Min resa genom gaminglaptop-djungeln! + Recension MSI GX660-404NE

Permalänk
Medlem

Min resa genom gaminglaptop-djungeln! + Recension MSI GX660-404NE

Hej!

De flesta på det här forumet känner nog igen mig ^^

Tänkte berätta snabbt om min historia, och sen en liten recension på MSI Gx660-404NE

Det hela började ju med att jag köpte en Asus G53JW
Kände redan från början att full hd kändes jäkligt mycket på en 15,6", men eftersom så många sa att det var superbra så tänkte jag att det var en vanesak.

Sagt och gjort, fick hem datorn.. Superfin dator verkligen i alla aspekter förutom några dåligt placerade in/utgångar på sidorna..

Men jag var inte nöjd med ljudkvalitén samt jag tyckte trots vad alla säger att upplösningen 1920x1080 var för högt på en 15,6" end of story!

Så den gick i retur inga problem!

Sen blev det en ASUS G73JW som stog på tur, tänkte att på en 17,3" är nog Full hd lämpligare, samt den hade subwoofer så tänkte att det skulle förbättra ljudet!

Datorn kom, och denna var lika fin och hade bättre placerade in/utgångar..

Men jag är väl perfektionist, men skärmen led av svår "lightbleeding" sjukt störande imo, + att min dator led av keyboardbuggen som ni kanske läst om (att tangentbordet missar vissa tangenttryckningar o.s.v)
Trodde det bara var G73JH som var drabbad men det gäller även G73JW, dock inte G53JW som har en annan kontroller för tangentbordet.

Ljudet var ingen direkt förbättring från G53JW heller så då vet ni det

Jaha.. Då står man där.. ska man gå tillbaka till en G53JW igen med ljud jag inte är nöjd med samt för hög upplösning?

Eller ska jag våga testa en laptop från MSI? som IamSimon har rekommenderat och Cokeman (Som många säkert inte missat ^^)

Jag vågade (efter många om och men).. och det ångrar jag inte.. (än iaf )

Recension MSI GX660-404NE

Snabb specifikation:

CPU: Intel I5 460m 2,53GHz
GPU: ATI Mobility Radeon 5870m 1GB
RAM: 4GB DDR3 (2x2GB)
SKÄRM: 15,6" (1366x768) 720p
HDD: 1x500GB 7200rpm (2 slots)

Första intryck:

Den ser väldigt bra ut IRL faktiskt, dom pratar inte i nattmössan ^^

Skyddsplasten sitter kvar på bilderna som ni ser Fin väska som medföljde också

Innehållet i lådan:

Välfylld låda måste jag säga, jämfört med G53 där det medföljde en strömadapter och en drivercd i stort sett

Vad som medföljer:
-Väska (Med på tidigare bilder)
-"Gamingmus" (Har inte testat än)
-Assassins Creed 2
-Driver CD
-Strömadapter
-9 Cells batteri
-Klistermärken för tangenter, om jag förstått det rätt är det tänkt man ska sätta dom om man vill ha enbart Ö t.ex.. istället för original där det står Ö AE och Danskt Ö som det är på alla datorer
-Quickstart och lite annat.

In/Utgångar

Höger sida

Här har vi rejält med ljud ut/ingångar samt 1x USB 2.0 och DVD+-RW

Vänster sida

Här hittar vi 2x USB 3.0 1x USB 2.0 1x Kortläsare 1x Expresscard

Baksidan

Och sist hittar vi VGA, HDMI, eSata, Lan 10/100/1000 och DC-in

Sammantaget:

Utgångarna är bra placerade tycker jag, speciellt att power, vga, lan, hdmi samt eSata är placerat på baksidan.. G53 t.ex har inga utgångar bakom, endast på sidorna..

Ljudnivå/Temperatur:

Detta är väl en rätt viktig fråga, och jag som haft en G53 och en G73 kan väl ge en vettig bedömning (kanske)

Ljudnivån är över förväntan vid normalt användande.. Inte lika tyst som G53.. G53s utblås är riktade bakåt också så ljudet blir inte lika tydligt.

Länk till stresstestet jag gjort: #10811335

Prestanda:

Vet inte vad jag ska säga här riktigt, Tänkte köra ett vantagetest.. Men eftersom skärmen inte stödjer 1280x1024 så kan man inte köra det..

Men dom flesta vet ju hur datorn presterar i 3Dmark Vantage

Annars har jag bara testat Left4dead2 och det flyter perfekt maxat, men det är väl ingen större utmaning för denna dator

Några fler bilder

Bildskärm:

Upplever skärmen som mycket bra, skarp och fin.. Ingen lightbleeding som jag hade på G73an

Så dags för en lista fördelar/nackdelar mot ASUS G53JW

+ 720p skärm istället för 1080p (Individuellt såklart)
+ Bättre prestanda med 5870 mot GTX460 i vissa applikationer
+ Utgångarna bättre placerade
+ Betydligt bättre inbyggda högtalare + stöd för 7.1 via toslink
+ Fler utgångar, eSata samt 2st USB 3.0
+ Medföljer väska, mus o.s.v.
+ Medföljer inte lika mycket skräp förinstallerat
+ Snäppet bättre batteritid än G53/G73

- Inte bakgrundsbelyst tangentbord
- Upplever G53s tangentbord var skönare att skriva på, kanske vanesak.. samt att "Enter" är liten
- G53 har Hybrid SSD-disk mot vanlig 7200rpm disk i GX660
- G53 är tystare
- G53 är nog snyggare ändå, men GX660 är bättre än vad produktbilderna visar..
- G53/G73 stödjer 3D via HDMI
- Inga num/caps/scroll-lock indikatorer?
- G53 har bättre betraktningsvinkel på skärmen
- MSI har ingen svensk support, Asus har det.
- Tangentbordsflex är visst ett vanligt problem, mitt är dock i det grövsta o troligtvis ett fel..
- Väldigt konstig layout på tangentbordet.. <> mellan alt och space t.ex .. samt liten enterknapp med * ovanför .. Man trycker jämt fel
- Turboläget ger mig mindre FPS? Förstår inte detta
- Musen var bra, men gick sönder efter nån dags användande.. Läst om fler som har detta problem.. lite tråkigt.
- Touchpaden på GX660 är värdelös, som påpekats i några recensioner så är det dålig respons i den och man måste trycka hårt ibland.. G53 har multitouch också.
- Kylningen låter en hel del när den belastas

Summa summarum: Båda är väldigt bra datorer, det handlar helt enkelt om vad man värderar som viktigast.

Har säkert missat något, det känns som att det här är datorn för mig just nu iallafall om inget oväntat händer

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Bra rescension! Jag är personligen fortfarande mer än nöjd med min G53 och framför allt det upplysta tangentbordet.

Dock vill jag belysa en fet nackdel på både GX660 och G53/73 som slagit mig ganska nyligen... nämligen det trådlösa nätverkskortet! Alla tre modellerna stöder bara upp till 802.11n, vilket faktiskt får anses som rent ut sagt uselt! Inte ens G53/73SW-modellerna har blivit uppgraderade på den fronten. Tänk på det, ni som är i köptagen. Visst går det att byta ut, men det kostar en del och det är lite pill. Man kan ju köra 802.11a via USB med, men då blir en port upptagen.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra! välkommen till Msi familjen!

Permalänk
Medlem

Jag glömde förresten att säga det i förra inlägget, MasteraCe: Om jag varit säljare i en butik och träffat på dig så hade du åkt på ett slag under örat och blivit visad på dörren redan när du kom in... ;-p

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Mycket bra Recension. Känner du dig nöjd med den överlag annars.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Jag glömde förresten att säga det i förra inlägget, MasteraCe: Om jag varit säljare i en butik och träffat på dig så hade du åkt på ett slag under örat och blivit visad på dörren redan när du kom in... ;-p

why?

Permalänk
Medlem

Bra review Blir nog en msi GX660 så småningom.

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Bra rescension! Jag är personligen fortfarande mer än nöjd med min G53 och framför allt det upplysta tangentbordet.

Dock vill jag belysa en fet nackdel på både GX660 och G53/73 som slagit mig ganska nyligen... nämligen det trådlösa nätverkskortet! Alla tre modellerna stöder bara upp till 802.11n, vilket faktiskt får anses som rent ut sagt uselt! Inte ens G53/73SW-modellerna har blivit uppgraderade på den fronten. Tänk på det, ni som är i köptagen. Visst går det att byta ut, men det kostar en del och det är lite pill. Man kan ju köra 802.11a via USB med, men då blir en port upptagen.

Varför skall man köra på 802.11a när 802.11n är nyare o snabbare.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Sorry, det är jag som skrivit galet.

Det jag menar är ju alltså helt enkelt att det saknas stöd för 5Ghz wifi. Så ska det vara.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Grymt jobbig med kund, med beslutsamhetsångest!

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag glömde förresten att säga det i förra inlägget, MasteraCe: Om jag varit säljare i en butik och träffat på dig så hade du åkt på ett slag under örat och blivit visad på dörren redan när du kom in... ;-p

Haha jag förstår dig, inte lätt att vara petig varken för mig eller för butiken

Därför jag handlat av olika butiker varje gång, lol

Skrivet av Muyfa666:

Bra rescension! Jag är personligen fortfarande mer än nöjd med min G53 och framför allt det upplysta tangentbordet.

Dock vill jag belysa en fet nackdel på både GX660 och G53/73 som slagit mig ganska nyligen... nämligen det trådlösa nätverkskortet! Alla tre modellerna stöder bara upp till 802.11n, vilket faktiskt får anses som rent ut sagt uselt! Inte ens G53/73SW-modellerna har blivit uppgraderade på den fronten. Tänk på det, ni som är i köptagen. Visst går det att byta ut, men det kostar en del och det är lite pill. Man kan ju köra 802.11a via USB med, men då blir en port upptagen.

Det är en bra poäng, dock antar jag att de trådlösa korten i dessa datorer är Mini-PCIE så det är väl relativt lätt att uppgradera

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Det är en bra poäng, dock antar jag att de trådlösa korten i dessa datorer är Mini-PCIE så det är väl relativt lätt att uppgradera

Tyvärr stämmer det nog inte i alla lägen. Enligt vad jag kunnat utröna så handlar det om halv Mini-PCIe åtminstonde i Asus G53JW.

Det är inte svårt att få tag i, men det kostar som sagt lite extra, och det är betydligt jobbigare än om tillverkaren satt i något bra från början!

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Skönt att en jämförelse mellan dom här datorerna äntligen har kommit ut!
Som jag nämnde för ett tag sen så skulle det ju bli en ny laptop för min del och jag tackar så mycket för all hjälp jag fick av er.
Datorn kom fram idag, tråkigt att jag inte hann hämta ut det då jag varit upptagen idag. Så imorgon har man en spännande dag att se fram emot!
Återigen tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Skönt att en jämförelse mellan dom här datorerna äntligen har kommit ut!
Som jag nämnde för ett tag sen så skulle det ju bli en ny laptop för min del och jag tackar så mycket för all hjälp jag fick av er.
Datorn kom fram idag, tråkigt att jag inte hann hämta ut det då jag varit upptagen idag. Så imorgon har man en spännande dag att se fram emot!
Återigen tack!

Blev det en MSI GX660-404NE eller ?

Nåt som störde lite på denna MSI är att det inte finns nån caps lock indikator, kanske bagateller men ändå.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Jag körde Crysis Warhead med allt på högsta och 8x anti-aliasing och det flyter på som i en dröm med 5870m.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman66:

Jag körde Crysis Warhead med allt på högsta och 8x anti-aliasing och det flyter på som i en dröm med 5870m.

Visst är det en bra dator men jag betvivlar detta, fast acceptabel fps är väl en tolkningsfråga.

Permalänk
Inaktiv

Betvivlar också "högsta" grafik...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Visst är det en bra dator men jag betvivlar detta, fast acceptabel fps är väl en tolkningsfråga.

Antar att upplösningen är på 1366 x 768 ?

Permalänk
Skrivet av modstar:

Antar att upplösningen är på 1366 x 768 ?

Ajuste, glömde det var den modellen och inte 1080p modellen. Då är det nog full möjligt med acceptabel fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Blev det en MSI GX660-404NE eller ?

Nåt som störde lite på denna MSI är att det inte finns nån caps lock indikator, kanske bagateller men ändå.

Alldeles riktigt väldigt nöjd än så länge, riktigt skönt ljud och fin design. Har hittills bara hunnit testa AC II som följde med men ska fixa Black Ops senare och se hur det fungerar

Jo, både Num Lock och Caps Lock indikatorerna saknas, den tredje scroll lock antar jag då också ^^ men det hade varit skönt med Num- och Caps lock lampor

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gjorde 3 tillägg i recensionen som jag missat..

+ Lättare att byta hdd & ram
+ Snäppet bättre batteritid än G53/G73

- Inga num/caps/scroll-lock indikatorer?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ajuste, glömde det var den modellen och inte 1080p modellen. Då är det nog full möjligt med acceptabel fps.

Yes, och det är fördelen med 720p skärmen då.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Såg att 404NE är slutsåld överallt nu tyvärr :S¨¨

Jag överväger f.ö att uppgradera datorn med en sån här http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/intern-hard...

Lär ju göra en hel del

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Såg att 404NE är slutsåld överallt nu tyvärr :S

Blev nog populär nu när alla läst om allt positivt om den här i forumet då.

MasteraCe: har du testat nåt mer tungt spel eller.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Blev nog populär nu när alla läst om allt positivt om den här i forumet då.

MasteraCe: har du testat nåt mer tungt spel eller.

Håller på att installera GTA IV, ingen lek den installationen.. återkommer senare med resultat

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Bytte min wifi-modul idag. Så himla svårt var det ju inte... men visst, inget för den totala nybörjaren.

Riktigt najs med 300Mbps 5ghz... köpte en Netgear WNDR37AV för att få ut lite fin kräm. Har även fått tag i ett 5ghz-kort till frugans laptop (Acer Extensa 5420, bara att skaka lite på den så får man ut wifi-modulen plus allt annat...;-)

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

En väldigt dum fråga, är det något slags skydd på touchpad eller är det bara min som är seg? Då och då behöver man bara dra lätt men ibland behöver man verkligen trycka.. Snälla säg inte att det är ett skydd...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

På vilken laptop menar du?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Bytte min wifi-modul idag. Så himla svårt var det ju inte... men visst, inget för den totala nybörjaren.

Riktigt najs med 300Mbps 5ghz... köpte en Netgear WNDR37AV för att få ut lite fin kräm. Har även fått tag i ett 5ghz-kort till frugans laptop (Acer Extensa 5420, bara att skaka lite på den så får man ut wifi-modulen plus allt annat...;-)

Vad nice! vad kostar ett sånt kort då?

Skrivet av Kikke:

En väldigt dum fråga, är det något slags skydd på touchpad eller är det bara min som är seg? Då och då behöver man bara dra lätt men ibland behöver man verkligen trycka.. Snälla säg inte att det är ett skydd...

Nej jag hade inget skydd iallafall.. Jag har dock läst i nån recension att folk upplever touchpaden som "oresponsiv" eller vad man ska säga, ibland..

Jag tycker dock det är bra respons i min touchpad.. så jag vet inte

Jag förstår inte riktigt vad MSI tänkte här.. När man stänger av touchpaden börjar det lysa lysdioder runt touchpaden .. Förstår inte riktigt logiken? ^^ .. aja går ju inaktivera i windows annars

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Vad nice! vad kostar ett sånt kort då?

Jag tog det som verkade vara värst, nämligen Intel Centrino Ultimate-N 6300. Det kostade ca 300 utan frakt från GGS-Data.

Vill man snåla så finns det Intel Centrino Advanced-N 6200 som kostar ca 200 utan frakt. Fortfarande från GGS-Data.

Skillnaden är att man kan ha 3 antenner på 6300, och med rätt router komma upp i 450mbps. Den standarden finns typ inte än. Gör man som jag gjorde så kopplar man bara in 2 antenner (eftersom det var vad som satt inkopplat i G53JW) och får 300mbps, men kan lägga till en extra antenn i framtiden.

6200 har ju då "bara" stöd för 2 antenner och därmed "bara" 300mbps. Bra köp vilket som faktiskt.

Båda korten är halva mini-pcie.

Till fruns dator tar en lokal handlare hem ett Intel WiFi Link 5100. Det är ett vanligt mini-pcie med stöd för 2 antenner så hon kan "bara" köra på 300mbps. Priset blir dock 200 utan tillägg. Trevligt på en gammal Acer ju.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC