Permalänk
Inaktiv

rek. surfplatta

Vill kunna:

- wikipedia + slösurf
- acceptabel batteritid
- flash + likn. videoformat. Svt Play, vimeo, youtube osv.

Övrig tanke: Även om ipad är tekniskt "efterbliven" funderar jag på om det ändå är bästa köpet just nu pga att den helt enkelt är framtidssäker. Jag menar, det kommer ju säkerligen hacks & apps som fixar både det enda o det andra, till skillnad från kanske en platta som är mer prisvärd men som har en smalare userbase.

ipad har väl dock inte flash (?!), vilket ju är helt sjukt isof.

Permalänk
Medlem

MSI WindPad 100W som finns på inet kanske?

http://www.inet.se/artikel/1969871/msi-windpad-100w

Permalänk
Medlem

Just nu ser utbudet ut så här i Sverige:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594

Om en vecka är CES, och då kommer massor av nya modeller att presenteras.
Mitt råd: Vänta en vecka och se. Förmodligen är Motorola Xoom eller eee Slate ditt bästa alternativ, beroende på hur länge det dröjer tills de kommer till Sverige.

Om du vill köpa en inom kort, så är iPad en stark kandidat. Om du i likhet med mig vill kunna köra flash, eller av principskäl vägrar köpa Apple-produkter, så tror jag att Dell Streak eller Archos 101 är bäst just nu.

Permalänk
Medlem

Har en ipad som jag använt sedan augusti och jag är mycket nöjd. Hade det inte varit möjligt att jailbreaka hade jag aldrig köpt den.

Att flash fattas har jag knappt märkt av men å andra sidan ser jag inte på svtplay. Youtube och liknande siter fungerar utmärkt. Batteritiden är fantastisk och skärmen är ypperlig.

Det jobbiga är att all typ av media måste gå genom itunes och att ipaden endast kan synkroniseras mot en dator åtgången; om du förstår vad jag menar.

Sedan kan det vara omständigt att föra över dokument till den då varje program verkar ha en egen "inkorg" som inga andra program kan se. Det är inget vidare att jobba på en ipad om man inte använder ett tangentbord då man inte känner var tangenterna är.

Vidare har jag märkt små buggar i mjukvaran som t ex program som helt plötsligt inte fungerat efter en omstart men som åter börjar fungera efter ännu en omstart; dock händer detta väldigt sällan och det är begränsat till ett fåtal program.

Ibland känns det som att ipaden hade behövt vara lite snabbare! Responsiv är den men javascript är rätt så långsamt. Prisjakt är inte kul att använda på en ipad.

Sist men inte minst låter den ingenting och väger väldigt lite.

Edit:
Jag kom på att sweclockers forum är superbred på ipaden. Så var det inte i början med den nya designen men de ändrade något och det är nu rätt jobbigt att surfa runt på sweclockers forum; något jag påpekat men som de har ignorerat.

Kan tillägga att jag skrev det här på ipaden.

Permalänk
Avstängd

Hur är det med att kolla bluetooth-kontrollers osv till ipaden? nån möjlighet alls?
Kanska trevligt med Wii-moten till emulators osv t.ex.

Permalänk
Medlem

Det har inte slagit mig att prova wiikontrollen med ipaden! Och tyvärr finns det ingen wii att tillgå för tillfället.

Permalänk
Medlem

För guds skull vänta på honeycomb plattorna som kommer nu !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

köpte en ziio 7 var mycket överaskad slår archos 70 och 101. jag hadde en archos 101 där glaset spräcktes i kylan. Den har dock inte flash än.

Permalänk
Skrivet av moire:

För guds skull vänta på honeycomb plattorna som kommer nu !

Ser fram emot detta, hoppas de levererar ordentligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Vill kunna:

- wikipedia + slösurf
- acceptabel batteritid
- flash + likn. videoformat. Svt Play, vimeo, youtube osv.

Övrig tanke: Även om ipad är tekniskt "efterbliven" funderar jag på om det ändå är bästa köpet just nu pga att den helt enkelt är framtidssäker. Jag menar, det kommer ju säkerligen hacks & apps som fixar både det enda o det andra, till skillnad från kanske en platta som är mer prisvärd men som har en smalare userbase.

ipad har väl dock inte flash (?!), vilket ju är helt sjukt isof.

iPad har inte flash, och det är inte alls helt sjukt. Snarare väldigt skönt 95% av tiden. SVT Play, Vimeo, Youtube som du räknade upp fungerar ändå. Webben är mycket mer iOS-kompatibel nu än bara för ett år sen.

Batteritiden är inte acceptabel utan skitbra. Wikipedia + slösurf, tja, det är ju det surfplattor är till för.

Är det nåt jag ska klaga på med iOS så är det avsaknad av åtkomligt filsystem. Jag behöver inte kunna hacka configfiler osv men en gemensam hemkatalog för alla program och som gick att montera via USB på datorn vore fint.

Permalänk
Medlem

Kan skriva här så slipper jag starta en ny tråd.

Jag har länge funderat på iPad 2 men nu börjar jag ångra mig. Jag behöver en pad mest för skolan, så skriva lite anteckningar och liknande.

Tänkte köpa iPad och sen vänta till sommaren och köpa en android då jag igentligen hatar apple. Som det ser ut nu så kommer jag köpa iPad 1 och sen sälja den så fort en prisvärd android kommer ut.

Nu har jag kanska dålig koll så nån här han kanske bättre tips?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz MB:Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 HDD:1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
GFX: Vertex 3D HD6970 2048MB CHASSI: Fractal Design Define R3, Svart PSU: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze MONITOR: LG 24" OS: Windows 7 Ultimate (64Bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenan83:

Kan skriva här så slipper jag starta en ny tråd.

Jag har länge funderat på iPad 2 men nu börjar jag ångra mig. Jag behöver en pad mest för skolan, så skriva lite anteckningar och liknande.

Tänkte köpa iPad och sen vänta till sommaren och köpa en android då jag igentligen hatar apple. Som det ser ut nu så kommer jag köpa iPad 1 och sen sälja den så fort en prisvärd android kommer ut.

Nu har jag kanska dålig koll så nån här han kanske bättre tips?

En surfplatta lämpar sig mer för konsumtion än produktion, främst pga tangentbordet.

De Android plattorna som är ok hittills är Motorola Xoom samt Samsung 10.1.

Visa signatur

Nätverksnörd