Catalyst 11.2 ger kontroll över tesselering

Permalänk
Melding Plague

Catalyst 11.2 ger kontroll över tesselering

AMD uppdaterar drivrutinerna för grafikkorten i Radeon-serien med nya inställningar för tesselering. Samtidigt utlovas bättre prestanda i COD: Black Ops och Batman: Arkham Asylum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att testa denna version. 11.1 WHQL var inget att hurra över enligt vissa, dock var 11.1a bättre.

¤ En vecka nyare än 11.1a
¤ Samma D3D version som 11.1a
¤ Nyare OGL än 11.1a

CAP 10.12 finns här.

January 21 2011 – Catalyst 10.12 CAP2

* Dva Mira 2 (Two Worlds 2) DX10 version: Improves CrossFire performance
* Global Agenda: Improves CrossFire performance
* RIFT: Improve CrossFire performance
* Fable III – resolves negative CrossFire scaling

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

wuhu xD nya drivare är alltid trevligt, speciellt med tanke på de senaste

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Fråga: Får mitt PowerColor ATI HD 3870 nån prestanda vinns eller nån annan fördel längre av en uppdatering av Catalyst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raxox:

Fråga: Får mitt PowerColor ATI HD 3870 nån prestanda vinns eller nån annan fördel längre av en uppdatering av Catalyst ?

Möjligheten finns men troligtvis inte. Testa och se Aldrig fel att ha de senaste drivisarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Möjligheten finns men troligtvis inte. Testa och se Aldrig fel att ha de senaste drivisarna.

Ok, brukar uppdatera var 2-3:e.
Har uppdaterat till v11.2 nu och fanns faktiskt nått som fick mitt intresse. Tydligen kan man "underklocka" CPU'n när den inget tungt arbete körs. Tumme upp för det. eller ja inte vet jag vad som är bra med det men tempen går ned 2 grader (2.4Ghz -> 1.0Ghz, 28/25c -> 26/24c, AMD Athlon 64 x2 4600+ ) men fläkten är på samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raxox:

Ok, brukar uppdatera var 2-3:e.
Har uppdaterat till v11.2 nu och fanns faktiskt nått som fick mitt intresse. Tydligen kan man "underklocka" CPU'n när den inget tungt arbete körs. Tumme upp för det. eller ja inte vet jag vad som är bra med det men tempen går ned 2 grader (2.4Ghz -> 1.0Ghz, 28/25c -> 26/24c, AMD Athlon 64 x2 4600+ ) men fläkten är på samma nivå.

En annan sida av myntet är att folk med äldre grafikkort alltid kör på den drivrutinen som ger dem bäst prestanda. Vet t ex att många 4xxx användare höll sig till 10.5.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Undrar om Nvidia kommer lägga till MLAA-support. Det är en grej som jag verkligen saknar på mitt Nvidiakort. Som jag förstått det är det inte AMDs uppfinning utan kommer från nåt forskarlag på Intel ursprungligen. Om det inte är patenterat och skyddat borde även Nvidia kunna lägga till stöd för det, då det sker i post-process. Fördelen är att man då kan få full AA även i spel som inte supportar AA.

Permalänk
Medlem

Inga förbättringar för oss som fortfarande sitter vid ett eller flera kort ur HD4000 serien?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Undrar om Nvidia kommer lägga till MLAA-support. Det är en grej som jag verkligen saknar på mitt Nvidiakort. Som jag förstått det är det inte AMDs uppfinning utan kommer från nåt forskarlag på Intel ursprungligen. Om det inte är patenterat och skyddat borde även Nvidia kunna lägga till stöd för det, då det sker i post-process. Fördelen är att man då kan få full AA även i spel som inte supportar AA.

Nackdelen med MLAA är att menyer, HUD osv kan bli oskarpa. I vissa fall ger MLAA en sämre IQ än vanlig FSAA eller SSAA.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

I vissa fall ger MLAA en sämre IQ än vanlig FSAA eller SSAA.

Det är väl kanske till och med så att MLAA oftast (snarare än vissa fall) ger snäppet sämre IQ än vanliga FSAA, men har just fördelen att det är mer kompatibelt, och inte är speciellt tungt att driva.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaman:

Inga förbättringar för oss som fortfarande sitter vid ett eller flera kort ur HD4000 serien?

Det kan du nog glömma. AMD lär inte lägga ner tid på ett kort som gick ur produktion för mer än ett år sedan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nackdelen med MLAA är att menyer, HUD osv kan bli oskarpa. I vissa fall ger MLAA en sämre IQ än vanlig FSAA eller SSAA.

Ja, men det finns ett fåtal spel som är väldigt AA-ovänliga, så skulle väldigt gärna vilja ha MLAA för dem som alternativ. Så länge spelet inte är beroende av allt för mycket information i småtext UI/HUD tror jag det kan fungera (ett RTS vore nog dåligt tex).

Edit: Hittade något som Nvidia jobbar på som ska motsvara MLAA till en viss del.
http://research.nvidia.com/publication/subpixel-reconstructio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ja, men det finns ett fåtal spel som är väldigt AA-ovänliga, så skulle väldigt gärna vilja ha MLAA för dem som alternativ. Så länge spelet inte är beroende av allt för mycket information i småtext UI/HUD tror jag det kan fungera (ett RTS vore nog dåligt tex).

Beror på, Starcraft2 var ett bra exempel där huden inte förstördes så mycket och den gav ganska bra kvalite till ingen prestandaförlust. Har testat MLAA runt med flera spel sen funktionen kom ut först och märkt att till FPS så är det utmärkt där man inte behöver läsa så mycket. Testade på EVE Online också där den fungerade underbart men gjorde att det blev jobbigt att läsa chatten etc.Inte testat på Battlefield Bad Company 2 ännu men är intresserad hur den kommer se ut. Eftersom med den höga upplösningen jag kör så klarar kortet inte av någon större AA

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Beror på, Starcraft2 var ett bra exempel där huden inte förstördes så mycket och den gav ganska bra kvalite till ingen prestandaförlust. Har testat MLAA runt med flera spel sen funktionen kom ut först och märkt att till FPS så är det utmärkt där man inte behöver läsa så mycket.

Låter riktigt bra, och som sagt det är ett alternativ som kompletterar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Denna gång passar AMD på att ge användaren större kontroll över DX11-funktionen tesselering, optimera texturfiltreringen och utöka stödet för Blu-ray 3D

Undra om detta även gäller deras APU:er??

Visa signatur
Permalänk

Bara en fråga, kör ni med max på AA,AF mm i CCC? När jag kör med det på max så börjar det lagga för mig.

Visa signatur

MS-7613 l i5 750 l 6GB RAM DDR3 l GTX 570 l Asus Xonar DX+Pc 360 l Seagate 750GB + 500GB HDD 7200 RPM l VX 550W l Fractal Design Defice R3 l Benq G2222HDL l Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är väl kanske till och med så att MLAA oftast (snarare än vissa fall) ger snäppet sämre IQ än vanliga FSAA, men har just fördelen att det är mer kompatibelt, och inte är speciellt tungt att driva.

Precis, men det känns som att i dagsläget så är prestandaförbättringen det enda positiva med MLAA.

Skrivet av Commander:

Beror på, Starcraft2 var ett bra exempel där huden inte förstördes så mycket och den gav ganska bra kvalite till ingen prestandaförlust. Har testat MLAA runt med flera spel sen funktionen kom ut först och märkt att till FPS så är det utmärkt där man inte behöver läsa så mycket. Testade på EVE Online också där den fungerade underbart men gjorde att det blev jobbigt att läsa chatten etc.Inte testat på Battlefield Bad Company 2 ännu men är intresserad hur den kommer se ut. Eftersom med den höga upplösningen jag kör så klarar kortet inte av någon större AA

Förhoppningsvis löser det sig i framtiden i den fortsatta utvecklingen av MLAA teknologin.

Skrivet av Jockepeter:

Bara en fråga, kör ni med max på AA,AF mm i CCC? När jag kör med det på max så börjar det lagga för mig.

Hur menar du? Laggar det i spel eller Windows? Tydligen har vissa användare problem med "mouse lag". Är det det du menar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockepeter:

Bara en fråga, kör ni med max på AA,AF mm i CCC? När jag kör med det på max så börjar det lagga för mig.

Beror på vilket spel och vad du har för grafikkort och upplösning du kör (skärmen). Drar du på max AA så är det nog tungt för många nya spel, medans gamla spel ofta inte kräver så mycket och gör att man kan öka AA utan större prestandaförlust.

Permalänk

Får man fortfarande BSOD med denna?

Permalänk
Avstängd

De tre senaste CCC har inte varit i min smak. Laggar mer i Oblivion än t ex 10.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaman:

Inga förbättringar för oss som fortfarande sitter vid ett eller flera kort ur HD4000 serien?

Nej fan detta är nog inget för oss!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Får man fortfarande BSOD med denna?

Jag har inte fått BSOD på flera år med amd's drivare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Får man fortfarande BSOD med denna?

Japp, AMD har lanserat en drivrutin som medvetet leder till bluescreens - för alla användare.

If it aint broken, don't fix it som man säger, AMDs blåskärmar har blivit ren perfektion. Ingen annan tillverkare har lika varierande, frekventa eller blåa blåskärmar som AMD har.

/sarkasm.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaman:

Inga förbättringar för oss som fortfarande sitter vid ett eller flera kort ur HD4000 serien?

Många förbättringar är odokumenterade. Det rekommenderas alltid att testa senaste i vilket fall som helst. Och det händer att 4000-serien nämns fortfarande. Det var trots allt en produkt som släpptes hösten 2008.

Skrivet av Sound Shower:

Får man fortfarande BSOD med denna?

Skrivet av IceDread:

Jag har inte fått BSOD på flera år med amd's drivare.

Har samma erfarenhet som IceDread, inte en enda BSOD pga AMD/ATI drivare på 4-5 år, ägde ett xt1950 innan mitt 4850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Får man fortfarande BSOD med denna?

BSOD kan bero på följande:
1. Du har inte avinstallerat föregående drivrutin och kört DriverCleaner i safemode innan du installerar den nya (skall inte vara ett skäl till BSOD men man vet aldrig)
2. Konflikter med VC++ runtimes. Installera KB961894 – VC++ Post 2005 SP1 Redistributable. Kan vara så att du måste avinstallera tidigare VC++.
3. Har du datorn kopplad till en TV? Dra ur HDMI kontakten mellan TVn å GFX och installera bara med datorskärmen inkopplad.

Finns säkert fler saker som kan gå fel men det är det jag kommer på just nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

BSOD kan bero på följande:
1. Du har inte avinstallerat föregående drivrutin och kört DriverCleaner i safemode innan du installerar den nya (skall inte vara ett skäl till BSOD men man vet aldrig)
2. Konflikter med VC++ runtimes. Installera KB961894 – VC++ Post 2005 SP1 Redistributable. Kan vara så att du måste avinstallera tidigare VC++.
3. Har du datorn kopplad till en TV? Dra ur HDMI kontakten mellan TVn å GFX och installera bara med datorskärmen inkopplad.

Finns säkert fler saker som kan gå fel men det är det jag kommer på just nu.

Har testat allt, även omformatering/ominstallation.

Jag använde 10.7 tills 10.11 släpptes. När jag installerat 10.11 fick jag BSOD ungefär var fjärde-femte dag. Samma med 10.12 som jag testade efteråt. Samma med 10.10 som jag testade efter 10.12.
Gick då tillbaka till 10.7, inga mer BSOD.

Har kört Memtest flera gånger, inga fel. Har felsökt och avinstallerat program. Inget har hjälpt.

Det som hjälpte var att gå tillbaka till 10.7.

Permalänk
Citat:

Hur menar du? Laggar det i spel eller Windows? Tydligen har vissa användare problem med "mouse lag". Är det det du menar?

Det laggar i black ops när jag kör med max i CCC. Det borde inte vara något problem eftersom att jag kör med ett 5870.

Visa signatur

MS-7613 l i5 750 l 6GB RAM DDR3 l GTX 570 l Asus Xonar DX+Pc 360 l Seagate 750GB + 500GB HDD 7200 RPM l VX 550W l Fractal Design Defice R3 l Benq G2222HDL l Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sound Shower:

Har testat allt, även omformatering/ominstallation.

Jag använde 10.7 tills 10.11 släpptes. När jag installerat 10.11 fick jag BSOD ungefär var fjärde-femte dag. Samma med 10.12 som jag testade efteråt. Samma med 10.10 som jag testade efter 10.12.
Gick då tillbaka till 10.7, inga mer BSOD.

Har kört Memtest flera gånger, inga fel. Har felsökt och avinstallerat program. Inget har hjälpt.

Det som hjälpte var att gå tillbaka till 10.7.

Windows 7 SP1 (som inte är officiellt släppt än) ska fixa en del BSOD. Du testade inte den läckta SP1 till Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockepeter:

Det laggar i black ops när jag kör med max i CCC. Det borde inte vara något problem eftersom att jag kör med ett 5870.

Grafikinställningarna bör du helst ställa in i spelet och inte i CCC om du inte är hundra på vad du gör. Om du maxxar allt i CCC förstår jag det som att du t ex kör SSAA vilket är extremt prestandakrävande även för ett någorlunda bra kort som 5870. Kanske bäst att ticka för "Let application contro" för Anti-Aliasing och Texture Filtering. Catalyst AI kan eventuellt påverka prestandan negativt ut om slidern är hela vägen till höger.

Skrivet av Sound Shower:

Har testat allt, även omformatering/ominstallation.

Jag använde 10.7 tills 10.11 släpptes. När jag installerat 10.11 fick jag BSOD ungefär var fjärde-femte dag. Samma med 10.12 som jag testade efteråt. Samma med 10.10 som jag testade efter 10.12.
Gick då tillbaka till 10.7, inga mer BSOD.

Har kört Memtest flera gånger, inga fel. Har felsökt och avinstallerat program. Inget har hjälpt.

Det som hjälpte var att gå tillbaka till 10.7.

Där ser man. På ett sätt förvånar det inte då AMD kanske inte lägger lika mycket krut på inaktuella GPUs (som någon nämnde tidigare). Men bra att du har en drivis som fungerar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9