Det heter HD-upplösning.

Permalänk

Det heter HD-upplösning.

Hej,
Jag tycker att det är en hemsk värd vi lever i, där stora medieföretag som Tv4 och kanal plus inte ens vet vad HD betyder.
Både tv4 och c+ (säkert många fler) säger "HD kvalitet" i sina reklamer när dom menar att säga "HD upplösning". Hur svårt kan det vara när hd betyder HIGH DEFINITION!
Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Eftersom dom flesta skulle ha svårt att förstå att det inte bara är dator som har upplösning vilket skulle leda till att dom fick för sig att ändra upplösning, många skulle inte hitta HD upplösning i inställningarna och skulle genast ringa suporten.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Entusiast

Fast det finns ju iof en koppling mellan sändningar i 1080 och bildkvalité. Generellt är vanliga digitala sändningar helt horribelt urusla med fler komprimeringsartifakter än en dålig YouTubefilm. Materialet som sänds i HD är inte alls lika komprimerat så bildkvalitén blir faktiskt bättre. Det är ju dock inte ett tekniskt samband utan bara en tillfällighet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

hade föredragit att de sa den faktiska upplösningen. vad är "full HD" liksom? det måste va den högsta upplösningen som går va?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Dagens I-lands problem.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Dagens I-lands problem.

Word

Det handlar ju om en förenkling utan att vara korrekt så folk förstår sen brukar väll bilden och ljudet vara skarpare mot vanliga digitaltvn?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av L4gG3r:

hade föredragit att de sa den faktiska upplösningen. vad är "full HD" liksom? det måste va den högsta upplösningen som går va?

Nej? Högsta HD upplösning är det:)

Permalänk
Avstängd

Vad är problemet? O.o

Jag skulle sitta och störa mig mer om de började säga just HD-upplösning istället.

Inget problem för mig visserligen då jag inte ser på tv... är ju bara en jävla massa reklam hela tiden.

Någon som sett film på tv? En film på 2-3 timmar blir ju fan dubbelt så lång på grund av äckliga reklamavbrott.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Tycker snarare det är jobbigt när de säger typ. Sänds även i HD kvalite på följande kanal tid etc

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Hej,
Jag tycker att det är en hemsk värd vi lever i, där stora medieföretag som Tv4 och kanal plus inte ens vet vad HD betyder.
Både tv4 och c+ (säkert många fler) säger "HD kvalitet" i sina reklamer när dom menar att säga "HD upplösning". Hur svårt kan det vara när hd betyder HIGH DEFINITION!
Hur svårt kan det vara?

Njaa ..

"HD" = "High Defenition". Alltså blir HD-upplösning en taftologi, d.v.s.:
High Definition (upplösning) - upplösning. "Upplösning" 2ggr efter varandra i samma mening.

Att då säga "HD-kvalitét" blir väl på svenska mer korrekt. (Högupplöst kvalitét)

Permalänk
Medlem

tror inte mina föräldrar skulle veta vad HD upplösning är för något, därimot skulle de nog lättare förstå HD kvalitet. alla är inte insatta i allt elektroniskt och medier måste göra det så att så många som möjligt förstår även om vi 000.1% av befolkningen som förstår irriteras på det... ibland måste man ta ett par steg bakåt och kika på hela bilden

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det är ok att förkorta och förenkla uttryck.

T.ex. (talspråk): "Jag väger 67 kilo"
Korrekt sätt vore ju att säga "Jag väger 67 kilogram"

Permalänk

Vadå HD upplösning? High Definition upplösning? Det går inte ihop. Är du säker på att du inte menar HD-upplösning? Det ger ett helt annat uttryck.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Vadå HD upplösning? High Definition upplösning? Det går inte ihop. Är du säker på att du inte menar HD-upplösning? Det ger ett helt annat uttryck.

Men vad fan?

"HD-upplösning" direktöversatt: Högupplöst upplösning = fail (taftologi).
"HD-kvalitet" direktöversatt: Högupplöst kvalitet = rätt.

Att skita i bindestrecket resulterar inte i något annat än en särskrivning imo.

Uttrycket kommer ju från USAs "High Definition Video" & inte "High Definition .. definition .. Video" Ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej? Högsta HD upplösning är det:)

var ironisk, syftade på de knäppa namnen...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag håller med Hammar men så här skriver Svenska språknämnden:

"Sammansättningar som cd-skiva (d = disc 'skiva') kan uppfattas som tautologiska, d.v.s. som onödiga eller felaktiga dubbleringar. Sådana konstruktioner kan dock ibland accepteras. Det gäller i synnerhet sammansättningar mellan främmande förkortningar och svenska efterled. Det motiveras både av tydlighet, den främmande förkortningen kan vara svårbegriplig, och av böjningsskäl: vill man lyfta fram och på svenska böja ett av leden i uttrycket, behöver man ofta skriva ut det explicit. Det skulle t.ex. vara konstigt att skriva ISBN:et (N = eng. number). Man behöver lyfta ut, precisera och böja ordet nummer på svenska: ISBN-numret.

Andra sådana accepterade konstruktioner är t.ex. IC-krets (C = circuit 'krets') och pc-dator (c = computer 'dator'). Mer tveksamma är sammansättningar med svenska led av typen mbl-lagen (l = lag), IT-teknik (T = teknik), HVB-hem (H = hem), EES-området (S = samarbetsområdet) m.fl. Behöver man det förtydligande efterledet är det bättre att skriva ut hela uttrycket, d.v.s. hellre skriva informationsteknik och medbestämmandelagen än IT-teknik och mbl-lagen."

Jag tycker därmed att det är okej att säga HD-kvalité för att helt enkelt förtydliga istället för att bara säga HD. Däremot att säga HD-upplösning blir lite "kaka på kaka" även om jag säkerligen använder uttrycket i dagligt tal

Permalänk
Medlem
Skrivet av _simis_:

Jag tycker därmed att det är okej att säga HD-kvalité för att helt enkelt förtydliga istället för att bara säga HD.

Det där blir särskilt roligt när man åker "H-D", som det heter i det fallet & som jag gör.

Permalänk
Medlem

Absolut inget fel med att säga HD-kvaliet. Börjar man reta sig på saker på denna nivå i unga år kommer man inte få det lätt här i livet

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är vad som kommer hända när de släpper tv-apparater med högre upplösning än 1080. De flesta bra kameror idag spelar in i betydligt högre upplösningar än 1080, så det är väl bara en tidsfråga innan de kommer börja köra sändningar i säg 4k. Vad blir det? Fullare HD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Det mest intressanta är vad som kommer hända när de släpper tv-apparater med högre upplösning än 1080. De flesta bra kameror idag spelar in i betydligt högre upplösningar än 1080, så det är väl bara en tidsfråga innan de kommer börja köra sändningar i säg 4k. Vad blir det? Fullare HD?

Ultra HD såklart

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hapone:

Det mest intressanta är vad som kommer hända när de släpper tv-apparater med högre upplösning än 1080. De flesta bra kameror idag spelar in i betydligt högre upplösningar än 1080, så det är väl bara en tidsfråga innan de kommer börja köra sändningar i säg 4k. Vad blir det? Fullare HD?

Branschen har redan gjort flera sånna missar, när USB 1.1 släpptes kallade de det dumt nog för "full-speed". USB 2 fick sen heta "high-speed" och USB 3 heter "SuperSpeed" så det är svår att veta vad som är snabbast

Samma med LP-skivan som betyder "Long Play" vilket i dagens läge inte är särskilt långt.

Med andra ord verkar de aldrig lära sig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

"Sänds även i HD" borde räcka tycker jag.