Skärmtangentbordet är det säkrare att använda vid log in?

Permalänk
Medlem

Skärmtangentbordet är det säkrare att använda vid log in?

Jo jag läste någonstans men kommer inte ihåg vart, om att keyloggers inte kan logga skärmtangentbordet lika lätt som det vanliga tangentbordet..
Så nu har jag börjat använda det när jag skriver lösenord på datan..
Är det någon mer här som hört / läst något om det?

Jag har förbeställt Rift och tänkte börja köra det när det kommer 24e?.
Dom har ju ingen Autenticator som wow har så då kanske skärmtangentbordet kan vara ett bra komplement om det nu funkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Jo jag läste någonstans men kommer inte ihåg vart, om att keyloggers inte kan logga skärmtangentbordet lika lätt som det vanliga tangentbordet..
Så nu har jag börjat använda det när jag skriver lösenord på datan..
Är det någon mer här som hört / läst något om det?

Jag har förbeställt Rift och tänkte börja köra det när det kommer 24e?.
Dom har ju ingen Autenticator som wow har så då kanske skärmtangentbordet kan vara ett bra komplement om det nu funkar..

Skärmtangentbordet? o.o

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

man skriver genom att klicka med musen, men det känns som att de borde kunna läsa av det lika lätt?

Vore skillnad om du hade touchskärm och körde så kanske

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Nja du är inte säker genom att göra så, bästa är ju att hålla sin dator ren från virus/trojaner/keyloggers och allt va de heter.

+Välja bra lösenord från början
+Inte köra samma password som du kör på forum

Permalänk
Medlem

Alternativt så kollar man så ingen har fäst någon mojäng mellan ditt tangentbord och din dator, alternativ varit och skruvat i tangentbordet.

Denna form av hårdvarukeyloggers är nog det enda du slipper undan med skärmtangentbordet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Keyloggers är till 99% ren mjukvara som installerar sig i smyg och läser av allt som skrivs in för att sedan skicka det via nätet till socialt missanpassade (och kriminella) individer. Det spelar till min kännedom ingen roll vad du skriver med så länge det registreras av operativsystemet.

Det bästa skyddet är utan tvekan ett uppdaterat Antivirus-program samt en kapabel brandvägg.

Permalänk
Medlem

Hmm om nu inte skärmtangentbordet hjälper till att höja säkerheten..

Om jag skulle skriva mitt lösenord i en text fil eller döpa en genväg på skrivbordet till mitt lösen ord och sedan kopiera den texten och klistra in i Lösenords fältet..
Det borde väll i så fall vara säkert? Eller?
Mitt lösenord är över 20 tecken långt och använder alla möjliga tillåtna tecken så det borde vara svår knäckt redan från början

Ifall någon missat det så använder jag Adaware, Spyboot, Malwarebytes, Avast antivirus..
+ den inbyggda brandväggen i win7
(Är kanske lite nojjig över säkerheten)
Dessa körs flera ggr i veckan trotts att datan närapå 100% används till online spel och forum.
Inget s.k. "porrsurfande" över huvud taget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Hmm om nu inte skärmtangentbordet hjälper till att höja säkerheten..

Om jag skulle skriva mitt lösenord i en text fil eller döpa en genväg på skrivbordet till mitt lösen ord och sedan kopiera den texten och klistra in i Lösenords fältet..
Det borde väll i så fall vara säkert? Eller?
Mitt lösenord är över 20 tecken långt och använder alla möjliga tillåtna tecken så det borde vara svår knäckt redan från början

Ifall någon missat det så använder jag Adaware, Spyboot, Malwarebytes, Avast antivirus..
+ den inbyggda brandväggen i win7
(Är kanske lite nojjig över säkerheten)
Dessa körs flera ggr i veckan trotts att datan närapå 100% används till online spel och forum.
Inget s.k. "porrsurfande" över huvud taget..

Utan att mena något otrevligt så är du ordentligt, överdrivet paranoid.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Utan att mena något otrevligt så är du ordentligt, överdrivet paranoid.

He He har hört det förr.....
Men jag skulle må så dåligt om jag VISSTE att jag kunde göra något för att undvika att bli hackad efter att jag blivit hackad..
Samma sak gäller allt i min omgivning ..
Jag vill gärna vara 100% säker på att ha koll på allt som JAG kan påverka..

Permalänk
Medlem

copy/paste är inte säkraste sättet. Det keyloggers gör är att kolla din clipboard så allt du har där skickas vidare.
sluta besök getporr-sidor på nätet så får du inga keyloggers

EDIT: vet inte om man kan göra lösenord till annat än windows-inloggning med fingeravtrycksläsare, men det borde vara bättre än vanliga skrivna lösenord om det går.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Inaktiv

För att svara på frågan: Ja och nej, allt beror på typen av miljö du befinner dig i. Det finns två typer av keyloggers; Fysiska och "filer" (kommer inte på något bra gemensamt namn för den andra kategorin, men du förstår nog vad jag menar).

De fysiska är omöjliga för ett antivirus eller liknande att upptäcka eftersom att de är sk. UPnP ("Universal Plug and Play"-devices) och känns igen av datorn automatiskt. Den vanligaste (om man nu kan använda det ordet i sammanhanget) är en "inspelare" av dina knapptryck eller signaler till datorn, denna sätts mellan tangentbord och dator. Styrkan i dessa är som sagt att du måste se dem själv för att upptäcka dem, svagheten är att för att du ska kunna få nytta av den måste du ha fysisk tillgång till en dator.
Ett gyllene exempel av detta var när ett inbrott gjordes på ett Swedbank kontor, men ingenting stals. Vid närmare inspektion hittades det dock efter anmälningen en keylogger mellan tangentbordet och datorn i en utav datorerna som sköter bankärenden, samt att denna skickade sin information till en skåpbil parkerad ett kvarter bort.

Den andra halvan av din oro är små skript/program, men så länge du inte är inne på idiotiskt små porrsidor eller helt enkelt i utkanterna av internet och inte vet vad du sysslar med så är du säker. Jag antar ju självklart att du vet vad ett antivirusprogram är och är utrustad med ett sådant (Avast, Nod32 eller AdAware är personliga favoriter, i den ordningen). Om du nu i värsta fall råkar ut för ett sådant iallafall är det helt beroende på hur avancerat tangent

Sammanfattningsvis, så länge du inte surfar skumma sidor med 1000tals pop-ups hela tiden, du inte har hem datorkunniga som du inte litar på eller att du springer runt och skryter att du har wikileaks nästa stora grej på datorn så oroar du dig i onödan. Fixa ett ordentligt Antivirus (www.avast.com) och coola ner med alla skrämselhistorier om hackade folk som finns på internet och tänk på att det finns över 10 miljoner spelare och ett antal fler karaktärer i WoW... Att någon bara skulle plocka dig som target utan en relation till dig är nästintill obefintlig.

Skaffa dig 3 lösenord:
Ett för Mail/Bank eller riktigt jävligt viktiga saker som bara du vet.
Ett för WoW, Spel osv som du kanske kan ge din bästa vän, det är upp till dig.
Ett för Forum, såsom detta.

Kan dessutom tipsa att det finns authenticators till smartphones för WoW, om du har en kan du gratis fixa det. Och om det får dig att sova bättre på natten, använd skärmtangentbordet

Mvh
Maedas

Permalänk

Jag tror inte att du behöver vara så orolig
Jag har kört med gratis variant av Avira antivirus de senaste 5 kanske 6 åren och aldrig blivit hackad och med tanke på att du är väldigt mycket mer seriös med säkerheten än vad jag är så tror jag inte att du kommer få någon keylogger på datorn så länge du inte sitter o hänger på massa skvaller sidor eller (som Otur formulerade de så fint) Getporr

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar..
Då gör jag som så att jag skriver hälften av ordet med "vanliga" tangentbordet och hälften klistrar jag in från färdigskriven text.. Då borde det behövas 2 st olika trojaner eller vad dom nu använder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Tack för alla svar..
Då gör jag som så att jag skriver hälften av ordet med "vanliga" tangentbordet och hälften klistrar jag in från färdigskriven text.. Då borde det behövas 2 st olika trojaner eller vad dom nu använder...

Glöm inte att ha foliehatten på dig när du skriver.

Seriöst, det där känns bara onödigt. Har du väl fått in en trojan på datorn så brukar den i regel installera fler.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Alla dessa metoder är helt eller delvis/verkningslösa mot bra skrivna keyloggers.
Ta hem nån "snäll" keylogger och testa som tex. Golden Keylogger , då får du en direktrapport hur de fungerar.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Finns det inte program som "korrupterar" texten man skriver in som funkar mot de flesta keyloggers? Kan ha helt fel där dock..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

sluta besök getporr-sidor på nätet så får du inga keyloggers

made my day!

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

Att använda skärmtangentbordet skyddar dig i alla fall mot fysiska keyloggers...

Permalänk
Medlem

Jag använder följande metod:

¤ 12 tecken långt memorerat lösenord med minst en liten & stor bokstav, minst en siffra och minst ett udda tecken (exv svenskt å, ä ö om det är tillåtet).
¤ Skriva in 11 tecken vanligt med tangentbordet.
¤ Klicka på rätt ställe i lösenordet med musen och skriva in 12:e tecknet.

På det sättet borde jag skydda mot de flesta Keyloggers som inte är skrivna för svenskt tangentbord (borde vara merparten) samt att även om någon loggar tangentbord + musklick måste de pröva 11 kombinationer manuellt för att se var sista tecknet hamnade.

De med extra hög foliehatt kan klicka på två eller tre olika ställen. Då ökar antalet möjliga kombinationer till 10*11=110 eller 9*10*11=990

Långt ifrån helsäkert men det bästa jag kunde komma på. Att ha det via Copy-Paste verkar ännu mer riskabelt då man ändå måste ha det nedskrivet nånstans på datorn = en extra sårbarhet.

Skrivet av Maedas:

och coola ner med alla skrämselhistorier om hackade folk som finns på internet och tänk på att det finns över 10 miljoner spelare och ett antal fler karaktärer i WoW... Att någon bara skulle plocka dig som target utan en relation till dig är nästintill obefintlig.

Det där håller jag inte alls med om. Att sälja stulet WoW guld är en miljon (om inte miljard) industri. Varje konto borde ge material o guld värt i snitt 20000guld (räkna med vissa guildbanker osv och allt all gear på alla chars ryker). 20000g går sälja för minst 200 SEK. Om någon kan hacka 1000 konton i WoW kan det vara värt flera årslöners inkomst i Kina...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag använder följande metod:

¤ 12 tecken långt memorerat lösenord med minst en liten & stor bokstav, minst en siffra och minst ett udda tecken (exv svenskt å, ä ö om det är tillåtet).
¤ Skriva in 11 tecken vanligt med tangentbordet.
¤ Klicka på rätt ställe i lösenordet med musen och skriva in 12:e tecknet.

På det sättet borde jag skydda mot de flesta Keyloggers som inte är skrivna för svenskt tangentbord (borde vara merparten) samt att även om någon loggar tangentbord + musklick måste de pröva 11 kombinationer manuellt för att se var sista tecknet hamnade.

De med extra hög foliehatt kan klicka på två eller tre olika ställen. Då ökar antalet möjliga kombinationer till 10*11=110 eller 9*10*11=990

Långt ifrån helsäkert men det bästa jag kunde komma på. Att ha det via Copy-Paste verkar ännu mer riskabelt då man ändå måste ha det nedskrivet nånstans på datorn = en extra sårbarhet.

Det där håller jag inte alls med om. Att sälja stulet WoW guld är en miljon (om inte miljard) industri. Varje konto borde ge material o guld värt i snitt 20000guld (räkna med vissa guildbanker osv och allt all gear på alla chars ryker). 20000g går sälja för minst 200 SEK. Om någon kan hacka 1000 konton i WoW kan det vara värt flera årslöners inkomst i Kina...

Stämmer bra
Det smartaste tipset mot keloggers är nog att skriva nästan hela lösenordet hoppa över någon/några i mitten och sedan klicka där med musen och trycka dit sista tangenten, visst kanske det finns så "smarta" keyloggers men det minskar troligheten för att bli hackad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:
Skrivet av Maedas:

och tänk på att det finns över 10 miljoner spelare och ett antal fler karaktärer i WoW... Att någon bara skulle plocka dig som target utan en relation till dig är nästintill obefintlig.

Dags att ta av sig foliehatten och ta på sig mattemössan?

1000 Konton (Hackade) .
10.000.000 Konton (Tillgängliga) = 10.000

Detta skulle innebära att om alla invånare i Stockholm spelade WoW (uppskattas till ca 840.000 ) skulle ca. 84-85 personer vara utsatta. Hade vi dessutom tagit in siffrorna över antalet high-end spelare som faktiskt har något av värde kan vi säkert sänka den siffran det börjar kännas lite fånigt över lag varje gång någon kommer in med en "hackad" getporr-dator och tror att alla världens hackers har gaddat ihop sig mot just denne datorägare. Somliga känner tydligen en avsaknad för drama i sitt liv. (Lägg för övrigt till 2 miljoner konton minst på antal tillgängliga, verkliga talet är aningen över 12.000.000 spelare). Att dessutom skylla på kineser är ju ganska 40-talet och amerikanskt, eller hur?

Dock ska du ha upprättelse för att göra det svårt för hackers, men om någon verkligen vill åt din karaktär kommer de troligen förbi det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136857:

Dags att ta av sig foliehatten och ta på sig mattemössan?

1000 Konton (Hackade) .
10.000.000 Konton (Tillgängliga) = 10.000

Jag pratar om att en enda person kan lyckas komma över 1000 konton under ett "arbetsår"... 3 om dan ungefär alltså.

Multiplicera 1000 med hur många olika typer av nätfisk epost som skickas till folks hotmail från "Wowaccountadmiin.com" osv så har du nog en verklig siffra ungefär hundra gånger så stor.

Visst jag håller med om att keylogger förmodligen inte är det vanligaste sättet eller största hotet. Men det finns garanterat, och av erfarenhet har alla jag känner som spelar (inklusive mig själv) fått kontot hackat minst en gång under de 5-6åren vi spelat WoW.

Killen som köper guld och "surfar getporr" är väl uppe i 5-10gånger totalt

Permalänk
Inaktiv

Man borde verkligen göra en pedagogisk introduktion till nya människor på internet, så de inte hamnar i getporren samt de arabiska prinsarna som behöver ditt kontonummer.