Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Intel Haswell

De är två år kvar till lanseringen av intel Haswell. Men det får mig ändå att fundera.
Jag går i tankarna på en uppgradering till sandy bridge på 4-kärnor. Men blir lite fundersam på hur länge 4-kärnor kommer att vara standard.
Tittar man på den information som finns om Haswell så kan man utläsa att den kommer att släppas med 8-kärnor by default.
Räknas sandy bridge som 4-kärnor by default ? I så fall kan man tänka sig att 4-kärnor kommer att motsvara dagens budget alternativ med 2-kärnor. Och för motsvarande pris som dagens 2500k/2600k kan du få 8-kärnor haswell om 2 år.

Iof inget konstigt i det. Bulldozer kommer väl redan i april med 8 kärnor? Eller har jag missuppfattat det.?

Denna tråd är massa tankar om vilken microachitectur man bör sattsa på för framtiden. Min känsla är att 4-kärnor känns redan utaderat pga att det har funnits sålänge. Frågan är hur länge man kan tänkas klara sig på sandy bridge/Bulldozer? Bulldozer torde ju vara mer framtidsäkert med fler kärnor ?

Vad tror ni ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Fler kärnor är inte alltid bättre om man inte håller på med flertrådade applikationer. Ifall du spelar, så finns det en handfull spel med stöd för fler än två kärnor idag (dvs fyra kärnor) och jag tror inte nåt spel har stöd för fler än så. Då kan det vara bättre att satsa på färre kärnor med högre frekvenser istället.