Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

Problem med RAM cache

Har under en längre tid haft problem med cachen för mina minnen

http://i55.tinypic.com/vywmit.png

Har alltså 4 gb och ca 2 gb att bruka. Vill inte tralla runt i BIOS utan att vara säker på vad detta beror på. Självklart har jag prövat att formatera om, uppdatera drivers m.m inget utan framgång.

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2004

Vad upplever du för problem med datorn. Är den trög? Kraschar den? Med 2 gb ledigt borde datorn funka felfritt.

Thomas

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Minne är till för att användas och skulle du behöva använda mer så tar windows bort det ev cachade minnet och ger det till det program/spel som behöver det, så är den enkla sanningen

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av tomme59:

Vad upplever du för problem med datorn. Är den trög? Kraschar den? Med 2 gb ledigt borde datorn funka felfritt.

Thomas

Det är mest när krävande program körs som photoshop, spel osv jag upplever att den blir trög. Förut kunde jag ex köra en full hd film pch photoshopa utan problem nu får jag stänga ner i princip varenda aktivitet förutom programmet.

Skrivet av Jalle64:

Minne är till för att användas och skulle du behöva använda mer så tar windows bort det ev cachade minnet och ger det till det program/spel som behöver det, så är den enkla sanningen

Fast det är inte vad som händer här.. den åker lätt upp till 98% RAM och då går det knappt att göra någonting..det blir jättelångsamt.

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2004

Konstigt. Eftersom datorn har funkat och sedan blivit trög så hade jag föreslagit en ominstallation av OP. Men eftersom du redan har testat detta utan framgång så har jag inga fler förslag.

Thomas

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Vad har du igång när du får detta beteende?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Feb 2009

Skicka en bild med listan av alla processers, du kanske har fått virus.