fullständigt monopol så de kan sätta vilka priser de vill, vilket alla utom Intel själva förlorar på? Inte särskilt klarsynt inlägg...

Det finns inga belägg för att monopol növändigtvis innebär högre priser. Däremot att billigare alternativ försvinner. Dessutom tror jag att Intel sätter vilka priser dom vill ändå.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Måste kännas lagom meningslöst att lansera fler processorer när det inte finns några moderkort att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det jag tycker är konstigt är att 2100 och 2100T inte ens har något gemensamt? Lägre klockfrekvenser men lägre strömförbrukning. Tycker snarare den då borde heta något i stil med "2050T".

Tänkte samma. Är så med i5-serien också (2500T eller nåt). De borde ju ha samma frekvens liksom, nu betyder inte T bara lägre ström utan det drar även ner prestandan. Kan man åstadkomma med underklockning också liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Måste kännas lagom meningslöst att lansera fler processorer när det inte finns några moderkort att köpa.

Det kommer väl? -.- dock tycker jag 3.3 är lite för dual eller priset för högt. Då kan man lika gärna köpa AMD quadcore som troligtvis får bättre prestanda?

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Så du vill att Intel ska få fullständigt monopol så de kan sätta vilka priser de vill, vilket alla utom Intel själva förlorar på? Inte särskilt klarsynt inlägg...

Varför skulle dem kunna sätta vilka priser dem vill? Sätter dem sky höga priser så är det knappast någon som köper nya varor därav säljer dem mindre. Samt att folk lär ju då köpa begagnade prylar istället.

Permalänk
Medlem

Hur räknar intel sin effekt förbrukning? Hur står sig intels 35W mot AMDs 45W? Är det jämförbara siffror tro eller räknar de helt olika?

Visa signatur

| Errare humanum est |