Grafikkortstillverkare laddar inför Geforce GTX 590, Radeon HD 6990

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortstillverkare laddar inför Geforce GTX 590, Radeon HD 6990

Det våras för en ny batalj i den mest extrema prestandaklassen när både AMD och Nvidia förbereder grafikkort med dubbla processorer. Nu ser det ut som att det gröna laget hinner först.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4 gig minne vad ska man med det till på ett singelkort??

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem

Ojdå.. så Nvidia hinner före iaf!

Skrivet av Mr bowen:

4 gig minne vad ska man med det till på ett singelkort??

Jag tror de är presic som jag har de.. 2 grafikkort med 2gb vardera.. alltså utnyttjas bara 2gb..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

det är ju bättre för radeon, kan ju fixa till sitt kort så att det blir lite bättre än 590:it om det skulle behövas

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk

Ser ut som att denna generation tillhör Nvidia medans förra generationen var AMDs kul med hård konkurens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Ojdå.. så Nvidia hinner före iaf!

Jag tror de är presic som jag har de.. 2 grafikkort med 2gb vardera.. alltså utnyttjas bara 2gb..

Fast det känns väll skapligt overkill om man inte kan köra på ett flerskärmssystem eller??

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr bowen:

Fast det känns väll skapligt overkill om man inte kan köra på ett flerskärmssystem eller??

HD6990 vore overkill för ensam skärm även med 2GB RAM.

Det här är inte grafikkort till för Kalle, 12, som spelar Counter Strike: Source på sin 17":are.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Arvidsson:

Ser ut som att denna generation tillhör Nvidia medans förra generationen var AMDs kul med hård konkurens!

Hur menar du då?

Som jag ser det knaprar AMD in för varje generation nu på sista tiden.

Med tanke på att båda tillverkarna måste hålla sig inom 300W nu också så blir jag förvånad om nvidia får ut mer kräm än AMD på sitt dubbelkort. Speciellt också när CF skalar bättre än SLI nu för tiden.

Så AMD mer prestanda per watt och bättre skalning i CF = AMDs kort borde prestera bättre.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Bra med mycket ram på grafikkortet om man sitter i 3D program

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Undrar hur nvidias dubbelmacka kommer prestera i jämförelse med 6990, bara vänta och se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

HD6990 vore overkill för ensam skärm även med 2GB RAM.

Det här är inte grafikkort till för Kalle, 12, som spelar Counter Strike: Source på sin 17":are.

Nja, vissa spel i väldigt höga upplösningar drar rejält med minne.

Tänk dig 2560 x 1600 på en skärm och rejält med minnesslukande spel. Då behövs närmare 2GB, absolut inte alla spel, men det finns några som kräver rejält med minne.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jo jag menar att mot förra generationens AMD kort hade Nvidia inget svar medans dom för närvarande sitter med dom bästa korten och jag tror även att 590 slår 6990 men vi kan ju inte vara helt säkra på det så det sissta påståendet är spekulation från min sida
Sedan är ju inte allt 300 w båda korten kommer utrustas så att du förmodligen kommer att kunna kräma ut betydligt mer av dom än 300w men vi får se vart det lider.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket en 590 landar på då Gainwards 580 med 3gb kostar ~5k, runt 7-8000?

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr bowen:

4 gig minne vad ska man med det till på ett singelkort??

Hehe, vänta ett år... eller som Bill gates sa 1981: "640 k ought to be enough for anyone"

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Spännande! Kommer reklarmera mitt 5970 som har en trasig dislplay port och ta ett HD6990 eller GTX590. Det återstå och se vilket som prestera bäst.. )

Permalänk
Medlem

det här ska bli spännande!

Permalänk

tror AMD kortet hamnar kring 5000 och Nvidiakortet krin 6000 vid lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr bowen:

Fast det känns väll skapligt overkill om man inte kan köra på ett flerskärmssystem eller??

Jaa men då är kanske även en dubbelkärnig gpu också overkill.. mina 2st HD6950 belastas ungefär med 50% i bc2 med max settings och hbao On.. crysis benchmarken belastas dom ca 50-70%..

Jag ska lätt skaffa eyefinity!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0obin:

Spännande! Kommer reklarmera mitt 5970 som har en trasig dislplay port och ta ett HD6990 eller GTX590. Det återstå och se vilket som prestera bäst.. )

De har ju 3 chanser på sig att laga felet innan du får pengarna till godo. Om inte kortet är helt nyinköpt dvs.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

De har ju 3 chanser på sig att laga felet innan du får pengarna till godo. Om inte kortet är helt nyinköpt dvs.

Ja, kanske det. Men när jag lämnade in mitt första 5970 med samma fel så fick jag ett nytt, sen två veckor senare hände samma sak och då ringde jag till dem och sa att jag väntar till 6990 kommer så tar jag ett sånt istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Arvidsson:

tror AMD kortet hamnar kring 5000 och Nvidiakortet krin 6000 vid lansering

jag skulle säga Amd - ca 6000kr och nvidia ca 7000kr. dock ren chansning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimrood:

Hehe, vänta ett år... eller som Bill gates sa 1981: "640 k ought to be enough for anyone"

Så sant!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Hur lägger dom sig prismässigt och vad händer med dom bästa enkärniga korten?
Det känns som om de här korten lägger sig på 6000 för att gå ner mot 5000 vilket borde pressa ner 580 mot 3000-3500, e det rimligt eller bara för optimistiskt?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av blade80:

Hur menar du då?

Som jag ser det knaprar AMD in för varje generation nu på sista tiden.

Med tanke på att båda tillverkarna måste hålla sig inom 300W nu också så blir jag förvånad om nvidia får ut mer kräm än AMD på sitt dubbelkort. Speciellt också när CF skalar bättre än SLI nu för tiden.

Så AMD mer prestanda per watt och bättre skalning i CF = AMDs kort borde prestera bättre.

Det här med skalning handlar bara om drivrutiner inget mer. Dessutom om jag ska vara helt ärlig så funkar sli bättre än crossfire i de flesta fallen och då säger jag inte det utan att veta vad jag gör.Det här med dubbla kort är alldrig bra och har alldrig varit. Bättre gå med två singel kort i cross/sli

Gtx 295 och 5970 plågas fortfarande utav massa problem,och ja jag har haft både den ena och den andra i sli och quad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Jaa men då är kanske även en dubbelkärnig gpu också overkill.. mina 2st HD6950 belastas ungefär med 50% i bc2 med max settings och hbao On.. crysis benchmarken belastas dom ca 50-70%..

Jag ska lätt skaffa eyefinity!

Flaskar din processor så mycke eller varför arbetar dom inte mera ? :S

Permalänk

Jag har ett Dilemma, har lagt ihop delar som är på beställning nu på komplett. Varav ett Gtx 580 Gainward "Good".

Frågan är om man ska avbeställa just kortet, och vänta på kanske 6990 eller 590 om det är värt väntan, skulle vilja ha delarna snarast, men om det är en brutal fps skillnad mellan korten så känns det jobbigt att betala för 580 för snabbt.

Vad tycker ni?

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

jag skulle säga Amd - ca 6000kr och nvidia ca 7000kr. dock ren chansning

jag skulle säga 8000/9000 eftersom det är dubbel och nån av korten kommer vara bästa prestandamonstret och folk som köper denna har pengar. ingen av företagen vill att man ska kunna köpa 2 st på samma gång för en rak 10000, 5970 ares kostar 10000 ännu.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Jag har ett Dilemma, har lagt ihop delar som är på beställning nu på komplett. Varav ett Gtx 580 Gainward "Good".

Frågan är om man ska avbeställa just kortet, och vänta på kanske 6990 eller 590 om det är värt väntan, skulle vilja ha delarna snarast, men om det är en brutal fps skillnad mellan korten så känns det jobbigt att betala för 580 för snabbt.

Vad tycker ni?

Jag hade väntat om du är beredd på lägga 1000-2000 kr mer för kortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0obin:

Ja, kanske det. Men när jag lämnade in mitt första 5970 med samma fel så fick jag ett nytt, sen två veckor senare hände samma sak och då ringde jag till dem och sa att jag väntar till 6990 kommer så tar jag ett sånt istället..

jag tror faktiskt du har råkat ut för en drivrutinsbugg, jag har råkat ut för nått liknande dvs att ena dvi porten slutat fungera men för att få det att fungera igen var jag tvungen att installara om drivvisar oftast till de äldre. Ibland till och med installera om windows 7. Råkat ut för det problemet med 8800gtx och gtx470 när man har tvn inkopplad och byter från hdmi(dator) till ext1(tvbox) för ofta. Vanligaste felet är att när jag bytt kanal så har inte ljudet bytts över till pc högtalarna å ligger kvar på hdmi kabeln fast man inte hör något då man tittar på tv... så titta över dina drivrutiner ...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jag tror faktiskt du har råkat ut för en drivrutinsbugg, jag har råkat ut för att ena dvi porten slutat fungera men för att få det att fungera igen var jag tvungen att installara om drivvisar, å ibland till och med windows 7. råkat ut för det problemet med 8800gtx och gtx470 när man har tvn inkopplad och byter från hdmi(dator) till ext1(tvbox). vanligaste felet är att när jag bytt kanal så har inte ljudet bytt över till pc högtalarna å ligger kvar på hdmi kabeln fast man inte hör något då man tittar på tv... så titta över dina drivrutiner ...

Det har jag redan testat. Men tack ändå för tipset