Permalänk
Medlem

NAS/HTPC

Hej!

Har skummat runt ett tag här och läst o klurat. Men är så mycket trådar kring olika konfigurationer så kände inte att ja kunde kapa/låna någons tråd.
(Hade varit fint med en köpråd/frågor klistrad tråd ungefär som grafikkort för x kronor) Om det nu funkat?

Iaf, har funderat på en htpc som ska köra xbmc till projektorn och även lite slösurf o sånt ifrån soffan. Och med detta paketet kanske man kan köra lite NAS dessutom.

Så hoppas bara att detta kommer funka att köra 24/7 som nas och sen som HTPC med win7 och xbmc utan att det blir problem med 1080p och liknande?

Tar gärna emot tips, och liknande. Eller sågningar om ja valt fel komponenter.

/H
EDIT: Glömde givetvis komponenterna ja tittat på http://www.inet.se/kundvagn/visa/206765/2011-02-17
EDIT2: Kan nämna att ja tänkte använda PS3an som blurayspelare med.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Inte för att jag kan svara på din fråga men du kanske skulle skriva ut vad för komponenter du hade tänkt dig? Tror du glömde av att skriva det.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.

Permalänk
Medlem

Haha just typiskt att glömma länka till kundvagnen på inet
Tack för påpekandet.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Kraftig nätdel för den datorn, borde räcka med 100watt.
men svårt å hitta vettig låda med plats för 2 st 3.5"
Den här va den enda jag hitta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604001

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Mjo 300w är rätt rejält, men den har 6st 3.5" och 1 2.5", i kombo med moderkortets 5 sata så kändes det ju ganska bra? Dessutom en 140mm fläkt som förhoppningsvis är tyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Läste lite kring testet swec gjorde på moderkortet och blev lite orolig att det kanske är för klent, men vet inte hur vanligt 1080p/60hz är, och bluray kommer den ju inte användas till. Sen flac lät lite som det var problem med.
Kanske skulle satsa på att få tag på ett litet moderkort för en I3a för att få upp prestandan lite? Då passar ju 300w i lådan bra in, dock ökad värme med. Klurigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Läste lite kring testet swec gjorde på moderkortet och blev lite orolig att det kanske är för klent, men vet inte hur vanligt 1080p/60hz är, och bluray kommer den ju inte användas till. Sen flac lät lite som det var problem med.
Kanske skulle satsa på att få tag på ett litet moderkort för en I3a för att få upp prestandan lite? Då passar ju 300w i lådan bra in, dock ökad värme med. Klurigt.

Om jag förstod rätt så klarar den vanligt filmtittande bra. Skulle inte tro att 60fps filmer är vanliga idag.

Permalänk
Medlem

Nae inte direkt många så vitt ja vet och har sett. Men man vill ju alltid bygga framtidssäkert

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är alternativ två som kanske känns lite kraftfullare och kanske bättre för framtiden?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/214211/2011-02-20

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag satt precis och snickrade ihop två exakt likadana system så när som på fläkt och tgb
Jag är också lite klyven om man ska köra på fusionbrädan eller intelsystem. Jag kommer dock köra med 3st diskar i raid 5
och som jag förstår så stöder inte fusion hårdvaruraid vilket gör att man inte kan uttnyttja Gbit LAN?
Jag hade tänkt köra ClearOS och XBMC vilket gör att jag måste köra någon typ av virtualisering, då kanske man ska satsa på 8GB minne.

Edit: tjänar man något på att köpa en liten SSD till operativet?

Permalänk
Medlem

Bra fråga om ssdn där, vet faktiskt inte heller. Satt o titta på en disk i torsdags på kompletts 1337 deal där
Ja kommer dock inte köra nån form av raid, utan kommer köpa en ren NAS för att raida och lägga fotton och annat ja vill spara på.

Det är ju dyrare att köpa i3 burk än fusion, så sitter faktiskt och lurar på om man inte skulle köpa det och sen i framtiden byta moderkortet och så bara till kraftfullare om det skulle behövas. Risken för mig är att om ja köper en i3a så kommer ja köpa ett grafikkort till den och pengarna börjar rulla iväg och burken ska klara mer o mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det första systemet var exakt det jag tänkte skaffa mig också. Men jag skippar nog att ha en ssd i den. Kommer ta systemdisken från min stationära och sätta i en ssd i den istället. För all lagring kommer vara på HTPC/Nas:en. Samt så tror jag ljudnivån inte kommer vara så hög. Hoppas jag iallafall.
Men vet ni om den skulle ha problem att spela upp 1080p filmer om man använder den för torrent trafik också? För det vore tråkigt om det var så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhellgren:

Det första systemet var exakt det jag tänkte skaffa mig också. Men jag skippar nog att ha en ssd i den. Kommer ta systemdisken från min stationära och sätta i en ssd i den istället. För all lagring kommer vara på HTPC/Nas:en. Samt så tror jag ljudnivån inte kommer vara så hög. Hoppas jag iallafall.
Men vet ni om den skulle ha problem att spela upp 1080p filmer om man använder den för torrent trafik också? För det vore tråkigt om det var så.

Ja tror inte det, vad ja har grävt runt och frågat så verkar den kunna svälja allt. Förutom då kanske 1080p60, men det kan vara drivrutiner som inte är optimerade för det och dessutom är det ganska ovanligt. Det mesta är ju 1080p24 vilket inte verkar vara några som hellst problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det låter ju asbra! Mitt mål är att skaffa en htpc/nas som är tyst. och jag tror att det här systemet kommer vara mig till lags.

Permalänk
Medlem

Kul!

Lön fredag och det börjar rycka i beställarfingret här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ha ha! håller med!
Har redan skaffat mig diskarna, 2x1.5tb externa som jag fick för 500:- stycket. Måste vänta ett par dagar innan moderkortet kommer in på lager hos webhallen bara. Hoppas man får en bra lön denna månad...