2 av 4 minnesslots funkar ej i nybyggd dator

Permalänk
Medlem

2 av 4 minnesslots funkar ej i nybyggd dator

Hej alla,

Skruvade nyligen ihop mitt första hemmabygge med bl.a följande hårdvara:

MK ASRock P67 Pro3 Socket 1155, P67, ATX (uefi bios)
Corsair 4GB (2x2KIT) INET 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3
CPU Core i5 2400 (Sandy Bridge)
ATI Gigabyte HD6850 1GB

Kör Windows 7 Home Premium 64- bit OEM

Har nu ett ordentligt problem:

Endast de två yttre minnesslotsen funkar! Med andra ord kan jag inte köra dual channel, då de som funkar är av olika färg.

Har testat att flytta runt stickorna separat och tillsammans i alla möjliga konstellationer, samma elände. Har clearat CMOS också, utan resultat. Har även uppdaterat till de senaste drivisarna till GPU:n.

Det som händer om jag sätter stickorna i de "döda" slotsen är att jag får en felkod på moderkortets Dr. Debug (45) - slår jag upp kod 45 i manualen finns inget att hitta, står endast om koderna "0x3F-0x4E = OEM post memory initialization codes".

Vill påpeka att jag varit grymt försiktig vid mekandet, med antistatband etc och tror inte att jag orsakat någon mekanisk skada på varken processorn (som styr minnena som jag förstått det hela) eller moderkortet.

Vad göra? Uppdatera BIOS? Byta moderkort (fabriksfel?) Är det ett kompatibilitetsproblem? I så fall borde ju minnena vara odugliga på alla slots, inte hälften. Men vad vet jag, är ju bara nybörjare på allt detta.

Är otroligt tacksam för alla tips och råd!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

rma'a skiten vettja. Ibland har moderkorten en upplåsnings function för mer än 2 stickor i, men då hade det inte varit ang. dual channel.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter ju misstänkt CPU-sockel problem. Jag hade monterat loss och undersökt pinnarna noggrant.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

skulle lämna tillbaka moderkortet... har precis samma fel på mitt AMD moderkort som jag ska skicka in så fort jag fått ork ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det låter ju misstänkt CPU-sockel problem. Jag hade monterat loss och undersökt pinnarna noggrant.

Ok, är detta något man kan åtgärda på egen hand, d.v.s böja tillbaka? Eller ska man reklamera direkt om pinnarna inte är i sin ordning?

Permalänk
Medlem

Detta hände mig med min nybyggda dator. Dock så var det endast en minnesplats som fungerade. Efter en snabb undersökning så visade det sig att tre pinnar var böjda. Aja, skicka tillbaka kortet. Men då ville inte inet ge garanti på det då de menade att jag orsakade felet.
Pinnarna var dock böjda på ett sådant vis att det var omöjligt att jag skulle böjt dem så. Efter mycket mejlande med inet fick jag tillslut välja ett nytt moderkort.
Detta pågick under en vecka så förvänta dig inte att det går snabbt. Bygg upp dina argument innan du skickar tillbaka moderkortet

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...