Apple macbook pro 13" vs. motsvarande pc?

Permalänk
Skrivet av limemil:

Kan inte så mycket om ämnet men kan tycka att den här Asus datorn ser intressant ut.

upp till 10h
i5 processor

Men vet inte om det är den mest prisvärda datorn.

Såg väldigt bra ut, ser ut som en macbook men biligare:D

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel12345:

Jag är även lite nyfiken angående det någon skrev tidigare. Jag har en lite äldre androidtelefon, närmare bestämt en HTC Magic med 3 som operatör. Har hört att den skulle fungera ypperligt som 3G-modem men har aldrig testat det själv. Någon som har erfarenhet av att dela ut internetanslutningen till en laptop?

Tack på förhand

Jag vet inte hur HTC Magic funkar som tethering men jag har en HTC Desire som funkar YPPERLIGT via wlan delning! Men det borde väl funka att köra tethering via USB med HTC Magic eller?
Måste även säga att övergången från Windows till Mac var för min del bara en positiv övergång efter att ha haft en pc laptop. Som jag sa tidigare så är mobiliteten mycket bra! DESSUTOM får man tänka på att Apple's andrahandsvärde är ju SÅ mycket högre än vilken PC som helst. Så bestämmer du dig för en ny laptop om två-tre år så kommer du ändå få en vettig peng för din "förra" MBP!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Inlägg i batteridebatten:

Jag kollade idag lite film på min acer 3820TG, efter 2h film var det 4.5h kvar på batteriet. Känns rätt ok... Detta var med 6-cell. Har för mig att det finns ett med 8 eller om det var 9 med.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Bärbara datorer brukar man inte uppgradera. Minne är väl det enda som oftast går att uppgradera.

Då har du köpt fel laptops, HPs Elitebook serie och Lenovos Thinkpads är extremt uppgraderingsbara, jag har bytt både CPU och annat i dom.

Apple är hypat skit säger jag bara och det är sant, det räcker med att du ställer något på en Macbook så får du en repa, värdelös laptop för ytfixerade användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Då har du köpt fel laptops, HPs Elitebook serie och Lenovos Thinkpads är extremt uppgraderingsbara, jag har bytt både CPU och annat i dom.

Apple är hypat skit säger jag bara och det är sant, det räcker med att du ställer något på en Macbook så får du en repa, värdelös laptop för ytfixerade användare.

Om du brukar ställa saker på din laptop så ska du inte äga en laptop och om du är tvungen att byta CPU i din laptop så kan du väll lika väl köpa en ny?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Då har du köpt fel laptops, HPs Elitebook serie och Lenovos Thinkpads är extremt uppgraderingsbara, jag har bytt både CPU och annat i dom.

Apple är hypat skit säger jag bara och det är sant, det räcker med att du ställer något på en Macbook så får du en repa, värdelös laptop för ytfixerade användare.

Har jag köpt fel laptops? När jag köper en laptop räknar jag inte med att jag ska kunna uppgradera den senare med en ny processor, grafikkrets mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Apple är hypat skit säger jag bara och det är sant, det räcker med att du ställer något på en Macbook så får du en repa, värdelös laptop för ytfixerade användare.

Snälla nån människa, vad är det för bomber du ställer på dina datorer?

Det är aluminium vi snackar om, inte mjukplast.
Sen förstår jag heller inte meningen med att uppdatera en processor på en laptop. När en uppgradering som är värd det kommer så är sockeln utdaterad sen länge och pengarna för processorn är slängda i sjön. Hur resonerar du nu? Möjligheten finns, men är enormt värdelös.
(Och det kan majoriteten av laptops som har en processor.. Alla delar socket G1 (arrendale) eller tidigare)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Snälla nån människa, vad är det för bomber du ställer på dina datorer?

Det är aluminium vi snackar om, inte mjukplast.
Sen förstår jag heller inte meningen med att uppdatera en processor på en laptop. När en uppgradering som är värd det kommer så är sockeln utdaterad sen länge och pengarna för processorn är slängda i sjön. Hur resonerar du nu? Möjligheten finns, men är enormt värdelös.
(Och det kan majoriteten av laptops som har en processor.. Alla delar socket G1 (arrendale) eller tidigare)

Aluminium är sämsta material man kan använda på en laptop för det är mjukt och ser ruggigt ut efter tag. speciellt en Macbook tål inte att man lägger något på datorn överhuvudtaget, räcker med att du råkar stöta till datorn på skrivbordet så har du repor under.

Min polares Macbook har en stor buckla på själva skärmskalet för att han la en lite för tung bok på den, det är kvalite det.

Märks att du är en vanlig användare eftersom du inte verkar förstå behovet att kunna uppgradera en dator och tycker den möjligheten är värdelös, hade väl varit bra om man haft en Macbook Pro med 2.13GHz C2D och vill uppgradera till en 2.8GHz C2D men det går inte, då fick man lägga ut 25000:- istället för att köpa bara en ny CPU för 5000:-.

På en HP Elitebook kan du dra en kniv över höljet utan det blir en repa, halva datorn är gjord enligt MIL standard, så kallad gunmetal, det är den hårdaste och finaste metallen du kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Om du brukar ställa saker på din laptop så ska du inte äga en laptop och om du är tvungen att byta CPU i din laptop så kan du väll lika väl köpa en ny?

Lite skillnad på att köpa ny CPU för 5000:- eller en ny laptop för 25000:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Aluminium är sämsta material man kan använda på en laptop för det är mjukt och ser ruggigt ut efter tag. speciellt en Macbook tål inte att man lägger något på datorn överhuvudtaget, räcker med att du råkar stöta till datorn på skrivbordet så har du repor under.

Min polares Macbook har en stor buckla på själva skärmskalet för att han la en lite för tung bok på den, det är kvalite det.

Märks att du är en vanlig användare eftersom du inte verkar förstå behovet att kunna uppgradera en dator och tycker den möjligheten är värdelös, hade väl varit bra om man haft en Macbook Pro med 2.13GHz C2D och vill uppgradera till en 2.8GHz C2D men det går inte, då fick man lägga ut 25000:- istället för att köpa bara en ny CPU för 5000:-.

På en HP Elitebook kan du dra en kniv över höljet utan det blir en repa, halva datorn är gjord enligt MIL standard, så kallad gunmetal, det är den hårdaste och finaste metallen du kan använda.

Jag kan personligen svara nej på de två översta. Jag har råkat nita min laptop med en porslinskål som jag tappade från en hylla utan märken.(Skärmen nedåt måhända)

Man köper inte en laptop för att uppgradera delar - slut. Det är orimligt dyrt och prestandavinsten är inte ens märkbar. Det borde du veta som kallar mig "vanlig användare" som ett arrogant översittare.
Det ENDA som är värt att uppgradera i en laptop är RAM-minnet.
Köper du en Macbook för 25000 har du redan topp-processorn och kan knappt ens uppgradera mer.

Det märks hur "avancerad" du är som inte ens vet att en elitebook också är byggd på aluminium, fast med magnesiumlegering, och inget "gunmetal" påhitt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Lite skillnad på att köpa ny CPU för 5000:- eller en ny laptop för 25000:-

Jag menade mer att när det är dags att byta CPU har väll tekniken gått så långt att sockeln i laptopen blivit utdaterad precis som SeF.Typh00n säger... Det ända värda att byta i en laptop är RAM minnena och möjligtvis hårddisken.

Skrivet av Likvid:

Aluminium är sämsta material man kan använda på en laptop för det är mjukt och ser ruggigt ut efter tag. speciellt en Macbook tål inte att man lägger något på datorn överhuvudtaget, räcker med att du råkar stöta till datorn på skrivbordet så har du repor under.

Min polares Macbook har en stor buckla på själva skärmskalet för att han la en lite för tung bok på den, det är kvalite det.

Att du baserar allt det där på att din POLARE har en MBP är ju bara dumt? Skaffa dig en MBP och behandla den som vilken laptop som helst så kommer du få se att den tål rätt mycket stryk!
Måste vart någon 1500-tals bibel han SLÄNGDE på datorn..

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk

Kan vi inte alla bara komma överrens om att vissa gillar och köper mac medans andra inte gör det?

Jag tycker macarna är rå snygga men jag föredrar windows 7 framför osx, tycker inte alls att osx är så smidigt, "enkelt" och innovativt som alla säger och ärligt har jag inte upplevt det heller tror mer att det mycket är en vanesak och att vissa föredrar ett operativ före det andra och "vill" att det skall vara "bäst" (både win och osx?). För er som undrar så äger jag en mac (inköpt i staterna så betydligt mer prisvärd än vad den är i Sverige) som används flitigt dock köptes den med huvudsyfte som HTPC men har använts som huvuddator medans jag gått och letat efter en ny laptop.

Jag själv tycker macarna är för dyra för det man får. men som jag skrev tidigare tycker jag att de är extremt snygga och många tilltalas av det och därför köper de självklart macar, finns det f.ö. någon annan laptop som är lika snygga som macarna för en billigare peng? Dell har några riktigt läckra men de är också svindyra och även för företag tror jag.

Att sitta och säga att en laptop i plast skulle vara bättre än en mac i fråga om repor och dyl är det väll rätt mkt skit snack (visst hp pro book ä säkert bra men de är väldigt dyra för vad man får också?) en laptop med pianolack finish ser ju ut som skit efter första dagen, full med massa små repor utan att man äns rör den vilket jag stör mig på. (överdrift ja jag vet men det stämmer typ )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det ENDA som är värt att uppgradera i en laptop är RAM-minnet.

Nå, hårddisken är väldigt värd att uppgradera med, särskilt till en SSD.
Min macbook blev som en helt ny dator efter att ha fått en corsair force i sig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nå, hårddisken är väldigt värd att uppgradera med, särskilt till en SSD.
Min macbook blev som en helt ny dator efter att ha fått en corsair force i sig

+1

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nå, hårddisken är väldigt värd att uppgradera med, särskilt till en SSD.
Min macbook blev som en helt ny dator efter att ha fått en corsair force i sig

Så det finns alltså möjlighet att uppgradera sin macbook relativt smärtfritt? Har alltid fått uppfattningen att det inte skulle gå av någon underlig anledning. Det gör i sådana fall enorm skillnad för min del, speciellt om det nu skulle vara så att nästa generations MBP 13" inte får SSD som standard! (Är inte så sugen att betala de 4 - 5k som apple tar för att stoppa i en SSD)

Hur gjorde ni med OS o dyl när ni bytte disk, får man med en skiva med osX på?

Visa signatur

Your personal IT- and IP Law knight in shining armor.
http://www.cip.chalmers.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel12345:

Så det finns alltså möjlighet att uppgradera sin macbook relativt smärtfritt? Har alltid fått uppfattningen att det inte skulle gå av någon underlig anledning. Det gör i sådana fall enorm skillnad för min del, speciellt om det nu skulle vara så att nästa generations MBP 13" inte får SSD som standard! (Är inte så sugen att betala de 4 - 5k som apple tar för att stoppa i en SSD)

Hur gjorde ni med OS o dyl när ni bytte disk, får man med en skiva med osX på?

I unibodys (nuvarande macbook och macbook pro, jag vet inte hur det är med de äldre och givetvis inte kommande sandy bridge baserade) så är det jättelätt att byta hårddisk (och ram-minne).
Man lossar bottenplattan med 8 skruvar, sen sitter disken med två skruvar som man lossar.
I skruvhålen i sidorna på disken sitter 4 skruvar som man får lossa och sätta i den nya disken.
Sen bara sätta ihop det igen.
OS X skivor följer med datorn, bara att stoppa i och installera från. Där finns även partitionsverktyg om det behövs.
Alternativ klona din OS X installation med t ex superduper till den nya via USB-adapter.

Att tänka på innan är att kolla om SSD'n behöver firmware update, det behövs oftast göras i en windowsdator isåfall. Var lite meckigt med min corsair som dels behövde sitta i en windowsmaskin och vara ntfs formaterad.

Sen kan man köpa en grej som heter optibay för att byta dvd'n mot en extra hårddisk, finns billiga på ebay. Jag köpte därifrån för 170:- inkl frakt. Dock är det lite pilligare att byta den. ifixit har bra guider.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Nå, hårddisken är väldigt värd att uppgradera med, särskilt till en SSD.
Min macbook blev som en helt ny dator efter att ha fått en corsair force i sig

Sant det tänkte jag inte på

Skrivet av daniel12345:

Så det finns alltså möjlighet att uppgradera sin macbook relativt smärtfritt? Har alltid fått uppfattningen att det inte skulle gå av någon underlig anledning. Det gör i sådana fall enorm skillnad för min del, speciellt om det nu skulle vara så att nästa generations MBP 13" inte får SSD som standard! (Är inte så sugen att betala de 4 - 5k som apple tar för att stoppa i en SSD)

Det är faktiskt rätt lätt, bara en del skruvar att hålla reda på sen är du good to go.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tänkte också införskaffa mig en MBP när jag köpte min dator.

Är förälskad i designen och OSX ser ut att vara en fröjd.

Det som hindrade mig var priset. Jag sommarjobbade ihop lite pengar och ville inte lägga alla mina pengar på en MBP. Så jag köpte datorn i min sig och en resa till Gran Canaria istället.

Hade säkert blivit glad för vilket som, men nu kan man inte få allt ):

När jag kommer ut och har stadig inkomst, då ska det inhandlas en Mac av något slag iallafall, har jag bestämt.

Så om du har pengarna och vill hellre ha portabilitet än prestanda, kör på!

Permalänk
Medlem

Har en MacBook (första generationen från 2006) och den rullar fortfarande. Tappat den i golvet några gånger mer än jag borde. Inbyggda kameran slutade fungera för några år sen, så den är lite blind såhär på äldre dar. Men den håller som sagt fortfarande och med bootcampat WinXP går det att spela Civ4 och andra lite äldre spel utan problem (spela i OSX kräver ofta mycket mer prestanda än i Windows för samma spel). Touchpaden är bättre än de jag prövat på olika PC-makare, trots sin ålder.

Enligt min mening är MacBookarna bra prylar, de håller länge på grund av sin gedigna konstruktion och begagnatmarknaden är väldigt levande, kunde fortfarande få en tusenlapp eller två för min när jag kikade på priser för ett halvår sedan eller så.

Det är säkert en tusenlapp extra för att det är en äpplesymbol på och det är svårt att veta när de släpper nya MacBooks så det går inte alltid att ta ett väluttänkt köpbeslut om dem.

I slutändan skulle jag dock inte köpa en ny MacBook, men det beror på personliga principer då jag inte har lust att stödja ett företag som censurerar innehåll i sina programbutiker (erotiskt material och religionskritiska texter är t.ex. inte tillåtet)

Permalänk
Medlem

Att Macar skulle hålla bättre är en gammal myt som lever kvar, någon speciell byggkvalité finns inte, kvaliteén är klart godkänd men inget speciellt jämfört med andra laptops.

Dessutom ska man komma ihåg att tillbehör och service är bra mycket dyrare, så precis som med en dyrare bil måste man ha resurser att drifta den också, inte bara köpa.

Permalänk
Medlem

HP var en självklarhet :'D
Värsta märket jag någonsin provat, aldrig igen.

Permalänk

jag skulle ta Asusen om du vill ha Windows har bara bra erfarenheter av deras laptops

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Att Macar skulle hålla bättre är en gammal myt som lever kvar, någon speciell byggkvalité finns inte, kvaliteén är klart godkänd men inget speciellt jämfört med andra laptops.

Dessutom ska man komma ihåg att tillbehör och service är bra mycket dyrare, så precis som med en dyrare bil måste man ha resurser att drifta den också, inte bara köpa.

Men om man bortser från hur de fysiskt håller så är de fräscha att jobba med längre än motsvarande pc.
Antagligen därför de håller så bra andrahandsvärde.

Till skillnad från en bil behöver en dator inte lämnas in på regelbunden service så jag ser inte riktigt din poäng där. Det man kan uppgradera är precis samma för andra laptops (minne, hårddisk) och de flesta tillbehör är oxå samma (möss etc). Det skulle väl vara adaptrar för vga/dvi/hdmi då som är onödigt dyra, men även där finns det 3:e parts grejer till vettigare priser.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera en MacBook Pro om du vill testa något nytt! Bytte från PC till Mac när jag började studera på högskolan och har inte haft några som hellst problem. Kör fortfarande Windows 7 på min stationära och gillar båda lika mycket. Fördelen med en MacBook är att den har riktigt bra batteritid vilket är bra när man sitter i skolan och inte alltid har ett eluttag att tillgå.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Att Macar skulle hålla bättre är en gammal myt som lever kvar, någon speciell byggkvalité finns inte, kvaliteén är klart godkänd men inget speciellt jämfört med andra laptops.

Dessutom ska man komma ihåg att tillbehör och service är bra mycket dyrare, så precis som med en dyrare bil måste man ha resurser att drifta den också, inte bara köpa.

Bra poänger - har du koll på vad malfunction innebär i det här sammanhanget eller länk till källan för grafen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I unibodys (nuvarande macbook och macbook pro, jag vet inte hur det är med de äldre och givetvis inte kommande sandy bridge baserade) så är det jättelätt att byta hårddisk (och ram-minne).
Man lossar bottenplattan med 8 skruvar, sen sitter disken med två skruvar som man lossar.
I skruvhålen i sidorna på disken sitter 4 skruvar som man får lossa och sätta i den nya disken.
Sen bara sätta ihop det igen.
OS X skivor följer med datorn, bara att stoppa i och installera från. Där finns även partitionsverktyg om det behövs.
Alternativ klona din OS X installation med t ex superduper till den nya via USB-adapter.

Att tänka på innan är att kolla om SSD'n behöver firmware update, det behövs oftast göras i en windowsdator isåfall. Var lite meckigt med min corsair som dels behövde sitta i en windowsmaskin och vara ntfs formaterad.

Sen kan man köpa en grej som heter optibay för att byta dvd'n mot en extra hårddisk, finns billiga på ebay. Jag köpte därifrån för 170:- inkl frakt. Dock är det lite pilligare att byta den. ifixit har bra guider.

Det är ganska kul att Apple själva bifogar en tutorial för hur man byter hårddisk och ramminnen i deras användarhandbok som man får med MBP'n.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Det är ganska kul att Apple själva bifogar en tutorial för hur man byter hårddisk och ramminnen i deras användarhandbok som man får med MBP'n.

Vem läser manualer

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av smalband:

Bra poänger - har du koll på vad malfunction innebär i det här sammanhanget eller länk till källan för grafen?

Allt förrutom "drulle" fel, dvs olyckor.

Hela studien finns som PDF hos SquareTrade:
http://www.squaretrade.com/pages/laptop-reliability-1109/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Allt förrutom "drulle" fel, dvs olyckor.

Apple är fortfarande bra mycket bättre än medel. Så det är ju bara bra?
Sen måste jag fråga, vad är det för tillbehör man "måste" köpa?
Sen är servicen inte någon skillnad mot någon annan? Du har ett års fri-service(såklart) och kan förlänga till tre år?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Ska du köpa en laptop tycker jag du ska kika in på csn-kortet.se om du dvs har ett mecenat kort du kan få 10% rabbat på apple produkter och 5% på de flesta andra bärbara datorerna samt en del rabatt på programvara

Visa signatur

GTX 580 MSi, 2600k, vengeance 8gb,asus p8p67 deluxe, Corsair force 3 120gb, corsair force 2 120gb.

MBP 13" mid 2011, 8gb ram