Tips på felsökning? Asus P8P67 EVO som ibland inte vill boota efter omstart

Permalänk
Medlem

Tips på felsökning? Asus P8P67 EVO som ibland inte vill boota efter omstart

Byggde nyligen ihop en ny dator baserad på ny sandy bridge (se signatur) och har haft en del mystiska problem. Jag har upptäckt att efter 10-15 minuters spelande och en omstart av datorn så fastnar datorn när det bootar på skärmen "Press DEL to..". LED lampan "BOOT_DEVICE" lyser på moderkortet.

Problemet uppstår inte vid kallstart eller omstart genom att välja "shut down" i Windows 7 och sedan starta datorn normalt med power on.

1) Det första jag gjorde var att koppla bort alla enheter utom system-disken (som satt i det fungerade 6G uttaget, dvs INTE i de potentiellt trasiga 3G uttagen).

2) Misstänkte sen att felet kanske var relaterat till temperatur, eftersom jag bara sett problemet efter en stunds spelande. Loggade temperatur på moderkort, cpu och gpu via hwinfo/asus aii suite. Normalt sett ligger moderkort/cpu på 35-40 och gpu på ~60 efter 15 minuters BFBC2 i 1080p med högsta grafikinställningar. Det tycker inte jag ser så farligt ut. Borde inte ha med temperaturen att göra.

3) Läste att det kunde ha att göra med USB enheter. Provade följande: När bootningen stannade och BOOT_DEVICE lampan tändes, ryckte jag ut samtliga USB enheter och startade om med den lilla reset-knappet på chassit. Bootningen fastnade återigen på "press del to"-skärmen med tänd LED för BOOT_DEVICE. Borde inte ha med USB enheter att göra.

4) Hittade en tråd här på Sweclockers med någon som hade haft liknande problem (både tänd BOOT_DEVICE och VGA LED). Den personen visade sig ha ett defekt grafikkort. Jag provade att plocka bort mitt Gainward 570 Phantom och ersätte det med ett gammalt 9600GT. Samma problem!

Vill också passa på att säga ingen komponent är överklockad (vare sig grafikkort eller CPU) och kör senaste versionen av BIOS. Som ni säkert förstår håller jag på att bli helt galen och kan inte släppa detta. Jag har slut på idéer hur jag kan fortsätta att felsöka. Skulle vara mycket tacksam för tips!

Visa signatur

"Betala-räkningarna-PC": Fractal Design R3 | Asus P8P67 EVO | i5 2500K | Be-Quiet Dark Power P8 750W | Gainward GeForce GTX 570 | Corsair 2x2Gb 1600MHz | SSD 120GB (Intel)
HTPC: Antec Fusion Black 430 | Asus P5E-VM HDMI | Inte Core 2 Duo E8400 | CORSAIR 2x2GB | GeForce 9600 GT | SSD 120GB (Intel)