Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Minneshastighet och spelprestanda

Hej

Med anledning av de vansinnigt billiga minnen som finns nu har jag funderat på att investera, de jag fått ögonen för är antingen corsair vengeance 8gb cl9 eller dominator 4gb cl9 2133

Den uppenbara frågan är, vad har man mer nytta av? 4GB extra eller snabbare minnen? Då är följdfrågan: vad använder du datorn till? Svaret är: Spel, arbete och streama film via ps3mediaserver.

Innan jag postade det här har jag försökt kolla själv efter tester som reder ut det här men det har varit rätt motstridigt.. exempelvis här syns klart och tydligt att man har STOR nytta av snabbare minnen (fördel dominator)

Källa: http://www.hwmania.org/articoli/1663/corsair-dominator-gt-213...

Samtidigt visar det här testet att det inte är nån skillnad alls?

Vem tycker ni man ska tro på?

Min övriga hårdvara är i5 750, hd5850, wd cav black 640gb

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Hade du tagit samma spel hade det ju varit lättare att jämföra

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Hej Jalle,

Jag har sökt efter recensioner men inte hittat. Om du vet om nån får du gärna tipsa Och om svaret är att "det beror på spelet" så tycker jag ändå det är en fördel för dominator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby
Registrerad
Feb 2008

Bara gå på känn så skulle jag tro att du har mer nytta av 8Gb i lägre MHz än 4Gb i högre MHz, så stor skilnad tror jag inte det gör med de extra MHz:en utan mer nytta med mer minne!

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]