Intel påbörjar leveranserna av uppdaterade styrkretsar den 14 februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickecliff:

Det stämmer bra.
Dom inskickade moderkorten återvinns och blir pålagt med ett extra lager,
nyheten tidigare om att alla moderkorten skrotas är felaktigt.

Vet inte hur MSI gör men vet åtminstone att ASUS och
ASrock inte skrotar dom gamla moderkorten utan återvinner gamla B2 kort.

Har du någon nyhet om detta som du kan länka? Jag länkade själv nyheten här i en tidigare post där det står att moderkortet ska kasseras så vore fint med något som säger emot det.

Skrivet av loaded1mbimage:

Självklart inte, dom kör efter ICA principen. Förstör hellre produkten än att ge bort den för det mättar marknaden. På ICA lagren blir det "kross" helt schyssta produkter men som har fått sig en stöt och då slänger man hela kollit. I stället för att dela ut detta till personalen eller sälja det för en lägre slant så väljer man att betala för transport till Stockholm och sen betalar man igen för själva destruktionen. Man anser att man tjänar på detta, förmodligen samma sak för Intel.

Tyvärr är det ju så tänket går på många större företag.

Permalänk
Medlem

Hmm rykten om att moderkorten kanske inte skrotas utan istället repareras är lite olyckligt, menar dessa reparerade kan förhoppningsvis inte säljas som nya, samt måste märkas ordentligt att dom är reparerade kort + vara väsentligt billigare.

Menar ingen vill ha ett kort som kanske varit i drift och varit använt i 1-2 månader och därefter blivit reparerat, inte om man köper nytt iallafall, kanske som utbyteskort då endast, blir det reparerade kort kommer RMA bli skyhögt misstänker jag, med misstänkta skadade stift i socklar osv. nåja ska inte byta grejer på nått år minst så jag slipper härvan

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

"Skrotas" i detta fall att de kommer att bli konfetti och sedan separeras plast och metaller. Slutligen så separeras alla metaller för att återvinnas. Med några miljoner kort kommer det ändå bli en del värdefulla metaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

köpa nu....
kommer inte Z68 i typ april...?
eller vänta på Ivy Bridge o P77 till i början på nästa år...

Ja, men varför inte vänta tills generationen efter Ivy Bridge? Eller den efter det, eller den efter det... etc... Man kan inte tänka så när det gäller elektronik.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Självklart inte, dom kör efter ICA principen. Förstör hellre produkten än att ge bort den för det mättar marknaden. På ICA lagren blir det "kross" helt schyssta produkter men som har fått sig en stöt och då slänger man hela kollit. I stället för att dela ut detta till personalen eller sälja det för en lägre slant så väljer man att betala för transport till Stockholm och sen betalar man igen för själva destruktionen. Man anser att man tjänar på detta, förmodligen samma sak för Intel.

Lyssnade du på RixFM igår eller haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Ja, men varför inte vänta tills generationen efter Ivy Bridge? Eller den efter det, eller den efter det... etc... Man kan inte tänka så när det gäller elektronik.

Väntar på Intel Haswell för den innehåller stora förändringar såsom FMA.
Eller så blir det AMD Bulldozer som också kommer att ha FMA.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Väntar på Intel Haswell för den innehåller stora förändringar såsom FMA.
Eller så blir det AMD Bulldozer som också kommer att ha FMA.

Vad innebär det? Och när kommer Haswell?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Vad innebär det? Och när kommer Haswell?

Innebär att AMD är långt före Intel på den fronten för Haswell kommer först år 2013 och Bulldozer kommer i år. Intel är däremot före AMD med tillverkningstekniken (nanometer krympningar).

Eller menade du själva begreppet FMA?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fused_multiply-add#Fused_multipl...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

13.37 - LEET - Elite

Har du sovit förra årtiondet?

Ursäkta, men min hjärna tänkte inte riktigt som jag skulle vilja

Självklart vet jag vad Leet är, men jag tänkte inte i digital tid då personen ifråga skrev klockslagen i analog form, vilket fick mig att misstänka att det var först något speciellt med 23 och 14, och inte 13:37. Jag misstänkte först att det var något med "språket" leet, men kunde inte hitta något om jag gjorde om siffrorna till bokstäver, både bak- och framlänges. Det var därför jag frågade.

OnT: Men vilka kommer att få de färdiga moderkorten först? Antagligen OEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Innebär att AMD är långt före Intel på den fronten för Haswell kommer först år 2013 och Bulldozer kommer i år. Intel är däremot före AMD med tillverkningstekniken (nanometer krympningar).

Eller menade du själva begreppet FMA?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fused_multiply-add#Fused_multipl...

Aha, se där. Den artikeln gjorde mig inte mycket klokare - skyller på att jag är trött efter jobbet, det är ju ändå fredag. Du kanske kan förklara lite enklare?

Nu när Intel skeppar ut moderkort relativt snart så kanske man skulle ta och lägga en beställning på SB relativt snart, så kanske man har tur och får sina saker lite innan april.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Känns bra, hoppas man slipper vänta tills april men hittills har inge extreme 4 kort kommit ut.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

goda nyheter Jag väntar spänt!

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Aha, se där. Den artikeln gjorde mig inte mycket klokare - skyller på att jag är trött efter jobbet, det är ju ändå fredag. Du kanske kan förklara lite enklare?

Nu när Intel skeppar ut moderkort relativt snart så kanske man skulle ta och lägga en beställning på SB relativt snart, så kanske man har tur och får sina saker lite innan april.

Sandy Bridge LGA 1356 eller LGA 2011 i så fall. Kommer att ha PCI-E 3.0!
Det har varit prat om att LGA 1356 kommer att ersätta LGA 1366 och LGA 2011 kommer att vara till server men hittade nyss denna tråden som säger att LGA 1356 ska skrotas. Får helt enkelt avvakta och se men PCI-E 3.0 lanseras detta året iaf (om nu inte det ändras också).

EDIT: det är amdzone som säger LGA 1356 ska skrotas så inte trovärdigt!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ja nu får snålheten betalt, äntligen... Jag gjorde klokt att vänta denna gången. Jag ser fram til att byta min gamla 1366 mot en effektivare SB sockel och varit avundsjuk på mina kunder länge nog nu tycker jag... Så snabbt dom skött et så stort krävande problem är dessutom bara fantastisk. Fast jag har inte släppt 2011 sockeln ur siktet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Det gick väldigt snabbt.

jag skulle vilja se Intels bank-konto den senaste veckan.. minus hela tiden?

Du är medveten om att det inte bara är chipset för Sandy Bridge bland produkterna från Intel? De levererar fortfarande chipset, moderkort, nätverksprodukter och processorer för s1366, s1156, s775, s771, och socket 1567... samt SSD. En avsättning på 1 miljard USD är piss summor i Intels bokföring.

Permalänk
Avstängd

" * Moderkort
* Igår 13:37
" Legendarisk tid för en legendarisk nyhet!

Stor eloge till Intel som kämpat röven av sig
att göra galna skrikande apor som oss nöjda!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Hoppas inte 2011 blir som extreme cpu, typ 10000 för en cpu får då kan man skaffa 1155 och byta igen i september.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hoppas inte 2011 blir som extreme cpu, typ 10000 för en cpu får då kan man skaffa 1155 och byta igen i september.

Varför skulle du byta en 7 månader 2600k till ett dyrt extreme socket 2011 för flera kärnor skull?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Men varför säljer fortfarande de flesta butiker kort istället för att skicka tillbaka dem? De kunder som inte vet nåt blir ju lurade..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hmm rykten om att moderkorten kanske inte skrotas utan istället repareras är lite olyckligt, menar dessa reparerade kan förhoppningsvis inte säljas som nya, samt måste märkas ordentligt att dom är reparerade kort + vara väsentligt billigare.

Menar ingen vill ha ett kort som kanske varit i drift och varit använt i 1-2 månader och därefter blivit reparerat, inte om man köper nytt iallafall, kanske som utbyteskort då endast, blir det reparerade kort kommer RMA bli skyhögt misstänker jag, med misstänkta skadade stift i socklar osv. nåja ska inte byta grejer på nått år minst så jag slipper härvan

Större delen av alla defekta SB-kort ligger fortfarande kvar i kartongen. Butikshyllor, ditributörers lager, containrar på båtar. Nyheten nämner 6 veckors båttransport för att nå Europa, det blir många moderkort. Kan sydbryggan relativt enkelt bytas så ser inte jag något fel i att göra det.

Skrivet av Calle2003:

Om Asus och Asrock gör det tror kommer säkert resterande göra det också.
Tveksam om jag skulle vilja ha ett begagnat kort till nypris men flera lager kan iaf vara bra ur värmesynpunkt, Gigabyte kör ju hårt med sina Ultra Durable kort som nu kommer att bli Ultra-Ultra Durable?

Metallagret det talas om i är i sydbryggan. Har inget med moderkortets PCB att göra.

Skrivet av LSD:

Men varför säljer fortfarande de flesta butiker kort istället för att skicka tillbaka dem? De kunder som inte vet nåt blir ju lurade..:)

Hittar inget hos varken komplett, dustinhome eller inet. Ett P67-kort i mängden, 2 butiker säger sig ha i lager. Behövs betydligt fler butiker för att det ska vara 'de flesta'.

edit: En av butikerna säger tillfälligt slut när man väl kommer till sidan. Den andra butiken säger i lager.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Större delen av alla defekta SB-kort ligger fortfarande kvar i kartongen. Butikshyllor, ditributörers lager, containrar på båtar. Nyheten nämner 6 veckors båttransport för att nå Europa, det blir många moderkort. Kan sydbryggan relativt enkelt bytas så ser inte jag något fel i att göra det.

Metallagret det talas om i är i sydbryggan. Har inget med moderkortets PCB att göra.

Hittar inget hos varken komplett, dustinhome eller inet. Ett P67-kort i mängden, 2 butiker säger sig ha i lager. Behövs betydligt fler butiker för att det ska vara 'de flesta'.

edit: En av butikerna säger tillfälligt slut när man väl kommer till sidan. Den andra butiken säger i lager.

Då stod det fel på prisjakt igår då.:) Eller inte, alla moderkort finns hemma enligt dem hos flertalet butiker.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s65936175&o=tillv_pop&c...

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Då stod det fel på prisjakt igår då.:) Eller inte, alla moderkort finns hemma enligt dem hos flertalet butiker.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s65936175&o=tillv_pop&c...

Räcker att en liten obskyr butik listar respektive kort i lager för att det ska bli så grönt på prisjakt. Säger dock inget om verkligheten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av LSD:

Men varför säljer fortfarande de flesta butiker kort istället för att skicka tillbaka dem? De kunder som inte vet nåt blir ju lurade..:)

Till och med en av de minst seriösa butikerna jag känner till har dragit in det så kan inte hålla med riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Till och med en av de minst seriösa butikerna jag känner till har dragit in det så kan inte hålla med riktigt.

Kolla lagersaldo på prisjakt så finns det många butiker med dem i lager.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Räcker att en liten obskyr butik listar respektive kort i lager för att det ska bli så grönt på prisjakt. Säger dock inget om verkligheten.

Till och med Misco har i lager, många butiker med gröna bockar, har kollat rätt grundligt..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

En avsättning på 1 miljard USD är piss summor i Intels bokföring.

Gissar att du jobbar med Intels bokföring...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Självklart inte, dom kör efter ICA principen. Förstör hellre produkten än att ge bort den för det mättar marknaden. På ICA lagren blir det "kross" helt schyssta produkter men som har fått sig en stöt och då slänger man hela kollit. I stället för att dela ut detta till personalen eller sälja det för en lägre slant så väljer man att betala för transport till Stockholm och sen betalar man igen för själva destruktionen. Man anser att man tjänar på detta, förmodligen samma sak för Intel.

Det kallas kapitalistisk effektivitet...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Kolla lagersaldo på prisjakt så finns det många butiker med dem i lager.

Du kan inte använda socket 1156 för att avgöra hur många butiker som fortfarande säljer Sandy Bridge 6-serien chipset, eftersom 1156 inte är sandy bridge processor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nähe? Vilken socket ligger den på?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

LGA-1155.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e