Permalänk
Inaktiv

Bygga in datorn i ett fläktaggregat!

Hej hej Sweclockers!

Jag har tänkt ett tag nu på en lite tokig idé, bor nämligen i en lägenhet med "privat" fläktaggregat kapabelt att hålla en stabil temperatur ner till ~10 grC under sommaren, undrar lite om någon gjort ett liknande bygge eller har erfarenhet med byggen i enbart ledande utrymme. Dimensionen på "skåpet" är cirkus 160x70x60 indelat i 2 fack (Avluft och Tillluft). Tål även att nämnas att aggregatet ej är i drift oftast! Har aldrig moddat/byggt utanför normala chassin men är i hantverkssvängen så all form av tips uppskattas oerhört!

Mvh
Maedas

Permalänk

vad spännande gillar verkligen idén!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte hur det där ser ut riktigt..men gissar på att du inte får borra sönder den osv för att kunna dra ut kablar mm..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Skitrolig ide! Jag skulle vilja se bilder på utrymmet, jag har själv lekt med tokiga byggen som när jag byggde in en dator i en husvagns kyl/frys vilket blev rätt bra men drog mycket ström och enormt stor

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv

Allt som inte är olagligt är tillåtet, har verktygen och aningen kunskap saknar mest ett kreativt tänkande ska dock försöka undvika stora hål utom hål för alla utgångar.

Tänker att det kan vara svårt att dra kablar till skärm, har tittat på Serverlösningar med en sk. tunn client i rummet brevid, behöver bara köra allt över TCP/IP. Jag undrar dock om inte prestanda tappas i den "Flaskhalsen" isåfall, men å andra sidan är det inte värstingdatorn nummer ett som kommer in där med tanke på budget.

Men jag kanske tittar på det här kabelproblemet helt fel, det kanske går att koppla HDMI/DVI efter att man har gått igenom plåten?

Tittade just igenom utrymmena, överdrev möjligen i min extas det är i verkligheten mer uppdelat, men det kan leda till separata kammare för HDDs, mammakort och liknande. Har satsat stort på luftkylning i tidigare datorer så har gott om flänsar för detta ^^ utrymmet är dock fortfarande 150-160x70x60 med kanske 70% tillgängligt (har ett enormt dammfilter som tar upp mycket plats!)

Permalänk
Medlem

Låter intressant!
Vi vill ha bilder på skåpet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett problem/utmaning kommer vara fukt. All luft som kommer direkt utifrån håller mycket högre luftfuktighet än inomhusluften. Du kan behöva köra luften som passerar komponenterna via någon form av avfuktare för att förhindra oxidation av öppna kontaktytor.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dance:

Ett problem/utmaning kommer vara fukt. All luft som kommer direkt utifrån håller mycket högre luftfuktighet än inomhusluften. Du kan behöva köra luften som passerar komponenterna via någon form av avfuktare för att förhindra oxidation av öppna kontaktytor.

Vet mycket väl vad du menar, måste titta in i saken igen då, osäker på hur sofistikerat aggregatet som helhet är, vet dock att det är ett av de billigare fabrikaten på marknaden, påminner om ikea som jämförelse.

Skrivet av som99:

Skitrolig ide! Jag skulle vilja se bilder på utrymmet, jag har själv lekt med tokiga byggen som när jag byggde in en dator i en husvagns kyl/frys vilket blev rätt bra men drog mycket ström och enormt stor

Saknar min Nikon atm, utlånad till behövande vän, men ska sätta upp lite bilder asap!

Uppskattar feedbacken :),
Maedas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Ett problem/utmaning kommer vara fukt. All luft som kommer direkt utifrån håller mycket högre luftfuktighet än inomhusluften. Du kan behöva köra luften som passerar komponenterna via någon form av avfuktare för att förhindra oxidation av öppna kontaktytor.

Nja, stämmer inte riktigt, eller inte alls.
Om vi tar driftfallet som råder för tillfället (i en kontorsbyggnad i stockholm på kungsholmen) så ligger den relativa fuktigheten på runt 97% vid -6,6 °C (utomhus). Och inne i den byggnaden ligger den relativa fuktigheten på 16% vid 22,8°C.
Nu ser det ju ut som det är mycket fuktigare ute men det är relativ fuktighet som bara säger hur mycket fukt som luften bär av det totala möjliga. Och varm luft kan bära mer än kall. Märks ju rätt väll en kall vinterdag när man kan känna att luften är riktigt torr.
Så inneluften på rH 16% motsvarar ~2.78g/kg medans uteluftens rH 97% motsvarar ~2.7g/kg vilket betyder att det är fuktigare inne än ute.
Reserverar mig för felräkningar och för att jag inte har räknat med atmosfärstrycket som gäller på platsen.

Utfällningar får man dessutom när varmluft möter en kall yta.

Visa signatur

Burken: Dual Pentium2 300mhz, 128MB, Tot: ca: 16GB hd
Enäggstvillingarna: Luke & Anakin: Dual Pentium2 450mhz, Luke 512MB, Anakin 256 (Har tappat hälften av minnet pga åldern), 2*9GB scsi, rackmonterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av kkaallll:

Nja, stämmer inte riktigt, eller inte alls.
Om vi tar driftfallet som råder för tillfället (i en kontorsbyggnad i stockholm på kungsholmen) så ligger den relativa fuktigheten på runt 97% vid -6,6 °C (utomhus). Och inne i den byggnaden ligger den relativa fuktigheten på 16% vid 22,8°C.
Nu ser det ju ut som det är mycket fuktigare ute men det är relativ fuktighet som bara säger hur mycket fukt som luften bär av det totala möjliga. Och varm luft kan bära mer än kall. Märks ju rätt väll en kall vinterdag när man kan känna att luften är riktigt torr.
Så inneluften på rH 16% motsvarar ~2.78g/kg medans uteluftens rH 97% motsvarar ~2.7g/kg vilket betyder att det är fuktigare inne än ute.
Reserverar mig för felräkningar och för att jag inte har räknat med atmosfärstrycket som gäller på platsen.

Utfällningar får man dessutom när varmluft möter en kall yta.

Haha, my bad, klantigt generaliserande av mig där. Jag är ingalunda en expert på luftfuktighet utan jag talar från praktisk erfarenhet. Jag har en del elektronikgrejor på vinden, aktiv antennförstärkare för inomhusbruk bland annat, och de klarar sig sämre där än inomhus. Kretskorten och kontakter oxiderar och jag trodde det berodde på att det var fuktigare i luften uppe på vinden. Förhållandena på min vind borde vara liknande som TS fläktaggregat men kan hända att det beror på annat än luftfuktigheten.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG